Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

"Fläckar" vid insättning i ram

Produkter
(logga in för att koppla)

Cristofer

Medlem
Jag gjorde en utskrift av bilder för ett tag sedan, och anlitade ett labb (crimson). När man sätter in bilderna i en ram så blir det "fläckar" på bilderna där glaset trycker mot bilden. Vad kan man göra åt detta? Det blev bara så på de blanka bilderna, ej de matta. Är det papperet det beror på, eller är det fukt eller något liknande? Jag har inte varit med om detta förut.

Passerpartout?

Hej
Av många anledningar, bland annat det du nämner, ska det alltid vara en luftspalt mellan det du ramar in och glaset. Om du inte vill skaffa ett sk passepartout som blir absolut snyggast (du vet säkert vad det är: kartongbit med utskuren rektangel) så kan du gör en "fuskvariant" genom att klippa smala remsor av tex cornflakespaket och lägga i ramkanten mellan glas och foto. Då får en liten luftspalt. (fattar du? hör av ej annars).
Det finns massor att skäl att rama hos proffs, bla pga syra i papperet, men det är en annan historia.

Gabbe

Re: Passerpartout?

angelcom skrev:
Hej
Av många anledningar, bland annat det du nämner, ska det alltid vara en luftspalt mellan det du ramar in och glaset. Om du inte vill skaffa ett sk passepartout som blir absolut snyggast (du vet säkert vad det är: kartongbit med utskuren rektangel) så kan du gör en "fuskvariant" genom att klippa smala remsor av tex cornflakespaket och lägga i ramkanten mellan glas och foto. Då får en liten luftspalt. (fattar du? hör av ej annars).
Det finns massor att skäl att rama hos proffs, bla pga syra i papperet, men det är en annan historia.

Gabbe

Snikvarianten som jag använder är ramar från IKEA, där följer en färdig passepartout med vissa modeller.:)

Lite papp och gummibaserat lim så kan man få korten släta oxo, blir lättlite buckliga då de inta har något stöd i form av glaset i ramen.

ANNONS
Götaplatsens Foto