Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Flyga med superteleobjektiven
- Trådstartare dagr
- Start datum
froderberg
Aktiv medlem
Jag har en ryggsäck (fotosidans DaKine) som är utmärkt att ta som handbagage på flyget. Däri hade jag min 120-300/2,8 när jag flög till Island. Ryggan vägde nästan 20 kg. På axeln hade jag min stora crumpler som vägde runt 13 kg. Jag stövlade in i fyra olika plan utan några som heslt problem. Antar att det är striktare på charter
froderberg
Aktiv medlem
Jag vet en del fotografer som bara checkar in stativet
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
Jag skulle inte checka in ett stort värdefullt tele. Inte när man vet hur det ibland hanteras...
Jag har en LowePro Lenstrekker AW600.. den är perekt för från 300mm +. (300mm f/2,8 går i MEEED motljusskyddet påmonterat!!)
Den går som handbagage.
För andra prylar så har jag separata objektivväskor, som efter flygturen fästs på Lenstrekkern. Perfekt system, som är skönare än tex LowePro Phototrekker AW, enligt mig.
MVH Niclas,
Jag har en LowePro Lenstrekker AW600.. den är perekt för från 300mm +. (300mm f/2,8 går i MEEED motljusskyddet påmonterat!!)
Den går som handbagage.
För andra prylar så har jag separata objektivväskor, som efter flygturen fästs på Lenstrekkern. Perfekt system, som är skönare än tex LowePro Phototrekker AW, enligt mig.
MVH Niclas,
raderadmedlem
Avslutat medlemskap
Jag som är Canon-gubbe, köper alltid egen bijett till mina objektiv; som en familj...........dagr skrev:
Ni som har 300/2.8 och större objektiv - tar ni med dessa i kabinen eller checkar ni in dem? Om det senare - använder ni Canons originallådor? De verkar som upplagda för stölder.![]()
God tur Erik J
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
alltså, 300 2,8 är ju en rätt nätt lins i dessa sammanhang. Den slinker ju lätt ned i en minitrekker
!
Jag hade absolut inte köpt en ny/spec bag för ett 300 2,8! I en phototrekker AW så slinker den ned med motljusskyddet påmonterat.
MVH Niclas,
Jag hade absolut inte köpt en ny/spec bag för ett 300 2,8! I en phototrekker AW så slinker den ned med motljusskyddet påmonterat.
MVH Niclas,
ArtbyRyman
Aktiv medlem
Jag har en Pelican 1600. Med plats för 500/4,5 lr 200-400/4 på kameran.och 70-200 och 17-55 plus "allt annat.
Den vart ju för stor för handbagage ...men är i gengäld "okrossbar" och vattentätt en bra stund.
3500kr
Hade väl "tur" att den kom fram istället?
Den vart ju för stor för handbagage ...men är i gengäld "okrossbar" och vattentätt en bra stund.
3500kr
Hade väl "tur" att den kom fram istället?
Lars Johnsson
Aktiv medlem
Jag flög två gånger mellan Thailand och Sverige förra året med 300/2,8 IS och 500/4 IS objektiven i original väskorna. Fick ta dem med i handbaget men var lite orolig för de var stora väskor.
Skulle aldrig checka in objektiv, speciellt inte så dyra som super-telena är.
En vanlig Phototrekker Classic tar lätt ett 500/4 IS objektiv och kamera. Plus en 4 -5 andra objektiv också. Den tar man med som handbage utan problem.
Skulle aldrig checka in objektiv, speciellt inte så dyra som super-telena är.
En vanlig Phototrekker Classic tar lätt ett 500/4 IS objektiv och kamera. Plus en 4 -5 andra objektiv också. Den tar man med som handbage utan problem.
eon
Aktiv medlem
froderberg skrev:
Jag har en ryggsäck (fotosidans DaKine) som är utmärkt att ta som handbagage på flyget. Däri hade jag min 120-300/2,8 när jag flög till Island. Ryggan vägde nästan 20 kg. På axeln hade jag min stora crumpler som vägde runt 13 kg. Jag stövlade in i fyra olika plan utan några som heslt problem. Antar att det är striktare på charter
Ja, men det är tråkigt att chansa med övervikt eller för stort handbagage. Ofta går det bra, men ibland står man där med valet att checka in prylarna eller hoppa flyget och det är ett val jag inte vill finna mig i. Därför får utrustningen anpassa sig.
Till Island är maxvikten på handbagaget 6kg (på reguljärt flyg) - och du slapp fram med 33kg i två kollin. Det måste vara tur?
Stativet är ju alltid svårt att få ner i handbagaget. Problemet med incheckning är att allt röntgas och att personalen alltid ser vilka väskor som innehåller värdesaker. Och inte sällan, tyvärr, lägger de beslag på dessa.
/Erik
Ola_H
Aktiv medlem
Liksom några andra ovan har jag pressat ned min utrustning - bland annat innehållande ett 300/2.8 med bakvänt motljusskydd - i en Dakine Reload. Jag får också ned en bärbar dator i ytterfacket som jag vadderar med lite liggunderlag (datorn är rätt tunn dock, en Apple Powerbook 17"). Tillsammans med lite övrig utrustning blir dock denna väska löjligt tung och de senaste, speciellt om man också släpar på några barn och 50 kilo windsurfingutrustning och jag har svurit på att inte bära så tungt på ryggen igen. Nästa gång blir det någon slags specialinredd vanlig kabinväska med hjul.
Hur som helst, jag har flugit tre gånger fram och tillbaka till Maui (blir upp mot 20 flygningar totalt) med DaKine-väskan som handbagare och inte haft probelm någon gång. På de mindre planen är det dock precis att den går in.
När det gäller DaKineväskan specifikt så går 300:at lätt ned med motljusskyddet bakvänt monterat och man kan även ha extenders och kamerahuset monterat om man inreder den smart.
Hur som helst, jag har flugit tre gånger fram och tillbaka till Maui (blir upp mot 20 flygningar totalt) med DaKine-väskan som handbagare och inte haft probelm någon gång. På de mindre planen är det dock precis att den går in.
När det gäller DaKineväskan specifikt så går 300:at lätt ned med motljusskyddet bakvänt monterat och man kan även ha extenders och kamerahuset monterat om man inreder den smart.
raderadmedlem
Avslutat medlemskap
Bli hemma!!!!
Vilken disskusion! Hvad gör ni med tannborsten, frugan, kalsongerna och solkrämen???? Handbaggage, eller ??????
*LÖL*
G Bättring Erik J
Vilken disskusion! Hvad gör ni med tannborsten, frugan, kalsongerna och solkrämen???? Handbaggage, eller ??????
*LÖL*
G Bättring Erik J
Lars Johnsson
Aktiv medlem
Re: Bli hemma!!!!
checka in frugan och ta resten i handbaget
fujicanon skrev:
*LÖL*
G Bättring Erik J
Bryggarn
Aktiv medlem
Har flugit en hel del med mitt standardhandbagage, en sliten Haglöfs Shosho på 30 liter som bland annat brukar rymma min Mini-trekker med ett par hus och fem-sex objektiv plus en bra bok och lite av varje. Det är kanske inget superteleobjektiv med, men ofta väger mitt handbagage mellan tolv och tjugo kg, plus huvudbagage som brukar väga tjugo-och-ett-par-kg-till.
Det har funkat både till när och fjärran, oftast på reguljärt dock eftersom man sällan har så tungt huvudbagage de gånger man åker på charter.
Till Island för ett år sen vägde mitt totala bagage över fyrtio kg, det var bara lite problem med att få ta stativet som kabinbagage från Oslo till Reykjavik (till Oslo från Alta gick bra...) Så det fick checkas in som specialbagage med följd att ett ben blev knäckt i leden.
Det har funkat både till när och fjärran, oftast på reguljärt dock eftersom man sällan har så tungt huvudbagage de gånger man åker på charter.
Till Island för ett år sen vägde mitt totala bagage över fyrtio kg, det var bara lite problem med att få ta stativet som kabinbagage från Oslo till Reykjavik (till Oslo från Alta gick bra...) Så det fick checkas in som specialbagage med följd att ett ben blev knäckt i leden.
polarhund
Aktiv medlem
Eftersom jag tidigare jobbat som lastare och numera jobbar bland annat med skadeärenden på baggage så tänkte jag att jag skulle dela med mig av några erfarenheter som man får från andra sidan så att säga.
Specialbaggage betyder inte att bagget kommer att behandlas så som om det innehöll levande djur. Det kommer fortfarande om möjligt att sorteras maskinellt (dvs att åka på sorteings band, men inte samma band som övrigt baggage). Detta är något som allt för många fotografer inte tänker på/vet om. Jag har sett alldeles för många incheckade stativ som inte packats in i något skyddande material alls, utan bara slängts på bandet "au naturelle" så att säga. Ett opackat stativ har väldigt lätt för att rulla eller glida iväg på ett last band speciellt när man har lite lutning på bandet så som fallet är när man lastar exvis B757 vilka bla Icelandair operar. Dessutom kan dessa band bli väldigt hala när det regnar, vilket det ofta gör på Keflavik...
Enligt Chicago-konventionen (eller om det var Warsawa) så har flygbolagen en skyldighet att återfinna försvunnet incheckat baggage, men (nu kommer en viktig passus) de har upp till 30 dagar på sig att göra det! Detta är något som man definitivt bör ta i beaktande när man ger sig ut och reser med sin fotoutrustning. Ska man vara borta i två veckor på en fototur så är det bra att se till att man tar med sig allt det viktiga i handbaggaget. För baggage som inte återfunnits är flygbolagen skyldiga ersätta passageraren, de exakta beloppen som bolagen ersätter passageraren med varierar mellan bolagen. Generellt så gäller att ju "billigare" bolag desto lägre ersättningar.
Ersättnigar för skadat baggage finns också reglerat i samma FN-konvention, men återigen så varierar beloppen och villkoren mellan olika bolag. Den springande punkten här är om baggaget fyller sitt "huvud syfte". Här skilljer sig ofta passagerarens ide om vad syftet är hos exvis en ryggsäck jämfört med flygbolagens definition. Bolagen definierar ett baggages huvud syfte som att "skydda innehållet". Detta innebär då att om tillexmpel ett spänne på ett avbärar bälte gått sönder så har inte ryggsägens "funktion" som skydd för innehållet försämrats. Eftersom spännen och remmar har en förmåga att fastna i allt möjligt när de transporteras så förespråkar jag användandet av en "flightbag" vilket reducerar antalet lösa detaljer från exvis fotoryggsäckar. Om jag mot förmodan flyger med ryggsäck så är det en flightbag ytterst som gäller.
Inser att det blev lite långt, och att jag nog skulle kunna skriva ännu mer om det här med att flyga med baggage. Kanske man skulle skriva en kort lista över sina egna "åtgärder" vid flygtansport vid ett senare tillfälle...
/Jesper
Som vet att 95% av allt försvunnet baggage (world wide) kommer till rätta inom de trettio första dagarna...
Specialbaggage betyder inte att bagget kommer att behandlas så som om det innehöll levande djur. Det kommer fortfarande om möjligt att sorteras maskinellt (dvs att åka på sorteings band, men inte samma band som övrigt baggage). Detta är något som allt för många fotografer inte tänker på/vet om. Jag har sett alldeles för många incheckade stativ som inte packats in i något skyddande material alls, utan bara slängts på bandet "au naturelle" så att säga. Ett opackat stativ har väldigt lätt för att rulla eller glida iväg på ett last band speciellt när man har lite lutning på bandet så som fallet är när man lastar exvis B757 vilka bla Icelandair operar. Dessutom kan dessa band bli väldigt hala när det regnar, vilket det ofta gör på Keflavik...
Enligt Chicago-konventionen (eller om det var Warsawa) så har flygbolagen en skyldighet att återfinna försvunnet incheckat baggage, men (nu kommer en viktig passus) de har upp till 30 dagar på sig att göra det! Detta är något som man definitivt bör ta i beaktande när man ger sig ut och reser med sin fotoutrustning. Ska man vara borta i två veckor på en fototur så är det bra att se till att man tar med sig allt det viktiga i handbaggaget. För baggage som inte återfunnits är flygbolagen skyldiga ersätta passageraren, de exakta beloppen som bolagen ersätter passageraren med varierar mellan bolagen. Generellt så gäller att ju "billigare" bolag desto lägre ersättningar.
Ersättnigar för skadat baggage finns också reglerat i samma FN-konvention, men återigen så varierar beloppen och villkoren mellan olika bolag. Den springande punkten här är om baggaget fyller sitt "huvud syfte". Här skilljer sig ofta passagerarens ide om vad syftet är hos exvis en ryggsäck jämfört med flygbolagens definition. Bolagen definierar ett baggages huvud syfte som att "skydda innehållet". Detta innebär då att om tillexmpel ett spänne på ett avbärar bälte gått sönder så har inte ryggsägens "funktion" som skydd för innehållet försämrats. Eftersom spännen och remmar har en förmåga att fastna i allt möjligt när de transporteras så förespråkar jag användandet av en "flightbag" vilket reducerar antalet lösa detaljer från exvis fotoryggsäckar. Om jag mot förmodan flyger med ryggsäck så är det en flightbag ytterst som gäller.
Inser att det blev lite långt, och att jag nog skulle kunna skriva ännu mer om det här med att flyga med baggage. Kanske man skulle skriva en kort lista över sina egna "åtgärder" vid flygtansport vid ett senare tillfälle...
/Jesper
Som vet att 95% av allt försvunnet baggage (world wide) kommer till rätta inom de trettio första dagarna...
Ola_H
Aktiv medlem
Jesper: jag läser mycket gärna mer om dina erfarenheter och kunskaper "från andra sidan". Både när det gäller fotoutrustning somt (i än högre grad) windsurfingprylar är det ju alltid ett visst funderande när man skall bstämma sig hur man skall packa. Expertkunskap i ämnet är alltså välkommet.
raderadmedlem
Avslutat medlemskap
Re: Re: Bli hemma!!!!
mvh Erik J
PS Betingar om hon har lägre brus på hög ISO-.... DS
Helt rätt Lars; så gör en Canon-gubbe. Vad Nikon- gubbrna gör är mer tveksamt. Men jag tycker dom ska checka inn skiten och ta frugan som handbagageLars Johnsson skrev:
mvh Erik J
PS Betingar om hon har lägre brus på hög ISO-.... DS
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
Har du sett Kinesis väskor? De gör många tillpassade olika stora objektiv. De ser mycket fina ut, men ngn kanske tycker att de ser lite väl amerikanska ut kanske.
http://www.naturescapes.net/store/product.php?productid=129&cat=0&page=1
Här en bild och en Review.
Mvh Niclas,
http://www.naturescapes.net/store/product.php?productid=129&cat=0&page=1
Här en bild och en Review.
Mvh Niclas,
LKC10
Medlem
Tänkte bara slänga in en liten notis. Just hem kommen från New York. Inga problem alls med handbagaget. 2kameror 5objektiv 2dv kameror, laptop samt lite blandat nödvändigt skräp att ha i kabinen.
Varken till eller från usa från arlanda kollade dom någon gång vikten eller storleken på handbagaget. Är säkert väldigt olika på olika bolag men vi åkte med SAS.
Ett måste när man är i new york är att besöka http://www.bhphotovideo.com/ blev 5 besök där och många dollar fattigare =)
Inga problem med tullen heller på arlanda när vi kom hem bara traska raka vägen ut jämfört med att ta sig om bord planet på Newark International Airport tack vare alla kontroller. man kan glöma att ha jacka, bälte, tjock tröja eller skor på sig när man går genom metell detektorn allt sånt ska köras genom röntgen maskinen.
Varken till eller från usa från arlanda kollade dom någon gång vikten eller storleken på handbagaget. Är säkert väldigt olika på olika bolag men vi åkte med SAS.
Ett måste när man är i new york är att besöka http://www.bhphotovideo.com/ blev 5 besök där och många dollar fattigare =)
Inga problem med tullen heller på arlanda när vi kom hem bara traska raka vägen ut jämfört med att ta sig om bord planet på Newark International Airport tack vare alla kontroller. man kan glöma att ha jacka, bälte, tjock tröja eller skor på sig när man går genom metell detektorn allt sånt ska köras genom röntgen maskinen.