Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

focomat och filter????

Produkter
(logga in för att koppla)

digitell

Aktiv medlem
Jag äger en Focomat 1c och vill försöka använda multigradepapper som kräver filter för justering av hårdheten.

Känner Du till om det finns någon tillsats som klarar av det nämnda? Som kan monteras på apparaten?

per

Om jag inte missminner mig så står "C" i 1c för colour. Alltså ska det finnas en filterlåda. Har du tillgång till multigradefilter är det bara att använda dem.

Det går också att stoppa multigradefiltren mellan optik och papper, men då riskerar du att tappa lite skärpa.

Tack för Era svar!

Froderberg - lite halvrätt, jag kollade i en gammal broschyr, och fann att apparaten tydligen har funnits i ett utförande med filtersläde, en släde som drogs in i lamphuset.
Namn: Focomat 1c - Color.

Min apparat saknar släde. Tao verkar kunna avhjälpa mitt problem, och jag skall studera det material han hänvisar till. Kanske behöver jag återkomma.

per

ANNONS
Götaplatsens Foto