Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Finns ens Nikon 70-135/2,8?

Produkter
(logga in för att koppla)

pettisson

Aktiv medlem
Hej

En som säljer detta objektiv som jag kontaktat nu, 2.8 låter ju bra trots att det ska vara ett äldre objektiv. Men nu är det så att jag inte finner att denna model ens existerar. Någon som vet om det någonsin gjort det?

Borde det inte finnas en stor och lång lista någonstans på alla Nikons objektiv genom tiderna?

Jag har kollat här på produktrecensionerna på Fotosidan samt på Nikons hemsida och google utan att bli klokare. Någon som vet något ställe?

mm Jag ska söka i det forumet med lite noggrannare, men nu som hastigast fann jag inget där heller. Den tråden du länkade till gällde ju 17-135 - jag är ute efter 70-135 =)

Be den som säljer den fotografera av objektivet så du kan se den!
Kan vara så att om den nu existerar så passar den inte din kamera. Även om fattningen är rätt måstde vissa objektiv uppdatera vissa kretskort.
Fråga säljaren vilken fattning den har och vilken kamera den suttit på.

Är du även säker på att det var Nokon och inte attd en passade Nikon? Finns många 3:e parts tillverkare.

Edit: lustig zoomomfång! Varför vill du ha sådant omfång?
Lista öve Nikons objektiv. Ser inte den su söker http://www.photosynthesis.co.nz/nikon/lenses.html

/Stefan

Hej

En som säljer detta objektiv som jag kontaktat nu, 2.8 låter ju bra trots att det ska vara ett äldre objektiv. Men nu är det så att jag inte finner att denna model ens existerar. Någon som vet om det någonsin gjort det?

Borde det inte finnas en stor och lång lista någonstans på alla Nikons objektiv genom tiderna?

Jag har kollat här på produktrecensionerna på Fotosidan samt på Nikons hemsida och google utan att bli klokare. Någon som vet något ställe?

Här hittar du en komplett och lättnavigerad lista över alla kända Nikon-objektiv:

http://www.photosynthesis.co.nz/nikon/lenses.html

Men någon 70-135/2,8 finns inte där och den listan brukar allmänt anses vara mycket tillförlitlig.

Jag googlade på "nikon 70-135/2.8" och i stort sett den enda träff jag fick var en Blocket-annons där det fanna en sådan för 700 kr ... Kanske den du sett? :)

Antingen är det ett sällsynt tredjepartsobjektiv eller så handlar det till exempel om en 35-70/2,8 men att säljaren råkat fumla till siffrorna lite ...

(Edit: oj, såg att någon annan var snabbare att svara samma sak :)

Det finns ett par lustiga zoomar som är i närheten; 50-135/3,5 och 75-150/3,5. Men något 70-135/2,8 har jag aldrig hört talas om.

Hej

Efter att ha försökt identifiera objektivet på bilden tror jag att det gäller en 2,8/135.
Någon 70-135/2,8 finns inte hos Nikon och jag har aldrig hört talas om något liknande hos någon annan heller.
Det som kommer närmast är 70-150/3,5 men det objektiv som finns på bilden tycker inte jag liknar ett sånt heller.

Kanske du kan be att få objektivets serienummer så blir det lättare att kolla.

/johan

Jag fick ett par bilder det verkar vara 135/2,8 E-series (med färglada siffror på bländaren). Och hur var det nu, fungerar den då på en D300 utan att behövas göras om? Dvs om man kan montera + om man får AF?

Det är ett helt strålande objektiv som man bör kunna hitta rätt billigt. Det lider av att zoomen är extremt flimsig, vilket dock lätt åtgärdas med lite eltejp på innertuben:)
Jag har sett gott om exempelbilder och hört om flimsigheten. Det är vid det här laget ganska länge som jag har hållt korpgluggarna öppna efter objektivet, så hojta gärna till om du skulle se ett ex. säljas. För ett par veckor sedan såldes ett på KEH, men det missade jag förstås...

Jag har sett gott om exempelbilder och hört om flimsigheten. Det är vid det här laget ganska länge som jag har hållt korpgluggarna öppna efter objektivet, så hojta gärna till om du skulle se ett ex. säljas. För ett par veckor sedan såldes ett på KEH, men det missade jag förstås...

brukar det inte dyka upp på tradera med jämna mellanrum?
för två år sedan köpte jag ett för 355:- inkl frakt, är ett helt ok objektiv tycker jag. har inte plockat fram eltejpen än, men ska nog ta tag i det snart.

edit: finns några på ebay, t.ex http://cgi.ebay.com/Nikon-75-150-1-3-5-Zoom-Telephoto-Lens-Light-Weight_W0QQitemZ290321816621

ANNONS
Götaplatsens Foto