Detta är inte ett egentligt objektiv, utan en tillsats som skruvas in i det befintliga objektivets filtergänga. Jag har provat några av dessa tillsatser, men inga av dem har varit nämnvärt bättre än ett hemmagjort dörrkikare-fisheye...
"Ketnor" är ingen känd objektivtillverkare (snarare ett fantasinamn på en produkt tillverkad av någon av alla dessa nya förhoppningsfulla kinesiska verkstäder som numera växer upp som svampar ur jorden).
Priserna på Tradera ligger mer än dubbelt så högt som de nypriser som denna typ av objektivtillsatser brukar betinga. Har en sådan här tillsats liggande kvar i ett lager någonstans. Hittar jag det kan du få det för 0 kr - ett pris som ligger tämligen nära vad jag anser att det vara värt...
"Riktiga" fisheye-objektiv brukar i och för sig vara relativt dyra, men de ger också ett resultat som är användbart. Det går fortfarande att köpa riktiga fisheye-objektiv i Vitryssland till bra priser, även om de har höjt priserna på senare tid. För 2-3 år sedan kostade dessa bara en tusenlapp. De har höjt priserna på sista tiden, och sist jag kollade låg ett Zenitar-M 16/2,8 (180 grader diagonal på en FF-kamera) på runt 200 USD och ett Peleng 8/3,5 (äkta fisheye - ger en komplett rund 180 graders bild med 25 mm diameter) på det dubbla. De finns med fattningar eller adaptrar till de flesta kameror: Nikon, Canon manuella + AF, Minolta manuella + Minolta/Sony AF, Olympus, Pentax och M42-gänga m.fl.
Vanligen köper man dessa från
www.rugift.com.
För vanliga FF-kameror gäller ju att kortsidan är 24 mm, så våra västerländska kameror kommer att beskära bilden från Peleng-objektivet en aning i kanten (objektivet är framtaget för någon rysk kamera). Om du använder en APS-C kamera så kommer denna förstås att beskära ännu mer.