Annons

Formatera kondensator i blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

PeterWem

Aktiv medlem
Införskaffade en Canon Speedlite 540EZ i mycket fint skick. Kondensatorn verkade dock mycket slö.
Någon lämplig metod att formatera den eller är det bara att köra på med så många uppladdningar som möjligt?
 

G-son

Aktiv medlem
Införskaffade en Canon Speedlite 540EZ i mycket fint skick. Kondensatorn verkade dock mycket slö.
Någon lämplig metod att formatera den eller är det bara att köra på med så många uppladdningar som möjligt?
Formatering av kondensator, nej du det kan man inte göra.
Är den seg så har den gjort sitt, byte gäller isåfall av den, en händig fixar det om man får tag i rätt kondensator.
 

F1n

Aktiv medlem
Införskaffade en Canon Speedlite 540EZ i mycket fint skick. Kondensatorn verkade dock mycket slö.
Någon lämplig metod att formatera den eller är det bara att köra på med så många uppladdningar som möjligt?
Vet inte om det går att skrämma liv i kondensatorn om den varit overksam några år eller så. Annars...´old school´ är att formatera ca var tredje månad i en kvart, ladda upp utan att stänga av blixten. Har blixtar från the 80/90´s som funkar fint med det schemat.
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Vilka tecken har du på att kondensatorn är slö?

Jag har jobbat med elektronik i åtta år, och inte stött på någon slö kondensator. Jag har stött på kondensatorer som varit sönder på flera olika sätt, och jag har stött på kondensatorer som inte haft det värde de är märkta med.

Dessutom har jag hört att kondensatorer kan torka, varpå deras egenskaper förändras. Detta tar dock tio år eller mer, så problemet uppstår inte med en gång.


Om du med ordet "slö" menar att kondensatorn laddas upp långsamt så kan det vara ett problem med batterierna du har i blixten. Olika batterier kan leverera olika mängder ström, och då tar det olika lång tid att ladda kondensatorn fullt.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Det typiska ljudet under uppladdning av kondensator i två sekunder för att blixen därefter dör. Batterierna tömdes en hel del. Efter många försök och nästa insats med nästa fyra batterier gick det längre och längre tid innan blixten dog. Till slut började den röda lampan lysa.
När jag tryckte av dog blixten igen. Efter många uppladdningar börjar den nu fungera som mina EX-blixtar. Batterierna sitter åter på laddning.
 

Erik X

Aktiv medlem
Elektrolytkondensatorer brukar anses ha "shelf life" på runt 5-10 år, sen riskerar man att det isolerande skiktet bryts ner om de inte används. Svårt att få garantier från tillverkarna, står inget i databladen. Skiktet byggs på successivt när kondensatorn väl blir laddad, problemet blir om läckströmmen blir för stor i början. Kanske detta som upplevs som "slött"; läckströmmen äter upp stor del av laddströmmen. Vore nog bra att smyga upp spänningen stegvis men det blir inte så lätt att åstadkomma.. Man kanske skulle låta blixten ladda bara ett kort ögonblick, stänga av och låta vila.. ladda lite längre, stänga av osv.
Jag har börjat motionera mina blixtar en gång om året för att slippa problem..
 
Senast ändrad:

elgenper

Aktiv medlem
Ofta går det faktiskt att pigga upp kondensatorn genom att låta blixten stå på länge utan att lösa ut den. Det tar en stor del av batterierna, så uppladdbara sådana är att föredra. Om läckströmmen (som Erik skriver om) är för stor i början så kan det hända att man inte lyckas, men oftast tycker jag att man får igång även rätt gamla skrällen på det här viset.

Sen skall man ALLTID avsluta en blixtsession med att låta blixten ladda fullt och sen slå av och lägga undan den utan att lösa ut. Minns att det fanns råd om motsatsen här och där, men det är helt åt pepparn.
 

Ventures

Aktiv medlem
Jag har (nog) inte varit med om problem med uppladdningen. Däremot brukar zoommekaniken låta underligt ett antal laddcykler i början när någon av mina nikonblixtar (SB800) legat overksamma. Men det kanske är kondensatorn som spökar där också? Jag får börja rotera dem så de inte självdör.
Brukar inte blixtröret ta slut först?
Står det värden på kondensatorn så borde den gå att byta, med kunskap om vad man ger sig in på...
 
ANNONS