Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

"Fler"exponering med D200

Produkter
(logga in för att koppla)

JohanOlovsson

Aktiv medlem
Hej allesammans! Jag bläddrar bland era bilder här på fotosidan, och de flesta jag fastnar för är de som är dubbelexponerade. Men hur tusan gör man?
Någon som kan vägleda mig? :)

JohanSandin skrev:
Hej allesammans! Jag bläddrar bland era bilder här på fotosidan, och de flesta jag fastnar för är de som är dubbelexponerade. Men hur tusan gör man?
Någon som kan vägleda mig? :)
Det smartaste är att lägga ihop två bilder i Photoshop. Jag vet inte om det går att dubbelexponera i D200, men jag ser inte riktigt idén med det heller.
Klistra in en bild ovanpå en annan i ett nytt lager helt enkelt. Sen kan du välja olika alternativ för hur de ska smältas samman, för olika resultat.

Har du inte PS så vete fan.

Re: Re: "Fler"exponering med D200

Makten skrev:
Det smartaste är att lägga ihop två bilder i Photoshop. Jag vet inte om det går att dubbelexponera i D200, men jag ser inte riktigt idén med det heller.
Klistra in en bild ovanpå en annan i ett nytt lager helt enkelt. Sen kan du välja olika alternativ för hur de ska smältas samman, för olika resultat.

Har du inte PS så vete fan.

Alla har väl PS? ;P Men Martin hur "smälter" man ihop bilderna?
Men jag vill helst veta hur man kan göra det direkt i kameran, för jag som många andra vill ha "den perfekta bilden" direkt i kameran, utan att behöva använda datorn för mer än lagring.

Det går att dubbbelexponera med D200. Har inte i huvudet hur men om du inte hittar det i manualen kan jag kolla senare i kväll.

Gå in i "meny" > "foto meny" > "multipla exponeringar". Där ställer du in antal bilder du vill ta och om du vill ha exponeringskompensation. Kör du på annat än singelbild så tar kameran det antal bilder du ställt in när du håller nere avtryckaren.

ANNONS
Götaplatsens Foto