Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fondvägg av foto?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mette B

Aktiv medlem
En kompis till mig har fått ett foto som hon gillar hur mycket som helst. Nu har hon fått för sig att hon skulle vilja ha det som en fondvägg! Vi diskuterade om det är möjligt, dvs om det finns någon som kan tillverka en sådan uppdrag och om det då skulle vara ekonomiskt lösbart för en privatperson?

Fotot är högupplöst.

Frågan är väl bara HUR högupplöst och hur stor väggen är... Jag har sett flera ställen som kan printa i stort format på typ väv eller plastfilm, är övertygad om att det finns trådar om detta i forumet.

Jag inbillar mig att om man printar på ett lite grövre material som en väv kan man dra ner upplösningen en hel del utan att det ser illa ut.

Mette B skrev:
En kompis till mig har fått ett foto som hon gillar hur mycket som helst. Nu har hon fått för sig att hon skulle vilja ha det som en fondvägg! Vi diskuterade om det är möjligt, dvs om det finns någon som kan tillverka en sådan uppdrag och om det då skulle vara ekonomiskt lösbart för en privatperson?

Fotot är högupplöst.

Jag har en kollega som kan skriva på i princip det mesta med toppen kvalitet. På rulle - så flera meter är inga problem. Bredden är (tror jag) 2 meter. Räkna med ett par tusenlappar.

Jo, det är självklart att det är viktigt hur stor väggen och bildens upplösning är fast det var egentligen inte det jag ville diskutera utan om det faktiskt var möjligt. Jag är ledsen om detta har diskuterats tidigare men å andra sidan så visste jag inte att det var så himla viktigt heller om det råkar bli en lätt upprepning på ett forum. Det brukar liksom vara naturligt när folk kommer och går och kanske ägnar sig åt annat än gå igenom en massa inlägg innan man skriver. Men det kanske är bättre att avstå från att skriva en fråga än att det råkar bli en upprepning.

Re: Re: Fondvägg av foto?

Mattsen skrev:
Jag har en kollega som kan skriva på i princip det mesta med toppen kvalitet. På rulle - så flera meter är inga problem. Bredden är (tror jag) 2 meter. Räkna med ett par tusenlappar.

Okej, det låter spännande. Du vill inte förmedla kontakten?

Mette B skrev:
Jo, det är självklart att det är viktigt hur stor väggen och bildens upplösning är fast det var egentligen inte det jag ville diskutera utan om det faktiskt var möjligt. Jag är ledsen om detta har diskuterats tidigare men å andra sidan så visste jag inte att det var så himla viktigt heller om det råkar bli en lätt upprepning på ett forum. Det brukar liksom vara naturligt när folk kommer och går och kanske ägnar sig åt annat än gå igenom en massa inlägg innan man skriver. Men det kanske är bättre att avstå från att skriva en fråga än att det råkar bli en upprepning.

jag tror inte att mattias hade för mening att vara dryg, bara att ge tips om att det kanske skulle löna sig med en sökning.

Mats Larsson skrev:

Jag är också intresserad! Ska snart skaffa nytt ställe och det är bra om man kan göra det lite speciellt :)

Hej

En nyfunnen vän håller just nu på och startar tryckfirma i danmark. Jag vet inte exakt vad priset skulle landa på men jag skulle tippa ca 200kr per kvadrat

Kontakta gärna mig så kan jag ropa till när det börjar närma sig

Mette B skrev:

Det är väl klart att det är möjligt, det är ju det jag säger. Men självklart är det ju en fråga om upplösning och storlek.

I denna tråden finns ett antal rekommendationer.
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=32950

Senast ändrad:
annars är ett tips att köra in bilden i sitt favvoprogram, trolla så att det är kanske 4 färger i bilden, eller kanske 4 nyanser av samma färg. kör sen ut det på OH, fixa en OH-makapär och sen projicera bilden på en väg och måla sen för hand -- blir snyggt!

vissa bilder blir kanon med 1 färg också.

emtre skrev:
En färg? typ helt vit vägg? :)
mvh
/Maria

en färg på BILDEN :) dvs vit vägg och sen måla själva bilden i en färg, brun kanske? hade nog funkat, ska testa det i nya lägenheten om jag kan fixa ngn fräsig bild.

(tack förresten för att jag fick en bild utvald av dig!)

ormestad skrev:
Det låter ju inte alls illa! Har du gjort förstoringar där?

Nope men jag var där i våras och fick en mycket omfattande visning av hela deras process vid utskrift.
Bildkvalitén var mycket imponerande - färgerna kändes helt rätt etc. , ska själv beställa därifrån snart då jag lessnat på min vita vägg här hemma :)

Att göra väggmålningar från foton blir assnyggt. Har ett par kompisar som båda provat på detta och det blev hur sjysst som helst. Mer grafiskt än fotografiskt naturligtvis, om man nu inte är nån Rembrandt.

dwargert skrev:
Att göra väggmålningar från foton blir assnyggt. Har ett par kompisar som båda provat på detta och det blev hur sjysst som helst. Mer grafiskt än fotografiskt naturligtvis, om man nu inte är nån Rembrandt.

om du har lust får du väldigt gärna ta en bild eller två och posta här :D

Jag hittade ett ställe som gör relativt stora bilder för den som vill ha det.

Kolla på http://www.frontweb.se/prefix/

Där kan man beställa 125 x 250 cm i 200 dpi, blankt eller matt papper för 925 kr. Kanske inte räcker för en hel vägg, men det är ganska stort.

Jag provade att beställa en bild (bara 30*45 cm) där men blev inte nöjd. Måtten stämde inte riktigt och det var en repa i bilden. Misstag kan självklart hända alla, och jag mailade dem och beskrev problemet.

Servicen jag fick, var helt superb!! Snabba svar och jag fick 3!! st nya bilder som kom hur snabbt som helst. Därför kan jag klart rekommendera dem. Trevligt bemötande och vilja att göra kunden nöjd, gillar jag skarpt.

Ska snart prova dem igen...

/PN

förresten, är det någon som har någon bra idé om hur man monterar en så stor bild?

Antar att man själv måste mecka till ram eller vad man nu vill ha.

pn

ANNONS
Götaplatsens Foto