Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fjärrutlösare för blixt Canon 80D

Produkter
(logga in för att koppla)

MalZon

Aktiv medlem
Är ute efter en fjärrutlösare för min externa blixt. Fotar lite bilar och vill kunna springa runt och blixtra lite där det behövs. Har connectat kameran och mobilen så gräddet hade ju vart en pålitlig fjärr för blixten.
 

MalZon

Aktiv medlem
Jag har bara en liten Speedlite 270.
Kanske spelar roll? Fick för mig att manicken man sätter på blixtfästet och den man sätter på blixten pratade med varandra?
 
Senast ändrad:

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag har bara en liten Speedlite 270.
Kanske spelar roll? Fick för mig att manicken man sätter på blixtfästet och den man sätter på blixten pratade med varandra?
Vad heter manicken?
Det är troligt att det är någon sorts fjärrutlösare. Men du nämnde inget om den i första inlägget
 

rronnbac

Aktiv medlem
Det finns två huvudprinciper för blixstyrning, optisk eller radiostyrd, och blixtarna kan då fungera antingen som master eller slave, dvs som sändare eller mottagare.

Dessvärre stödjer din blixt inget av det, och även om det finns separata sändare+mottagare så är 270ex inte riktigt optimal för ändamålet, pga av att den saknar externa kontroller, så i ditt fall är det bättre att titta helt förutsättningslöst på att skaffa en uppsättning av radiostyrda grejer.
 

MalZon

Aktiv medlem
Ok, trodde mottagaren agerade "kamera" och gav blixten signal när den skulle skjuta av.

Är en gammal blixt som vart mig trogen från min 550D. Är ju bland de minsta men har känat sitt syfte. Har inte använt blixt mycket när jag fotar bilan ändå, men tänkte börja experimentera lite. Vilken ska man ha annars då?
 

rronnbac

Aktiv medlem
Ok, trodde mottagaren agerade "kamera" och gav blixten signal när den skulle skjuta av.

Är en gammal blixt som vart mig trogen från min 550D. Är ju bland de minsta men har känat sitt syfte. Har inte använt blixt mycket när jag fotar bilan ändå, men tänkte börja experimentera lite. Vilken ska man ha annars då?
Din 80D har väl en inbyggd blixt, som säkert kan fungera som optisk master, så då behöver du som minst en blixt som kan fungera som optisk slav. En bra blixt som kan hittas begagnad till vettiga priser är t.ex Canon 430EX ii.

Tänk dock på att optisk blixstyrning bygger på att master och slav är inom "synhåll" för varandra och inte fungerar så bra i starkt omgivningsljus och/eller på långa avstånd.

Vill du ha radiostyrda blixtar heter Canons serie något med RT på slutet, som är bra, men relativt dyra.

Själv använder jag Godox både blixtar och kontroller.
 

MalZon

Aktiv medlem
Ok, Jag tänkte att jag skulle ta ett antal olika exponeringar på en bil, alltså hålla blixten på olika ställen för varje exponering. Antog bara att jag kunde köpa en sändare och mottagare och få det att lira, men då misstog jag mig.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Ok, Jag tänkte att jag skulle ta ett antal olika exponeringar på en bil, alltså hålla blixten på olika ställen för varje exponering. Antog bara att jag kunde köpa en sändare och mottagare och få det att lira, men då misstog jag mig.
Ja det kan du, och ja det kallas fjärrutlösare.
Jag tolkade ett tidigare inlägg dom att du redan hade en sådan manick.

Det finns många att välja på, med olika mycket inbyggd smarthet. Jag använder grejer från Godox.
 

Sundin

Avslutat medlemskap
Om avståndet mellan kamera och blixt inte är för stort kan jag rekommendera FlashQ.
Du hittar mer info här.
 

apersson850

Aktiv medlem
Optiskt styrd blixt brukar innebära att man kan styra blixten från kameran, men inte tvärtom.
Radio kan innebära att förutom att kameran kan styra blixten, så kan man med vissa radioenheter trycka av kameran från blixten också. Det går exempelvis med de Canonblixtar jag har.
 

MalZon

Aktiv medlem
Ja det kan du, och ja det kallas fjärrutlösare.
Jag tolkade ett tidigare inlägg dom att du redan hade en sådan manick.

Det finns många att välja på, med olika mycket inbyggd smarthet. Jag använder grejer från Godox.
Nej, jag söker tips om vilken fjärrutlösare jag ska ha. Jag vet att blixten jag har inte är den bästa, dyraste eller finaste men den funkar. Har funderat på en 430 eller liknande, men det var inte det som var frågan här. Lät på fler som man inte kunde ha det på min lilla.

Hur funkar de olika sorterna? Avstånd vet jag inte riktigt men säg ca 20-30m så är man nog inom säkerhetszonen för mig iaf.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag använder Godox X-system. Det går på radio. Så räckvidden är väl uppåt hundra meter en bra dag.



Funkar fint. Lite pilligt att göra inställningar med liten LCD. Men gör det den ska.
 

PMD

Aktiv medlem
Billigast blir det om du köper en begagnad blixt som är kompatibel med Canons optiska fjärstyrningssystem. T.ex. En 430EX som redan har föreslagits. Sen är det bara att sätta igång eftersom du inte behöver flera prylar då.

Funkar finfint inomhus, men utomhus kanske det inte alltid fungerar med starkt omgivningsljus. Du behöver ändå en starkare blixt för blixtfotografering i den sortens miljö så det är värt att prova. Visar det sig att det optiska styrsystemet inte riktigt klarar den omgivning du fotograferar i så kan du köpa radiostyrning då.
 

MalZon

Aktiv medlem
Billigast blir det om du köper en begagnad blixt som är kompatibel med Canons optiska fjärstyrningssystem. T.ex. En 430EX som redan har föreslagits. Sen är det bara att sätta igång eftersom du inte behöver flera prylar då.

Funkar finfint inomhus, men utomhus kanske det inte alltid fungerar med starkt omgivningsljus. Du behöver ändå en starkare blixt för blixtfotografering i den sortens miljö så det är värt att prova. Visar det sig att det optiska styrsystemet inte riktigt klarar den omgivning du fotograferar i så kan du köpa radiostyrning då.
Ok så med en 430 så behövs inget extra? Hur lång räckvidd har man mellan kameran och blixten då? Men då är det optiskt som sagt?
 
ANNONS