Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Fokustest 5d, behöver lite feedback innan ÅF kontaktas.

Produkter
(logga in för att koppla)

mange78

Aktiv medlem
Har genomfört ett fokustest på min 5d, detta efter att jag börjat anväda servo-af och inte får till den riktigta skärpan.

Kommer nedan att presentera resultatet med 85/1.8 gluggen. Skulle behöva lite feedback ang resultaten innan jag kontaktar återförsäljaren på tis.

Testmetod:

Bilagor

• testmetod.jpg
    testmetod.jpg
    46.3 KB · Visningar: 1,087
Oneshot, avstånd 3m. 10cm på linjalen=fokusplan

Bilagor

• _mg_2937_oneshot_3m.jpg
    _mg_2937_oneshot_3m.jpg
    47.5 KB · Visningar: 1,082
Suck!
Otroligt onödigt arbete!
Be den aukt.verkstaden avgöra om det är OK eller ej med af på gluggen, eventuellt lämna med en glugg till, för en jämförelse.

mange78 skrev:
Tycker själv att det lutar åt 2-3cm back-fokus.

Har jag gjort nåt galet i testmetoden?
Kanske har jag fattat testmetoden fel, men som jag ser det så är det väl snarare frontfocus gluggen lider av. Jag är dock osäker på om det verkligen finns något att åtgärda.

Helt klart frontfocus, hade det vart backfocus hade området 12-13cm vart skarpt.

Hade den ställt olika på servo och oneshot så hade det inte vart så mycket att göra åt det. Man kan inte justera dem separat.

Du behöver inte gå till butiken, tag med kvitto och sakerna och besök närmsta Canon verstad så fixar de det.

OBS! Powermill i Upplandsväsby är inte auktoriserade av Canon längre! :D

Hej

Ser ut som frontfokus. Min frontfokuserade i Al-servo, OK i One shoot, se nedan

Istället för bok hade jag använt tex kartong med mycket text eller liknande så AF får fäste. Beskär bilderna så du bara visar det viktigaste, lättare att se då var skärpan sitter, området av intresse blir ju större.

"Suck!
Otroligt onödigt arbete!
Be den aukt.verkstaden avgöra om det är OK eller ej med af på gluggen, eventuellt lämna med en glugg till, för en jämförelse."

Suck! Vilken onödig kommentar. Onödigt att skicka in sin utrustning om den funkar som den skall och för att veta det så får man ju testa först som Magnus har gjort. Sedan är man ju utan kamera ett bra tag samt onödigt att "belasta" auktoriserad verkstad i onödan.

Magnus använd, glugg på bländare 1.8, stativ, spegeluppfällning, bytt ut bok med något med mönster, text eller liknande. Testa även med tex batterier och gärna med "test chart" från följande sida

http://focustestchart.com/chart.html

kolla http://www.fotosidan.se/forum/showt...age=15&highlight=frontfokus omar&pagenumber=1

Men det ser ut som att du borde lämna in den för kalibrering, nämn skillnaden i Al-servo och one-shoot.

Lycka till

Omar Brännström

Omar skrev:
Hej

"Suck!
Otroligt onödigt arbete!
Be den aukt.verkstaden avgöra om det är OK eller ej med af på gluggen, eventuellt lämna med en glugg till, för en jämförelse."

Suck! Vilken onödig kommentar. Onödigt att skicka in sin utrustning om den funkar som den skall och för att veta det så får man ju testa först som Magnus har gjort. Sedan är man ju utan kamera ett bra tag samt onödigt att "belasta" auktoriserad verkstad i onödan.

-- Håller med Omar, det är bra att kolla själv för att undvika onödigt strul. Sen tror jag faktiskt verkstaden tar typ 900:- + frakt ifall det inte var ett garantiärende, dvs inget fel över toleransen (som är typ ett halvt skärpedjup). mvh/kalle

Håller med om att det solklart är frontfokus.

Meddela oss i tråden efter det att felet är åtgärdat. Det skulle vara bra att veta om både hus och objektiv behöver justeras eller om det är separata fel.

På nåt sätt har Canon indirekt "erkänt" att det kan vara fel på fokuseringen med en del objektiv. Nya 1D Mark III ska ju ha en funktion där man själv kan justera ev. felfokus.

nutte skrev:
Sen tror jag faktiskt verkstaden tar typ 900:- + frakt ifall det inte var ett garantiärende, dvs inget fel över toleransen (som är typ ett halvt skärpedjup). mvh/kalle
I så fall är det ju ett absolut krav att de i detalj upplyser kunderna om hur stora toleranserna är och dessutom ger mycket noggranna instruktioner om hur kunden ska kunna mäta upp saken på ett säkert sätt utan avancerade instrument.

En så generös tolerans som "ett halvt skärpedjup" är för övrigt på tok för stor om gluggen är SKARP på full öppning (t ex något av Canons dyrare telen).

I så fall är det ju ett absolut krav att de i detalj upplyser kunderna om hur stora toleranserna är och dessutom ger mycket noggranna instruktioner om hur kunden ska kunna mäta upp saken på ett säkert sätt utan avancerade instrument.

En så generös tolerans som "ett halvt skärpedjup" är för övrigt på tok för stor om gluggen är SKARP på full öppning (t ex något av Canons dyrare telen).

Helt rätt!
Jag har heller aldrig hört eller sett en glugg med en tolerans av "ett halvt skärpedjup"!
Vid bländare 16-22 innebär det ju flera meter.
Vid största bländare, vidöppen, här 1,8, skulle gluggen då med minimalt skärpedjup, bara ibland ge rätt avstånd/skärpa.
Självklart är toleranserna mycket, mycket mindre, precis som Lennart skriver.

Vad det kostar att kolla gluggens af, om det är 900 spänn eller inte, spelar det någon roll när huset kostar flera tio tusen spänn och gluggarna kostar även en del tusingar?

Det verkar som Magnus vill ha lite synpunkter innan han åberopar garantin på nya prylar.

När det gäller feltolerans så behövs det inte så många millimetrar felfokus på bländare 1,8 och korta avstånd för att det ska bli oacceptabelt.

Köper man begagnat så bör man förvissa sig om att säljaren står för garantier eller återköp om objektiven felfokuserar. Oavsett om man köper privat eller av handlare.

Det vanliga autofokussystemet i Canons kameror är bara specade att ha en noggrannhet på 100% av skärpedjupet i lågprecisionsläge, i högprecisionsläge är noggrannheten 33% av skärpedjupet. Kan vara vettigt när man testar. Mittenpunkten på en 5D, 20D, 30D arbetar i HP-läge på objektiv som har F/2.8 eller bättre. På 1D serien är det ett antal fler punkter, de som även är korssensorer i regel.

vad menas med hög- resp låg-precisionsläge? Är det en inställning? eller en mätmetod?

Tibor skrev:
vad menas med hög- resp låg-precisionsläge? Är det en inställning? eller en mätmetod?

Nej, det beror på vilken AF-sensor och vilket objektiv man använder. Som Peter skrev så gäller HP-läget för mittsensorn hos alla utom 1D-serien. Dessutom skall objektivet ha f/2.8 eller större bländaröppning. Då använder kameran automatiskt HP-läget.

larsborg skrev:

Helt rätt!
Jag har heller aldrig hört eller sett en glugg med en tolerans av "ett halvt skärpedjup"!
Vid bländare 16-22 innebär det ju flera meter.
Vid största bländare, vidöppen, här 1,8, skulle gluggen då med minimalt skärpedjup, bara ibland ge rätt avstånd/skärpa.
Självklart är toleranserna mycket, mycket mindre, precis som Lennart skriver.

Vad det kostar att kolla gluggens af, om det är 900 spänn eller inte, spelar det någon roll när huset kostar flera tio tusen spänn och gluggarna kostar även en del tusingar?

Jag menade att det var ungefär ett halvt skärpedjup på objektivets största bländare. AF-systemet använder den även om man ställer objektivet på bl 16 såvida det inte är ett gammalt manuellt objektiv. Även AF-sensorerna ser ju genom objektivet och de kan inte notera om det är skärpa på så mycket bättre än vad objektivet klarar av att urskilja så 24-105/4 har ju t ex ett långt skärpedjup i vidvinkel så där är det svårt för sensorerna att se skillnad med några få mm i inställning.
En 5D med 85/1.8 ger ett ungefärligt skärpedjup på 1,35 cm på 1m avstånd enligt:
http://www.dofmaster.com/dofjs.html
Sen om det är värt 900+300 i frakt för att kanske få det nån mm bättre är upp till var och en men för mig skulle det vara det.

ha det bra, mvh/Kalle

ANNONS
Götaplatsens Foto