Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fokus/avtryckarprio på D90?

Produkter
(logga in för att koppla)

Helmetrock

Aktiv medlem
Här om dagen försökte jag ställa in en D90 för fokus på AF-ON istället för på avtryckaren. Det gick väl sådär får jag säga..

Jag kom på hur man avaktiverade fokus på avtryckaren och så, men går det att ställa om den från fokusprio till avtryckarprio? Alltså så att kameran inte kräver att motivet ska vara i fokus för att kunna ta en bild.

Samma fråga gäller för övrigt D5000. Om någon kan förklara hur jag gör eller bekräfta att det inte går vore jag tacksam!

Tjena Rickard. Detta gäller D90. Jag har aktiverat AF på AE-L/AF-L knappen. För att få kameran att exponera utan att motivet är i fokus. Håll ner AF-knappen och vrid bakre rullen till det står AF-C i displayen.

Vi hörs och ses... /Frode

Tack!

Allright, så det går inte att avaktivera fokusprioritet i AF-S? Fast det är ju inte så noga, AF-C är ju det man vill använda med tumfokus ändå.

Vi får absolut ses någon dag! Jag ska försöka dra ihop något på Måseskär nu på försommaren :)

ANNONS
Götaplatsens Foto