Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Finkornig svart/vit film?

Produkter
(logga in för att koppla)
Klingen skrev:
D-76 är som jag förstår en annan framkallare ifrån Kodak, eller? Hur visste du vilken tid du skulle köra?

D-76 är den vanligaste framkallaren och nästan alla tillverkare brukar ange framkallningstid för D-76 i sina datablad (går att ladda hem på nätet). Men jag brukar främst följa tiderna i en bok av Björn Andersson och Erik Mårtensson där tider finns för plus, minus och normalframkallning med D-76.

En del tillverkare har ett eget namn på D-76 som säöljs under eget märke, men just nu kommer jag inte håg vad de heter.
 
Oki, har nämligen beställt utan kartong för att spara 30 spänn =). Men tack vare eran suveräna hjälp så har jag nu tidslistor på detta!

ni är underbara allihop!

TACK!
 
Det verkar som att många har problem med korniga Tmax. I min klass har det förekommit Tmax 100 framkallad i Tmax-framkallare med korn som utan överdrift är jämförbart med Neopan 1600 i Xtol.
 
Tmax-filmerna och andra moderna filmer kan vara lite känsliga vid framkallningen. Antingen vänjer man sig vid dem eller så väljer man en äldre filmtyp.

Sedan kan jag tycka att allt tjat om kornstorlek är just tjat. I normalfallet förstorar jag inte mina negativ mer än 10 gånger och då är inte kornen besvärande ens om jag pressar filmer som normalt anses korniga (typ Trix och HP5). Visst -- bilden blir inte len som en barnrumpa men ändå...

Om jag känner att den tekniska kvalitén är viktig så förstorar jag inte bilder mer än 5 gånger och det beror inte bara på kornen utan också på andra faktorer.
 
Graal skrev:
Fick också mycket grovt korn med min första T-Max-film, ev beroende på att jag agiterade varje halvminut istället för helminut som rekommenderades. Minskade rekommenderad framkallningstid något för att kompensera för motivets höga kontrast men kornet blev grovt ändå. Men ska man verkligen behöva minska framkallningstiden för att få finare korn? Är tiden rätt för normal kontrast kan man ju knappast minska den, då blir negativkontrasten för låg med följd att man måste använda hårdare pappersgrad eller filter och det är en kompromiss i jämförelse med att få ett välgraderat negativ med normal kontrast från början.

Negativkontrasten blir inte lägre om du exponerar rikligare (jag kör TMX på 64 ASA och framkallar i Perceptol 1+2 (med 20% kortare framkallningstid än rek.)). Exponering och framkallningstid är kommunicerande kärl.

Att sänka framkallningstid och öka exponering är inte unikt för TMX. Man behöver i princip göra det med alla sv/v filmer. Filmtillverkarna är naturligtvis intresserade av att sätta så hög känslighet på sina filmer som möjligt och jag tror att det är därför de använder testmetoder som ger framkallningstider som inte alltid är optimala för bildskapande.

TMX är en fantastisk film, men inte så tacksam om man är nybörjare på framkallning. Den är betydligt känsligare för variationer i tid och framkallningstemperatur än många andra filmer. Generellt är lågkänsliga filmer lite trixigare att framkalla än snabbare diton eftersom de långsamma filmerna har ett snävare exponeringslatitud. Det är alltså känsligre att träffa rätt framkallningstid.

Hoppas att inte det här blev för vetenskapligt:)

Fredrik
 
Jag tycker absolut att du skall prova Fuji Across, jag har inte haft några problem med den filmen. En annan film som jag tycker är underskattad är Kodak PlusX som är lättframkallad och ger ett bra resultat, framför allt till porträtt.
 
Svartvit film är överlägsen när det gäller återgivning av fina detaljer. Som exempel:
"T-Max 100 has an MTF of 100% at 50 lp/mm (which is impressive) and at 100 lp/mm the MTF is still 65%.
Another interesting comparison is slide film versus black and white. The super sharp ISO 50 film Fuji Velvia passes the 100% limit as early as 25 lp/mm and at 100 lp/mm it is down as far as 15% MTF."
källa. Lars Kjellberg
http://www.photodo.com
 
Fredrikpersson skrev:
Negativkontrasten blir inte lägre om du exponerar rikligare (jag kör TMX på 64 ASA och framkallar i Perceptol 1+2 (med 20% kortare framkallningstid än rek.)). Exponering och framkallningstid är kommunicerande kärl.
I och med att du kortar av framkallningstiden blir ju ändå kontrasten lägre än vid normal framkallningstid. Är tveksam till att man tjänar något på att exponera T-Max mer än vanligt. En film av mer traditionell typ som tex Agfa APX tjänar mer på att överexponeras (och minska framkallningstiden).
 
Varje film har en filmkänslighet bestämd av en standard, ISO. ISO är bara en metod för att jämföra filmer mot varandra.

Varje kombination av framkallare och framkallningsmetod resulterar i olika känsligheter på filmen. Detta är något man kan testa sig fram till.

När man exponerar filmen bestämmer man hur detaljerat området kring filmens fot ska vara. Man vill gärna exponera det man vill ha med på filmen i skuggorna så pass mycket att dom får en högre svärta på filmen än grundslöjan.

För att sedan få en lämplig kontrast på negativen framkallar man dom under en lämplig tid så att det motsvarar en kontrast som gör att man kan använda normalgraderat fotopapper.
 
Fredrikpersson skrev:
Negativkontrasten blir inte lägre om du exponerar rikligare (jag kör TMX på 64 ASA och framkallar i Perceptol 1+2 (med 20% kortare framkallningstid än rek.)). Exponering och framkallningstid är kommunicerande kärl.

Att sänka framkallningstid och öka exponering är inte unikt för TMX. Man behöver i princip göra det med alla sv/v filmer. Filmtillverkarna är naturligtvis intresserade av att sätta så hög känslighet på sina filmer som möjligt och jag tror att det är därför de använder testmetoder som ger framkallningstider som inte alltid är optimala för bildskapande.

Tar mig friheten att svara på detta inlägg trots att det är några veckor sedan det lades in. Men inlägget var ju ett svar på ett från mig som gjordes 9 månader tidigare.

Negativkontrasten minskar vid minskad framkallningstid oavsett om exponeringen ökas något. Detta eftersom ökad exponering mest påverkar skuggpartierna som får mera teckning och blir tätare medan högdagrarna påverkas mindre av exponeringsökningen. Däremot påverkas högdagrarna mycket mera än skuggorna av den minskade framkallningstiden på så sätt att kontrasten minskar och de ljusaste partierna närmar sig mellandagrarna i svärta. Zon 6-10 komprimeras nedåt samtidigt som skuggorna inte förändras så mycket. Ökar framkallningstiden sker en motsvarande kontrastökning eftersom högdagrarna istället för att komprimeras nedåt expanderar uppåt utan att skuggorna påverkas så mycket. Medan exponeringen mest påverkar skuggorna så påverkar framkallningstiden mest högdagrarna.

Påståendet att man i princip behöver öka exponeringen och sänka framkallningstiden för alla filmer är inte riktigt. Det finns ingen universalformel som gäller för alla motiv eller motivsituationer. Även det personliga uttrycket spelar en roll här. Det är motivkontrasten och motivets beskaffenhet samt vad man vill framhäva i bilden som bestämmer vilken kombination av exponering och framkallningstid som krävs. Dessutom är det en väsentlig skillnad mellan olika typer av förstoringsapparater. Att man ofta anger längre normalframkallningstider än vad som krävs för kopiering i kondensorapparat beror på att tiderna oftast gäller för diffusljusapparater. Diffusljusapparater kräver ett kontrastrikare negativ (vilket erhålles genom den längre framkallningstiden) för att ge en bild med motsvarande kontrast som vid kopiering i kondensorapparat och med samma pappersgradation/filter . Även filmkänsligheten kan behöva ökas ngt för kopiering i diffusljusapparater.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto