Annons

Fjärrutlösare som ställer autofokus

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har en RS-60E3 som fungerar väldigt bra på min 300d. Tryck ner knappen halvvägs så ställs autofokus. Tryck i botten så tas bilden precis som avtryckaren på kameran. Fungerade även med min gamla analoga 500n så jag tror den fungerar på de flesta "budget" SLR och D SLR från Canon.

Vart köper man dessa?
Mailade cyberphoto och fick två förslag. Men de var osäkra på min fråga tydligen. Elelr så missförstog jag deras svar.:)

edit:
Jag skrev till cyberphoto om TRÅDLÖSA fjärrutlösare, inte med sladd alltså.... Finns det någn TRÅDLÖS fjärrutlösare som ställer in AF? =)

Senast ändrad:
Min RC-1 (infraröd) fungerar med AF (åtminstone när fokus ställs i singel och AI). Bilden tas först när fokus låsts. Jag använder den ofta med spegellåsning och två sekunders fördröjning på stillastående motiv med tele, eller utan fördröjning när något rör sig.

RC-1 är liten, billig och mycket smidig.

Anders74 skrev:
Min RC-1 (infraröd) fungerar med AF (åtminstone när fokus ställs i singel och AI). Bilden tas först när fokus låsts. Jag använder den ofta med spegellåsning och två sekunders fördröjning på stillastående motiv med tele, eller utan fördröjning när något rör sig.

RC-1 är liten, billig och mycket smidig.

vad är single och AI?

Med single avser jag när fokusmetoden är vald så fokuseringen inte ändras när den en gång låsts. (Smidigt om du vill låsa på ett objekt och sedan rikta kameran mot något annat på samma avstånd). AI ("artificiell intelligens") är läget där kameran väljer singelfokus eller servofokus (fokus följer kontinuerligt motivet och försöker förutspå var det är på väg) beroende på om motivet rör sig eller står still. Du hittar tre val under AF-knappen, men det är inte möjligt att välja i programautomatiklägena.

Det går att bygga en av en 2,5 mm stereoplugg, kabel, en kabel med tre trådar och två tryckknappar. Tippar på att alltihop kostar mindre än 50:- i matrial.

mailat cyberphoto och scandinavian photo och ingen av dom säger att rc- ställer in autofokus!!

Hur är det egentligen?

Jag har en RS-60E3 till min 350D. Funkar utmärkt. Knappen nedtryckt halvvägs - autofokus ställs in. Helt nedtryckt - bilden exponeras.

En fördel jag upplever med trådbundet framför trådlöst är att man slipper stå och sikta på kamerans mottagare. Den kan ju hamna lite dumt vid t ex makrofotografering.

Den här anordningen kan byggas om till radiostyrd fjärrkontroll att manöverera de två funktionerna, som halvvägs nedtryckt knapp och helt nedtryckt knapp, d v s ljusmätning/fokusering och exponering.

Den fjärrkontroll jag byggde baseradd på 2,5 mm stereopluggen, som har två kretsar.

Krets ett motsvarar halvt nedtryckt knapp och krets två exponering. Används enbart krets två ljusmäts det och fokukuserar innan exponering sker.

Bilagor

• img_5309.jpg
    img_5309.jpg
    15.3 KB · Visningar: 551
Nu isärplockad mottagare. Ryms i en filmburk. Jag monterade radiostyrningen parallellt med de mekaniska knappar jag även hade. En transistor kombinerat med ett motstånd blir en bra elektronisk brytare.

Bilagor

• img_5327.jpg
    img_5327.jpg
    25.6 KB · Visningar: 548
Stereopluggen som när respektive funktion kortsluts med jord aktiveras. Det går bra att använda återfjädrande brytare, eller låsande (för långa exponeringar) bara att montera paralllellt med varandra.

Med brytare som har två separata kretsar kan två kamerar styras galvaniskt åtskilda och på så sätt ta stereobilder av rörliga motiv, givet att kamerorna är exakt lika inställda.

Bilagor

• crw_6372.jpg
    crw_6372.jpg
    15.4 KB · Visningar: 580
RC-1

Johan, jag testade precis för att försäkra mig om att minnet inte sviker mig, och med kameran i läge P ställs fokus in före tagning, förutom i servoläget. Det fungerar på samma sätt som när avtryckaren trycks ner helt direkt. RC-1 har ingen speciell funktion för halvtryckning, om det kan vara det Scandinavian och Cyberphoto syftar på. (Troligare att de inte kollat mer än vad som står på websidan.)
http://www.scandinavianphoto.se/?15920

RC-1 är ju smidig i fickan, och har även hållare för kameraremmen, så jag vill inte vara utan den, men när man har lite utrymme för tråden är säkert trådutlösaren smidigare, t ex vid bulbexponeringar. Tack Roland för byggtipset!

Defekt RC-1

Jag har en nyinförskaffad liten smidig RC-1 (trådlös fjärrutlösare) till min EOS-350D. Men varje gång jag använder den med direktutlösning(!) så vägrar kameran att ta kort och blinkar istället om att batteriet är slut (vilket det naturligtvis inte är!). När jag använder 2-sekunders fördröjning så fungerar den dock till belåtenhet.

Någon bra idé om vad göra?

annars besök www.scandinavianphoto.se beställ tillhörande fjärrutläsare till canon 350d, betala runt 150:- plugga in den i kameran, tryck på kanppen halvt ner, tryck helt ner, plocka ut minneskortet, föröver till dator, redigera i dator, skicka till labb, gå till ramaffär, häng upp tavlan, klart

Re: Defekt RC-1

snaxalig skrev:
Jag har en RC-1 (trådlös fjärrutlösare) till min EOS-350D. Varje gång jag använder den med direktutlösning(!) så vägrar kameran att ta kort och blinkar istället om att batteriet är slut. När jag använder 2-sekunders fördröjning så fungerar den dock till belåtenhet.

Hej igen!

Efter lite experiment lyckades jag hitta lösningen på problemet:

Alltså, den trådlösa fjärrkontrollen RC-1 fungerar bra i alla lägen tillsammans med enbart 350D, men inte alltid i kombination med batterigreppet BG-E3.

Så här är det:

1. 350D + 1 st NB-2LH-batteri = RC-1 fungerar direktutlösande och med 2-sekunders fördröjning

2. 350D + BG-E3 + 6 st AA-batterier = RC-1 fungerar med 2-sekunders fördröjning, men INTE med direktutlösning.

3. 350D + BG-E3 + 1 st NB-2LH-batteri = RC-1 fungerar med 2-sekunders fördröjning, men INTE med direktutlösning.

4. 350D + BG-E3 + 2 st NB-2LH-batterier = RC-1 fungerar direktutlösande och med 2-sekunders fördröjning.

Läs även review längst ned på denna sida: http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detail/-/B0007WK8LC/102-9605608-6972903?v=glance

Puh! Hängde ni med?

// Sami

ANNONS
Götaplatsens Foto