Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Finns det bättre jpeg-exporterare än PS?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jochum Berg

Aktiv medlem
Just det, såg en kille på ett annat forum som med ett annat program exporterade både mindre (i kb) och bättre (synlig bildkvalité) jpeg än jag kunde göra från ännu ett annat program plus photoshop, programmen har helt annat användningsområde än för vanliga bilder så jag nämner inte dem utan var bara intresserad om ni sitter med generellt bättre program än PS även på detta område? (ni ((vissa/någon)) har ju t ex speciella plugin för skalning t ex)

Intressant! Jag har inte hittat en som är bättre men alternativ finns t e x image resizer tror jag det heter.
Jag skulle behöva en jpg-konverterare som är smidigare att använda så jag slipper gå via photoshop, en som snabbkonverterar.
Vad använde du för program till jpg-konvertering?

Ja det hade inte riktigt med saken att göra men okej då, det är ett panoramastitchprogram; PTGui som inte är riktigt lika bra på jpeg-export som Pano2VR, det märkliga är då att Pano2VR som oxå bara är ett panoramaprogram exporterar så mycket bättre än t o m photoshop som borde va gjord för detta, det är det som jag ställer mig lite frågande till. :)

Tänkte rätta mig själv angående de två panoramaprogram jag nämnde, varför resultatet blir olika mellan dom beror på att de använder innan jpegexporten olika metoder för att rita om bilden, ändra perspektiv, det bättre Pano2VR kan man tydligen välja metod själv (vet ej vilka) medans PTGui endast använder bicubic normal. Så det är där skillnaden uppstår, inte vid jpegexporten.

Men det är väl lite intressant ändå ifall det finns program/plugin som är bättre på att generera bättre och mindre jpegar än PS? :)

Edit: Gissar att nån kommer svara att alla program som exporterar jpeg gör det på exakt samma sätt eftersom det är ett speciellt exakt formulerat format, finns massa apelsinjuicetillverkare men de tillverkar alla apelsinjuice av apelsiner, vill man ha päronjuice ska man inte köpa apelsinjuice helt enkelt. Då blir det ett annat format då kanske som programmet ska spara med.

Senast ändrad:
Vad jag förstått så handlar det om vilken algoritm som används för att göra förminskningen. Det varierar från program till program och därmed varierar också resultaten.

Gällde frågan om ett [visst] program kan göra en .jpg som är både mindre i filstorlek OCH bättre i kvalitet än en .jpg från ett [annat] program?

Isf är svaret ja. Det finns ett par olika varianter inom .jpg-definitionen som kan användas, bl.a kan man variera och optimera uppslagstabellerna över de DCT-kvadranter som använts i stället för att helt enkelt använda alla tillgängliga - detta är det som antagligen gör störst skillnad på förhållandet mellan kvalitet och storlek.

Sen är det inte speciellt mycket använt, men det finns faktiskt plats för 12-bitars jpg inom specifikationen - och lite annat kuligt. Så visst är det skillnad på jpg och jpg...

Japp frågan var rätt uppfattad. :)

Oki, finns det de som är bättre än PS då?

Jag skulle vilja ha en jpeg-motor som fungerar lite som oskarp mask att man kunde ställa in noggrannheten/skärpan eller vad man ska säga på detaljer och kontraster separat från släta kontrastlösa områden. Sen något som tar bort skräpet som blir utanför en kontrastlinje, det är något jag aldrig fattat, tycker liksom att de artefakterna (?) skulle tillföra information istf att minska... Men det kanske har med de där fyrkanterna att göra som infon beräknas inom... men om de räknade på sex el åttakanter istället i ett bikakemönster? Då skulle ögat få svårare att uppfatta fyrkanterna, å sen skulle jag vilja bestämma vilka områden som får mer eller mindre komprimering istf att ge hela bilden samma. Det vore väl nåt? Ursäkta, jag tänker högt... :D

Du beskrev i princip standarden för Jpeg 2000, men de formatet är väl i de närmaste dött idag. Vanlig Jpeg är bra nog för den stora massan.

Jpeg-XR släpps förhoppningsvis i de större applikationerna till hösten. Detta är en vidareutveckling av Microsofts HD-Photo, och vad det gäller artefaktbildning och flexibilitet inom formatet så är det vida överlägset .jpg.

jpg är lite som mp3, ganska KASS egentligen, men pga sin enorma spridning så används det ändå.

Missförstå mig rätt, en jpg med hög kvalitet ligger upp mot gränsen för vad vi kan uppfatta av detaljeringsnogrannhet i en bildfil - det är inte här begränsningen ligger. Begränsningen ser jag om man vill kunna redigera i en fil... Den förstörande biten av komprimeringen och begränsningarna i tonupplösning är ju planerade för att vara mindre än vad som är tydligt synbart, så som slutpresentation ser jag inte jpg som någon stor nackdel!

Tyvärr räcker inte kvaliten/tonupplösningen för att kunna öppna och redigera filen flera gånger bara - här är vi hänvisade till "fullstorleksfilformat" som .tif eller .psd - och helt plötsligt blir det massor av GB per bildmapp... Ett komprimerande format som ändå innehåller lite mer säkerhetsmarginal i kvaliten för efterredigering eller multipla omsparningar har saknats länge. JPG2000 fick tyvärr ingen genomslagskraft, men JPEG-XR har betydligt högre möjlighet att nå ut till massorna. Både MS och Adobe har lovat att aktivt stödja och promota formatet, som dessutom kommer att vara öppet och styrt via en oberoende organisation (the jpeg committee) - se www.jpeg.org

Jag provanvänder (och kommer högst antagligen fortsätta använda) formatet för privat bruk, jag ser det som ett bra mellanting mellan förlustfri (men platskrävande) fullformats 16-bit .tif och den maxkomprimerade jpg 8-bit filen. Om jag vill kan jag öppna och ändra i en fil en extra gång innan en bild används till något annat - utan att jag behöver oroa mig för att behöva ta filen hela vägen från raw igen. Men den tar bara en tredjedel-femtedel så mycket plats som en .tif. För mig verkar detta vara en bra kompromiss.

8-bit jpg-XR kommer naturligtvis också finnas, och den ger samma/bättre resultat (mindre artefakter) än motsvarande jpg-kompimering till samma filstorlek.

Missförstå mig rätt, en jpg med hög kvalitet ligger upp mot gränsen för vad vi kan uppfatta av detaljeringsnogrannhet i en bildfil - det är inte här begränsningen ligger. Begränsningen ser jag om man vill kunna redigera i en fil... Den förstörande biten av komprimeringen och begränsningarna i tonupplösning är ju planerade för att vara mindre än vad som är tydligt synbart, så som slutpresentation ser jag inte jpg som någon stor nackdel!

Tyvärr räcker inte kvaliten/tonupplösningen för att kunna öppna och redigera filen flera gånger bara - här är vi hänvisade till "fullstorleksfilformat" som .tif eller .psd - och helt plötsligt blir det massor av GB per bildmapp... Ett komprimerande format som ändå innehåller lite mer säkerhetsmarginal i kvaliten för efterredigering eller multipla omsparningar har saknats länge. JPG2000 fick tyvärr ingen genomslagskraft, men JPEG-XR har betydligt högre möjlighet att nå ut till massorna. Både MS och Adobe har lovat att aktivt stödja och promota formatet, som dessutom kommer att vara öppet och styrt via en oberoende organisation (the jpeg committee) - se www.jpeg.org

Jag provanvänder (och kommer högst antagligen fortsätta använda) formatet för privat bruk, jag ser det som ett bra mellanting mellan förlustfri (men platskrävande) fullformats 16-bit .tif och den maxkomprimerade jpg 8-bit filen. Om jag vill kan jag öppna och ändra i en fil en extra gång innan en bild används till något annat - utan att jag behöver oroa mig för att behöva ta filen hela vägen från raw igen. Men den tar bara en tredjedel-femtedel så mycket plats som en .tif. För mig verkar detta vara en bra kompromiss.

8-bit jpg-XR kommer naturligtvis också finnas, och den ger samma/bättre resultat (mindre artefakter) än motsvarande jpg-kompimering till samma filstorlek.

Missförstod inte, önskade bara fler hade dina kunskaper. JPEG har sin funktion precis som icke komprimerade beroende på vad man ska ha bilderna till.

JPEG-2000 verkar leva vidare som MJPEG2000 nu när hollywood vill filma med det formatet digitalt.

Har inte hört talas om jpg-XR vilket var intressant. Förlåt trådskaparen att jag var skapade lite "off-topic"

Det var väl jag då, ingen fara Mikael, jag är inte så bigott vad det gäller ämnesglidning, tvärtom tycker jag det kan bidra till att man lär sig nåt nytt, hade inte heller hört talas om jpg-XR, så jag bara uppmuntrar till mera sånt. :)

ANNONS
Götaplatsens Foto