Annons

Forumet på tomgång

Produkter
(logga in för att koppla)

Ventures

Aktiv medlem
Jag får en känsla av att det är väldigt lugnt på fotosidans forum för tillfället.
Kan det vara pandemin?
För egen del går fotointresset på sparlåga då vi skaffat ett renoveringsobjekt på Gotland och det finns mycket annat att göra.
Intressanta diskussioner på fotosidan är sällsynta. Många debattörer verkar ha försvunnit. Det kanske bara är min egen uppfattning. David har säkert statistik.
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Jag får en känsla av att det är väldigt lugnt på fotosidans forum för tillfället.
Kan det vara pandemin?
För egen del går fotointresset på sparlåga då vi skaffat ett renoveringsobjekt på Gotland och det finns mycket annat att göra.
Intressanta diskussioner på fotosidan är sällsynta. Många debattörer verkar ha försvunnit. Det kanske bara är min egen uppfattning. David har säkert statistik.
Det är troligen pandemin. Det är lätt att tappa inspirationen när man knappt kan gå ut och sällan får träffa människor. Vi får ta igen det till hösten.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
I brist på ämnen att diskutera kan man ju alltid diskutera just bristen på ämnen.
Ett renoveringsobjekt på Gotland är väl dock ett väldigt lämpligt ämne att fotografera. Tänk alla före- och efterbilder som kommer att glädja familjen i framtiden.

Jag har under hösten bläddrat igenom pappas bilder från bland annat renovering på Gotland på sextiotalet.CC7DA222-A9BB-40EC-8C4D-CC78340CBBD4.jpeg (Jag själv som fyraårig lintott)
 

AFJ

Aktiv medlem
Pandemin borde väl snarare gynna foto som hobby?

Min stora hobby är golf och den fick ett enormt uppsving under 2020 när folk fick mer tid över och sökte en sysselsättning där man kunder vara ute och slapp trängas.

Foto har ju lite av samma fördelar och borde vara optimalt i dessa tider. Det är enkelt, kan lätt göras på egen hand utan att riskera att bli smittad. Man kan dela med dig av resultatet digitalt utan att träffas fysiskt. Sannolikt borde folk även ha mer tid över för att hänga på fotosidan.se

Jag tycker mig också märka en nedgång. Jag tror det har flera orsaker.

- Kanske är forum av den här typen generellt på nedgång?

- Foto har liksom "peakat". Den tekniska utveckling fortsätter men har en avtagande marginalnytta och därför finns det mindre intressant att diskutera.

- Mobilkamerorna har blivit så bra att många inte känner ett behov av att köpa en dedikerad kamera. Därmed får man inte längre den "kick" som en systemkamera gav för säg 5-10 år sedan och man ser inte fotografering som en hobby eller specialintresse på samma sätt.

- Många tröttnar på forumet därför att det inte längre tillför något. Det mesta är redan sagt.

- En del kanske inte gillar inriktningen på fotosidan.se och söker sig till andra forum.

För egen del har nog pandemin gjort mig mer aktiv här då jag har mer tid över men det är tydligt att flera medlemmar som tidigare tillförde mycket har lämnat.

Allt går upp och ner här i världen.
 

Makten

Aktiv medlem
Jag tror det beror på att "alla" hänger på Instagram. Vilket för mig är helt obegripligt då bilderna där är så små att man lika gärna kan fota med en potatis. Sen verkar alla typer av intressen där man faktiskt gör något kreativt vara på nedgång. Bara söka meningslösa "gilla" och andra sätt att snabbt få bekräftelse, utan att egentligen göra nåt som kräver kunskap, talang eller åtminstone lite kämpande.

Förhoppningsvis vänder det nån gång.

-----

Själv fotar jag som aldrig förr men orkar inte riktigt hålla på i forumen eftersom responsen är noll så fort man försöker starta nåt.
 

Oförbätterlig

Aktiv medlem
Jag tror det beror på att "alla" hänger på Instagram. Vilket för mig är helt obegripligt då bilderna där är så små att man lika gärna kan fota med en potatis. Sen verkar alla typer av intressen där man faktiskt gör något kreativt vara på nedgång. Bara söka meningslösa "gilla" och andra sätt att snabbt få bekräftelse, utan att egentligen göra nåt som kräver kunskap, talang eller åtminstone lite kämpande.

Förhoppningsvis vänder det nån gång.

-----

Själv fotar jag som aldrig förr men orkar inte riktigt hålla på i forumen eftersom responsen är noll så fort man försöker starta nåt.
Ja, tänk om man hade varit född snygg. Då hade man kunnat haft en matlagnings-vlog eller något sånt på Youtube och levt det härliga influencerlivet och sluppit att lära sig svåra saker ;)
 

Oförbätterlig

Aktiv medlem
De forum av den här typen jag känner till är klart på dekis då sociala medier tagit över. Peaken var för kanske så länge som för 10 år sedan? Forumen kräver mer tid av användaren och är svårare att använda på mobilen än sociala medier. De är i regel ganska nischade mot smala intressen medan både det breda och det nischade finns på samma plattform på de sociala medierna. Täckningen är enorm. Det enda jag kan komma på som fortfarande snurrar på bra med hög aktivitet är Sweclockers.

Själv upplever jag att diskussionerna ofta är på en så pass hög nivå inom foto här att jag inte har något att tillföra.

Trådarna är ofta långa och inläggen likaså. Fastän innehållet är intressant tar det en jäkla tid att plöja och det har man inte i regel. Att kolla hur man gör något på youtube går snabbare.

Goodwins lag (https://sv.wikipedia.org/wiki/Godwins_lag) gäller också här, men istället för Nazi-referenser spårar det i regel i vad som är "Trve" naturfoto https://www.urbandictionary.com/define.php?term=trve, ultratekniska diskussioner där ena parten aktivt missförstår i 25 inlägg, diskussioner om småbild vs APS-C, Nikon v Sony vs Canon, spegellöst vs spegelreflex, om E-infinity är moraliskt att handla av osv. Fastän tråden handlade om vilken brännvidd man bör satsa på för att fota älgar. Och det är jättedrygt att läsa om man egentligen klickade på tråden för att man var intresserad av att få tips om älgfoto.

Folk fotar nog som aldrig förr. Jag var till Gysinge igår, en regnig lördag, riktigt skitväder. Hela nationalparken kändes full med folk, trafiken vid Sevedsbron var tätare än på Lugnetleden i Falun kändes det som. Många ville fota utter. Samma med fågelskådning, folk är ute som aldrig förr. I naturreservaten och fågeltornen har det varit fullt med barnfamiljer när jag varit ute under pandemin senaste året.

Det kommer upp mycket bra bilder här också tycker jag. Kanske att många ändå är aktiva med att fota och lägga upp bilder men undviker just forumet, det är min känsla.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Jag tror det finns ett stort intresse av att lära sig saker och många är intresserade av olika ämnen. En del vill jämföra FS med Facebook och Instagram, jag tycker man kan nämna Youtube, följer ganska många där inom mitt intresseområde och en del unga killar har typ 600 000 följare. Det finns ett jättestort intresse och det gäller att kunna paketera ett innehåll som appellerar till användarna.

Tror också att hypen runt kameror har lagt sig, inte samma sensation längre när nya produkter släpps. Många har nog fått sina svar och samförstånd råder i många frågor. Att vara oense brukar vara ett drivmedel, men nu vet man lite vad många tycker och då ebbar det ut. Inget unikt för FS utan gäller många forum.

Det verkar också finnas ett motstånd mot att "gilla". jag tycker inte det, att gilla är också att kommunicera, än att behöva göra analyser. Youtube är fullt av likes och det funkar utmärkt.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag får en känsla av att det är väldigt lugnt på fotosidans forum för tillfället.
Kan det vara pandemin?
För egen del går fotointresset på sparlåga då vi skaffat ett renoveringsobjekt på Gotland och det finns mycket annat att göra.
Intressanta diskussioner på fotosidan är sällsynta. Många debattörer verkar ha försvunnit. Det kanske bara är min egen uppfattning. David har säkert statistik.

Jag gick in för någon dag sedan och såg att hälften av alla trådar handlade om analogt i någon form och det var det ju länge nu sedan jag lämnade och jag saknar heller inte den tiden på något sätt heller. Känns som om vi gått hela varvet runt då eller hur?

Pratade med Lars Borg i kväll och han tipsade mig om denna tråden. Jag tror även han såg ett tecken i den. Jag har ju alltid tillhört de som deltagit här för att lära mig nya saker men jag tror det är som Anders skriver här i tråden att det här med "digitalfoto" pikat eller hellre det här med digitalfoto med "systemkamera" har pikat.

Förr hade vi en del fantastiska trådar där det gick rätt yvigt och vilt till men där man ofta hjälptes åt för att förstå. Vi tänkte tillsammans och det var mycket givande. Det var ofta som stora studiecirklar ofta i nära realtid där riktigt kunniga människor deltog som även hade koll på utvecklingsfronten genom diskussioner de deltog i på andra ställen och bar "hem" hit. Man avhandlade sensorteknik, brus och DR och betydelsen av pixelstorlek. Autofokus och inte minst felfokus med dåtidens DSLR:er och Stefan Ohlson hjälpte oss outtröttligt, snällt och vänligt med fast hand med våra utskrifts- och kalibreringsproblem och funderingar. Inte heller den klippan står kvar.

En del av dessa människor är döda (jag tänker exv. på Mats Lillnor som dog rätt chockartat vid alltför unga år, andra har tröttnat och en tredje grupp har blivit uteslutna, då taket nog inte är lika högt som det en gång var.

Om det är som "Makten" skriver att "alla" nu är på Instagram vet jag inte men det är ju så att det är ett mycket större momentum i stora "communities" som exv. Instagram och där får många betydligt bättre respons på sina bidrag än här. Det får man inte här på samma sätt och det kan bero på att våra bilder inte nås ute på övriga Internet utan egentligen bara kan ses här (med undantag av bilder i bloggarna). Portfoliobilderna exv. blir aldrig indexerade av exv. Google. Det jag dock fortfarande tycker är kul på FS är att kolla i bloggflödet. Det är ännu både kul, givande och levande och jag skriver en och annan jag med.

Jag tror annars Anders har helt rätt när han skriver att det nu finns en starkt avtagande nytta med ny hårdvara och recensioner av sådan. För mig är både nya kameror och objektiv rätt ointressanta numera. Det är ju exv. inte jag som är målgruppen för en A1:a eller en A7s III eller en 5R för den delen och jag är som många andra rätt nöjd med vad jag har.

Jag och många med mig har dessutom redan alldeles för många bilder att ta hand om redan. Jag har totalt 70 000 och kanske 25 000 av dessa är efterbehandlade. Så av det skälet är det enda som roar mig nu RAW-konverterare och arkivprogram som äntligen gjort det möjligt att på ett effektivt, billigt och väldigt strukturerat sätt, både efterbehandla och metadatasätta dessa bilder. Det har inte varit möjligt på samma sätt tidigare.

Tyvärr finns inte mycket intresse för mjukvara på FS och har aldrig gjort det och det är lite svårt att förstå trots att den ofta betyder mer för slutresultaten än hårdvaran. Så de diskussionerna tar jag hellre på tillverkarnas webbar för där finns folk som faktiskt använder grejorna och inte som här på FS främst pratar om dem fast man inte har den ringaste erfarenhet av dem.

Jag ska väl göra ett försök att skapa en ny tekniktråd om skrivarpapper jag just börjat använda (Canson Infinity Etching Rag) och mina försök med detta. Men jag väntar mig nog ingen vidare diskussion om detta även om Scandinavian nu tagit upp det i sitt sortiment, vilket jag tycker är kul.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag tror det beror på att "alla" hänger på Instagram. Vilket för mig är helt obegripligt då bilderna där är så små att man lika gärna kan fota med en potatis. Sen verkar alla typer av intressen där man faktiskt gör något kreativt vara på nedgång. Bara söka meningslösa "gilla" och andra sätt att snabbt få bekräftelse, utan att egentligen göra nåt som kräver kunskap, talang eller åtminstone lite kämpande.

Förhoppningsvis vänder det nån gång.

-----

Själv fotar jag som aldrig förr men orkar inte riktigt hålla på i forumen eftersom responsen är noll så fort man försöker starta nåt.
Det skulle vara synd om du inte orkar då jag ofta läser vad du skriver med intresse. Dina inlägg (när du fokuserar på foto och inte politik), dina tekniska kunskaper och dina bildexempel har ofta ett djup som inte är så vanligt idag och jag brukar läsa dina bloggar när jag ser dem. De är också ofta bra språkligt och är trevliga även av det skälet. Sedan har jag ju sett själv att en del av dina inlägg faktiskt har fått rätt bra response även om man alltid kunnat hoppas på mer. Tyvärr är nätet fullt med papegoj-inlägg med nära identisk innehåll som ekas i oändlighet och då blir det ännu viktigare med de inlägg som har originalitet och substans och det har ofta dina.

Jag tycker också att det är kul att du (som få gjort) valt Fuji MF istället för småbild och det ger även det en viss egen edge bara det. Jag har alltid gillat extrem teknisk bildkvalitet (inte minst storformat) och det verkar ju du med ha fastnat för.
 

Canalog

Avslutat medlemskap
I brist på ämnen att diskutera kan man ju alltid diskutera just bristen på ämnen.
Ett renoveringsobjekt på Gotland är väl dock ett väldigt lämpligt ämne att fotografera. Tänk alla före- och efterbilder som kommer att glädja familjen i framtiden.

Jag har under hösten bläddrat igenom pappas bilder från bland annat renovering på Gotland på sextiotalet.Visa bilaga 154373 (Jag själv som fyraårig lintott)
Javisst, din farsas renovering av hus på Gotlan är säkert intressant! Och din bild när du var 4 platsar - jag har själv en bild på mej från 1952 som 4-årig fotograf här på Fs!
Redan då 1952 var jag mäkta fascinerad av tysk finmekanik och optik...det är farsans Zeiss Ikon Ikoflex jag testar på bilden...

Kanske har några här på Fs gått över från Forumet till Bloggen på Fs? Jag sjäv tycker at Forumet har blivit svårare och sämre att använda, söka i mm. Så jag skrev en blogg i stället med bilder igår (glashytteprojektet...) !!
/B
 

Bilagor

Senast ändrad:

Terje H

Aktiv medlem
För min egen del är det bristen på intressanta forumtrådar, något jag ventilerat flera gånger tidigare. För mycket fokus på prylar för min del, samtidigt sim jag saknar diskussioner om bildtänk. Om nu många tycker att det mesta är sagt om prylar, varför slutar man då innan man går vidare mot det mest intressanta; det att tänka i bilder. Bildspråket. Men också diskussioner/tips om framstående fotografer i fotohistorien - för att utveckla det egna tänkandet?

Trots mina (och några andras) försök dör det ut snabbt. Märker tendenser till att allt färre diskuterar, då det ofta är de samma som tar över de flesta forumtrådarna. Att de flesta mynnar ut i ett fåtal medlemmars smak och tankegångar ger forumet ett mer endimensionellt uttryck. Då tröttnar många, vilket får snöbollen att fortsätta rulla nedåt.

Vad man kan göra är svårt att svara på. Det är svårt att lära en gammal hund att sitta, för min del dödar allt prylsnack mitt engagemang i forumet. Dessutom är Facebook mer ytligt och Instagram handlar mer om att visa fram sig och få många klapp på axeln.

Just nu lägger jag mer fokus på bloggarna här på FS, då de är mer matnyttiga. Man söker sig ju dit det är mer intressant.

mvh Terje
 

gamleJ

Aktiv medlem
Förutom Kjell och Terje så är det ju samma medlemmar i denna tråden som i stort alla övriga på FS. TS kan skilja men sällan de som svarar (till viss del även undertecknad). Utan er och ett 20-tal andra skulle forumet stoppa helt så inte negativt menat. Det borde dock finnas fler som kunde bidra. Tyvärr är nog tempot i samhället så uppskruvat att allt annat än korthuggna exakta svar fungerar. Inte ens de som startar trådar orkar besvara de som försöker hjälpa. Då menar jag inte att svara på utsvävningar utan faktiskt på konkreta saker som efterfrågats och där input från TS krävs för att nå pudelns kärna.

Det behövs aktiviteter som får igång ett engagemang. Bidrar med några exempel både rimliga och mindre rimliga:).

• Fototävlingar där äran tillfaller alla som bidrar med bilder och till samtalet. De tävlande är med och röstar samt kommenterar.

•Det är många frågor i forumen som inte får ett riktigt svar pga att ingen har kunskapen. Går det att locka personer som vet att skriva i ämnet? Har FS de kontakter som krävs? Blir det för kostsamt?

•FS kan fronta veckans blogg som mest inbjuder till frågor och engagemang.

När engagemanget ökar dyker nya frågor upp som kräver svar och kanske blir fler sugna på att delta?

Vissa saknar det lite tuffare klimatet som tidigare var vanligt på forumet men jag tror inte det bidrar positivt även om det kan vara underhållande ibland.Då vågar bara de med störst ego och mest skinn på näsan uttala sig och övriga tystnar.
 

Terje H

Aktiv medlem
Vissa saknar det lite tuffare klimatet som tidigare var vanligt på forumet men jag tror inte det bidrar positivt även om det kan vara underhållande ibland.Då vågar bara de med störst ego och mest skinn på näsan uttala sig och övriga tystnar.
Det tuffare klimatet kan också vara en av orsakerna till att färre är aktiva i forumen.

mvh Terje
 

Astacus

Aktiv medlem
Ser personligen inget problem i att forumen ofta diskuterar teknikfrågor och gör detta väldigt detaljerat i långa trådar. Finns uppenbarligen ett intresse.
Det jag däremot tycker är störande är att en tråd som skapas för en frågeställning ofta spårar ur till att handla om något helt annat.
Daniel Andersson nämner den problematiken några inlägg uppåt i tråden och det bör inte vara särskilt svårt att komma tillrätta med. Moderatorerna kan i större utsträckning flytta över dessa diskussioner till egna trådar. Om de detaljerade tekniktrådarna hålls renodlade är det ju hur enkelt som helst att undvika dem om man vill.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det tuffare klimatet kan också vara en av orsakerna till att färre är aktiva i forumen.

mvh Terje
Om du menar med tuffare klimat att folk är förminskande, nedlåtande mot osäkra och/eller okunniga som kanske också är ovana med kulturen för att de är nytillkomna och att man är allmänt taskiga och mobbande mot de vars uppfattning man inte delar och att det skullle minska deltagandet, så har väl alla ett gemensamt ansvar att styra upp det.

Jag tror faktiskt du har rätt i dina försök att tala om och kring bilderna och att bloggarna är en mer lämplig arena för det än de allmänna trådarna. Jag tror även att det ligger en del i vad Lars Borg sade i går när han påpekade att vi som var tidigt på Fotosidan kan det här med digitalfototeknik. Vi behöver inte längre Fotosidan för något allmänt tekniksnack längre.

Vi ska precis som när det gäller fotoklubbarna inse att vi kanske är den sista stora utdöende generationen av systemkamerafotografer. Det måste väl vara därför forum som Fotosidan inte får tillräckligt med syretillförsel i form av nya unga generationer. Allt detta har nog tyvärr accentuerats av pandemin som lagt ock på ekonomin. Även där har krafterna verkat mot forum som Fotosidan.

Vi är väl också rimligen i slutet av systemkameraparadigmen. Framtidens massmarknadskameror verkar nog mer byggas kring högupplösande sensorer och smarta fasta linsareangemang som i telefonerna eller möjligen smarta mjukvaralösningar som Sonys Clear Image Zoom.

Jag upptäcker själv att jag tar fler mobilbilder och att t.o.m. kameran i en lågprissegments 5G telefon som min A42 Samsung ger 48 MP och hyfsad bildkvalitet rent tekniskt med JPEG-bilder jag faktiskt tycker är mer färdiga som jag vill ha dem än de jag får ur min tre år gamla A7 III. De bilderna tycker i alla fall jag alltid kräver efterbehandling.

Jag tror inte på systemkameror för framtiden - i alla fall inte som de ser ut idag och det är nog därför jag ägnar mig allt mindre åt hårdvarutekniken. Det enda som intresserar mig idag är bilderna och den mjukvara som fortfarande är det mest spännande med dagens digitalfotoutveckling. Så framtiden är din Terje! :)

Systemkamerorna har nått vägs ände och snart är kamerorna lika ointressanra som en 386 dator från 90-talet är idag och vem bryr sig idag om hur många Mhz eller OK Ghz eller vad man nu mäter klockfrekvenser i datorer med. På 90-talet var sånt viktigt i datorerna. Vem bryr sig om sånt idag? Det här ör inte ens framtiden utan ren nutid.
 
Senast ändrad:

Terje H

Aktiv medlem
Om du menar med tuffare klimat att folk är förminskande, nedlåtande mot osäkra och/eller okunniga som kanske också är ovana med kulturen för att de är nytillkomna och att man är allmänt taskiga och mobbande mot de vars uppfattning man inte delar och att det skullle minska deltagandet, så har väl alla ett gemensamt ansvar att styra upp det.

Jag tror faktiskt du har rätt i dina försök att tala om och kring bilderna och att bloggarna är en mer lämplig arena för det än de allmänna trådarna. Jag tror även att det ligger en del i vad Lars Borg sade i går när han påpekade att vi som var tidigt på Fotosidan kan det här med digitalfototeknik. Vi behöver inte längre Fotosidan för något allmänt tekniksnack längre.

Vi ska precis som när det gäller fotoklubbarna inse att vi kanske är den sista stora utdöende generationen av systemkamerafotografer. Det måste väl vara därför forum som Fotosidan inte får tillräckligt med syretillförsel i form av nya unga generationer. Allt detta har nog tyvärr accentuerats av pandemin som lagt ock på ekonomin. Även där har krafterna verkat mot forum som Fotosidan.

Vi är väl också rimligen i slutet av systemkameraparadigmen. Framtidens massmarknadskameror verkar nog mer byggas kring högupplösande sensorer och smarta fasta linsareangemang som i telefonerna eller möjligen smarta mjukvaralösningar som Sonys Clear Image Zoom.

Jag upptäcker själv att jag tar fler mobilbilder och att t.o.m. kameran i en lågprissegments 5G telefon som min A42 Samsung ger 48 MP och hyfsad bildkvalitet rent tekniskt med JPEG-bilder jag faktiskt tycker är mer färdiga som jag vill ha dem än de jag får ur min tre år gamla A7 III. De bilderna tycker i alla fall jag alltid kräver efterbehandling.

Jag tror inte på systemkameror för framtiden - i alla fall inte som de ser ut idag och det är nog därför jag ägnar mig allt mindre åt hårdvarutekniken. Det enda som intresserar mig idag är bilderna och den mjukvara som fortfarande är det mest spännande med dagens digitalfotoutveckling. Så framtiden är din Terje! :)

Systemkamerorna har nått vägs ände och snart är kamerorna lika ointressanra som en 386 dator från 90-talet är idag och vem bryr sig idag om hur många Mhz eller OK Ghz eller vad man nu mäter klockfrekvenser i datorer med. På 90-talet var sånt viktigt i datorerna. Vem bryr sig om sånt idag?
Om framtiden innebär mobilkameror så tillhör den inte mig. Har aldrig lockats av automatiker i någon form (vilket jag ofta har återkommit till här på FS, men också i min blogg). Men att fastna i tekniken och inte utvecklas vidare in i bildtänkandet, det är vad jag är kritisk till.
Vi får se vad som sker, oavsett vilket så fotograferar jag med samma energi och entusiasm. Om jag ser till min egen verksamhet så får jag kursdeltagare som börjat med mobil och vill utveckla sig vidare som fotograf, som gått över till systemkamera (antingen digital eller analog) och som nu vill utveckla bildspråket. Dessa är helt ointresserad i prylar, men vill komma igång med att mer kontrollerat utveckla bilden genom att ha flera manuella möjligheter. Det är vad jag ser öka, men det är i min värld - inte på Fotosidan.
 
ANNONS