Calle, om du med självuppfattning menar förmågan att reflektera över sig själva och sin situation så håller jag med dig. Men om du menar att djur generellt bara styrs av instinkter håller jag inte med. I och för sig består ju även vi männinskor till 99% av innlärda beteenden, och tror nog ofta att vi reflekterar mer än vi gör. Vi tenderar att uppvärdera vår egen "inteligens" samtidigt som vi nedvärderar andra varelsers förmåga att över huvud taget tänka. Egentligen skulle man kunna säga att även människan reagerar instinktivt med innlärda beteenden, skillnaden är att vi reagerar på mer komplicerade beteenden och på mer komplicerade sätt. För inte allt för länge sedan ansåg sig den vite mannen vara den enda som hade självuppfattning eller "själ" och därmed rättfärdigades allsköns grymheter mot andra som bekant. Men jag vidhåller att man inte kan veta hur en hund tex känner, ty ingen av oss har varit hund. Det enda vi kan uttala oss om när det gäller etologi är hur olika djur svarar på olika stimuli, men det är inte direkt ovanligt att man efter hand fått revidera sina vetenskapliga "sanningar", och det är just detta som skiljer vetenskap från olika former av "flumm". Just möjligheten att falsifiera genom experiment. Just drömmars betydelse i att bearbeta tankar som du skrev är väl den samma hos människan för övrigt, men just möjligheten att drömma indikerar någon form av föreställningsvärd för utan en sådan skulle det knappast bli några drömmar. Jag tror att vi ser oss som människor som lite mer unika än vi faktiskt är faktiskt, om man tror på evolution så måste man inse att vi alla är sprungna ur samma utveckling, och att då påstå att just människan skulle vara den enda med något som populärt definieras som "själ" är en smula övermaga. Speciellt eftersom vi omöjligt kan veta hur andra varelser upplever sig själva och sin omgivning. Det enda man kan säga är vad man tror faktiskt, och det gäller dig i lika hög grad som mig eller någon annan. Om man tänker sig en utomjordisk varelse som utförde experiment på människan och utsatte henne för olika grymheter skulle denne säkert också kunna hävda att människans reaktioner helt berodde av olika automatiska reflekser som på intet sätt var kopplade till någon form av intelekt. Men det är onekligen ganska praktiskt att göra oss människor till en art unik och stående över allt annat då det rättfärdigar hur vi behandlar djur, man kan ju tex hävda att eftersom grisen inte kan reflektera kan den heller inte lida över sin slakt och därmed är det mer ok med julskinkan.