Annons

Fokusen har slutat fungera!

Produkter
(logga in för att koppla)

SantaPola

Aktiv medlem
Igår när jag skulle fota med mitt Canon EF 50mm/1,4 USM så märkte jag att något inte var som det skulle vid fokuseringen. trodde dock att det bara var något tillfälligt för att det var dåligt ljus eller liknande, men idag är det likadant.

När jag håller ned avtryckaren halvvägs och har på AF:en aktiverad så låter objektivet som när man går för nära (närmare än närgränsen) motivet och det inte kan fokusera. Men nu har jag inte ens gått för nära. Ingen av fokuseringspunkterna blinkar förutom när jag väljer fokuseringspunkt själv, men den kan fortfarande inte fokusera (det händer ingenting utan den bara låter så som jag beskrev ovan).

Testade sedan ställa in manuell fokus för att se om det gick fokusera manuelllt, men icket.

Fokusen funkar alltså inte alls, och jag är ganska säker på att det är objektivet det är fel på då fokuseringen funkar på mina 2 andra objektiv.

Någon som varit med om något liknande? Vad kan det bero på och hur går jag till väga för att lösa detta?

Visst är det objektivet som är trasigt. Jag fick exakt samma fel på min gamla 50/1.8 MkI (ej att förväxlas med den plastiga 50/1.8 MkII), altså att fokuseringen varken fungerade med AF eller manuellt.

Då nypriset var långt under det skulle kosta och reparera så var det såklart bara att kasta skräpet.

Min 50/1.4 har också slutat fungera med AF, dock går det bra att plåta manuellt.

Det kan vara värt att reparera ditt objektiv, även om jag starkt tvivlar på det. Det lämpligaste borde vara att skicka det till en verkstad som servar Canonprylar, alternativt hitta någon finmekanisk verkstad som tar sig an optik i största allmänhet. Det kan vara ett enkelt fel, som att någon liten lossad metall- eller plastflisa har kilat fast sig i något kugghjul. Då bör det inte bli så dyrt.

Okej. Är det ett vanligt fel som brukar dyka upp på objektiv? Jag har aldrig haft något fel på ett objektiv förr, så det kom som en liten chock.

Men nu är det såhär att jag beställde objektivet från Japan Photo (som håller till i Göteborg) och jag själv bor i Skellefteå. Hittade just några papper, och jag hade beställt superförsäkring i samband med att jag köpte objektivet. På papperet om försäkringsvillkor står det "Försäkringsperioden är 1-4 år (beroende på varugrupp) och framgår på kvitto". Men jag hittar ingenstans hur länge det gäller på kvittot. Det står bara med att jag köpt Superförsäkring för 549kr. Fast objektivet köptes i december förra året, vilket betyder att jag inte borde behöva betala något för en reparation. Eller har jag fel?

Okej. Är det ett vanligt fel som brukar dyka upp på objektiv? Jag har aldrig haft något fel på ett objektiv förr, så det kom som en liten chock.

Men nu är det såhär att jag beställde objektivet från Japan Photo (som håller till i Göteborg) och jag själv bor i Skellefteå. Hittade just några papper, och jag hade beställt superförsäkring i samband med att jag köpte objektivet. På papperet om försäkringsvillkor står det "Försäkringsperioden är 1-4 år (beroende på varugrupp) och framgår på kvitto". Men jag hittar ingenstans hur länge det gäller på kvittot. Det står bara med att jag köpt Superförsäkring för 549kr. Fast objektivet köptes i december förra året, vilket betyder att jag inte borde behöva betala något för en reparation. Eller har jag fel?

December förra året? Då har du garanti kvar, så det ska inte kosta dig något! Kontakta Japan Photo, garantiärenden sköts genom säljaren. Vi har två års lagstadgad garanti i Svergie för privatkunder, även om säljarna älskar att skriva ett års garanti. Nu skulle du i.o.f.s. även ha kvar garantin om den verkligen bara var ett år :) "Superförsäkringen" är jag osäker på vad den ska täcka, men troligen är det någon form av drulleförsäkring. Däremot skulle jag nog vilja rekommendera dig att skippa liknande försäkringar i framtiden. Jag såg ett program för inte länge sedan som handlade om just sådana här extraförsäkringar, och ofta betalar man väldigt mycket för väldigt lite. Många har dessutom drulleförsäkring genom hemförsäkringen, eller har möjlighet att lägga till det för en låg kostnad. Jag la till drulleförsäkring till min hemförsäkring (Länsförsäkringar), och det kostar min mindre än 200:- per år och täcker drulle upp till 50000:-

Dock är just detta objekiv notoriskt känsligt för slag emot objektivtuben - ETT slag och mekaniken är sallad - går laga, men rätt dyrt. Mekanisk påverkan innebär givtvis ingen garani, men försäkringen kan ju gälla ändå.

Vi (Sverige) har 3 års reklamationstid, de första 6 månaderna behöver kunden inte bevisa att det varit ett tillverkningsfel. Efter de 6 månaderna är det kunden som skall bevisa att det är ett fabrikationsfel.

Den vanliga ett-års-garantin som de flesta ger fungerar oftast som en förlängning av 6 månadersregeln, dvs grejerna fungerar inte och man får det reparerat eller utbytt utan att behöva bevisa fabrikationsfel.

Är det uppenbart att man misshandlat grejerna kan det förstås hända att de flesta säljare opponerar sig.

Någon som vet vilket nummer jag ska ringa och säga att det är fel på objektivet? Är det deras internetbutik-telefon eller är det något annat nummer?

Testade objektvet igen och upptäckte ännu en sak. Det går bara att ta kort när jag har kameran inställt på live view-läget. Det kan väl inte ha med fokusen att göra, eller?

ANNONS
Götaplatsens Foto