Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Flera operativsystem på samma DVD

Produkter
(logga in för att koppla)

Graylingman

Aktiv medlem
Jag kanske har missuppfattat alltihop men jag tar risken.

För en tid sedan var det någon som tipsade om en japan(?) som gjort en skiva med flera operativsystem på och genom att köra den skulle man, om jag förstod det rätt, så att säga kunna köra datorn med operativet på skivan i stället för på hårddisken.

När man startade skivan skulle man alltså kunna välja vilket operativ man ville använda.

Är jag helt ute och cyklar eller är det nån som vet vad jag pratar om?

Jag kanske har missuppfattat alltihop men jag tar risken.

För en tid sedan var det någon som tipsade om en japan(?) som gjort en skiva med flera operativsystem på och genom att köra den skulle man, om jag förstod det rätt, så att säga kunna köra datorn med operativet på skivan i stället för på hårddisken.

När man startade skivan skulle man alltså kunna välja vilket operativ man ville använda.

Är jag helt ute och cyklar eller är det nån som vet vad jag pratar om?

Det finns en mängd Linux-distributioner som kan köras från DVD eller CD (exvis Ubuntu). Så länge du inte väljer att installera operativet påverkas inte din hårddisk. Personliga inställningar brukar kunna sparas till USB till nästa uppstart, annars försvinner ju alla ändringar du gör (kan vara önskvärt eller ej).

Windows är lite knivigare, men det har tydligen gjorts. Har ingen personlig erfarenhet av lyckade försök, dock.

Många (alla?) Linux-distributioner kan provköras från en DVD utan att installera operativsystemet och det finns förmodligen många andra OS som också har den möjligheten.

Nog kan man också lägga in en starthanterare på DVD:n och få välja mellan flera OS som också finns på skivan men frågan är varför man skulle göra sig det besväret utom i speciella tillämpningar. En av poängerna med en DVD-spelare är just att det är enkelt att byta skiva och då man ändå måste starta om datorn för att byta OS är det nog oftast inte så betungande att samtidigt sätta i önskad skiva.

Det handlade inte om Linux.

På skivan fanns flera olika windowsversioner, bl a XP och W2000.

Poängen var, tror jag, att man genom att köra på det här viset skulle kunna komma åt alla sina filer även om operativet i datorn kraschat.

Det handlade inte om Linux.

Missade visst den informationen i ditt inlägg.

På skivan fanns flera olika windowsversioner, bl a XP och W2000.

Poängen var, tror jag, att man genom att köra på det här viset skulle kunna komma åt alla sina filer även om operativet i datorn kraschat.

Om det är poängen, så funkar en Linux-CD ofta för ändamålet. Vill man tvunget ha en körbar Windows-skiva så verkar det finnas lösningar för det också: LiveCD.com.

Att skapa en bootbar skiva med Windows XP kan man göra med det verktyg som finns här: http://nu2.nu/pebuilder/

Den fixar däremot inte boot med flera operativ.

Det finns en hel del tips också. Jag har snickrat ihop en skiva med program för att backa upp hårddisken på ett smidigt sätt, så man enkelt kan återskapa hela installationen med program och drivrutiner på mindre än 20 minuter. Bra att ha om man testar olika programvaror till exempel.
DriveImage XML är ett lämpligt program för backup.

Man kan också använda skivan för att surfa säkert (utan att smittas av virus) på en hårddisklös dator ;-)

//Lars

ANNONS