Annons

Fota blixtar?

Produkter
(logga in för att koppla)

Idrus

Aktiv medlem
Hej. Det ska komma in åska här ikväll, nu undrar jag hur tusan man gör för att få med en blixt på bilden? Känns omöjligt.

MVH Ida
 
Hej. Det ska komma in åska här ikväll, nu undrar jag hur tusan man gör för att få med en blixt på bilden? Känns omöjligt.

MVH Ida

Det svåraste är att hitta blixtovädret.

Sedan är det bara sätta kameran på ett stativ, att fota med liten bländare f11-f20 och långa slutartider t.ex 30sek. Alla blixtrar som kom framför kameran under dessa 30sek kommer att fastna på ditt foto.

Skicka upp lite foton här så att vi får se hur det gick och lycka till.

/Karl
 
Körde faktisk bara tre sekunders slutartid och bländare 3,5 här.
 

Bilagor

  • thunderstorm_1.jpg
    thunderstorm_1.jpg
    7.7 KB · Visningar: 763
Det svåraste är att hitta blixtovädret.

Sedan är det bara sätta kameran på ett stativ, att fota med liten bländare f11-f20 och långa slutartider t.ex 30sek. Alla blixtrar som kom framför kameran under dessa 30sek kommer att fastna på ditt foto.

Skicka upp lite foton här så att vi får se hur det gick och lycka till.

/Karl
Men sätt en regnrock över kameran.
 
Det svåraste är att hitta blixtovädret.

Sedan är det bara sätta kameran på ett stativ, att fota med liten bländare f11-f20 och långa slutartider t.ex 30sek. Alla blixtrar som kom framför kameran under dessa 30sek kommer att fastna på ditt foto.

Skicka upp lite foton här så att vi får se hur det gick och lycka till.

/Karl

Var vid havet igår när åskan kom in och blev överlycklig när det blixtrade samtidigt som jag exponerade, men sen upptäckte jag att jag inte fick med nån blixt iaf... Hade liten bländare och lång slutartid. Men kan det bero på att det fortfarande var rätt ljust ute som blixtarna inte fastnade? Måste det vara riktigt mörkt ute? Eller att jag använde gråfilter?
Klockan var kanske runt halv 10 på kvällen.
 
Var vid havet igår när åskan kom in och blev överlycklig när det blixtrade samtidigt som jag exponerade, men sen upptäckte jag att jag inte fick med nån blixt iaf... Hade liten bländare och lång slutartid. Men kan det bero på att det fortfarande var rätt ljust ute som blixtarna inte fastnade? Måste det vara riktigt mörkt ute? Eller att jag använde gråfilter?
Klockan var kanske runt halv 10 på kvällen.

Blixtar är så ljusstarka att dom borde komma med under alla ljusförhållanden.

/Karl
 
Visa hur det blev, men Exif, annars är det ingen som kan ge någon slug vägledning.

Menar du mig? Kan lägga in en bild sen (har dem inte på denna datorn), men problemet är att jag tog massor med bilder och jag minns inte vilken/vilka som det blixtrade på eftersom det inte syns. Men jag kan lägga in några stycken:) Inställningarna är nog ganska så lika. Ska ta med exif då också.
 
Det kan inte vara så att gråfiltret på nåt mystiskt sätt "filtrerar" bort blixten? Eller så kan det väl knappast vara?
 
Här är en bild där jag tror att det kan ha blixtrat, är inte säker dock. Det var lite kortare tid än jag mindes - 5 sekunder bara - och även större bländare. Har inte gjort något med den utom att konvertera till jpeg och sRGB och förminska den lite. Rödsticket kommer från mina billiga cokin-filter.
Något jag kom att tänka på var att efter att jag tagit fotot där det blixtrade så zoomade jag direkt in för att se om den kom med och då var där en död pixel ungefär där blixten var. Den var inte med på de bilderna jag tog tidigare den dan, men jag kan inte svära på att den inte var där på korten alldeles innan kortet med blixten. Den finns iaf med på alla kort efter blixtbilden. Kan blixtar långt bort orsaka döda pixlar?
Den bilden som jag lägger in här är iaf den första bilden som har en död pixel och den jag tror det blixtrade på. Pixeln syns inte då ACR tar bort den automatiskt.

Lyckades inte kopiera in exifen så jag skriver av den istället, säg till om nåt saknas:

Shutter speed: 5 sec
Exposure program: Manual
F-stop: f/13
Aperture Value: f/13
Max Aperture Value: f/4,0
ISO Speed Ratings: 100
Focal Length: 10 mm
Flash: Did not fire
No strobe return detection (0)
Compulsory flash suppression (2)
Flash function present
No red-eye reduction
Metering mode: Spot
 

Bilagor

  • _DSC5554.jpg
    _DSC5554.jpg
    12 KB · Visningar: 531
Här är en bild där jag tror att det kan ha blixtrat, är inte säker dock. Det var lite kortare tid än jag mindes - 5 sekunder bara - och även större bländare. Har inte gjort något med den utom att konvertera till jpeg och sRGB och förminska den lite. Rödsticket kommer från mina billiga cokin-filter.
Något jag kom att tänka på var att efter att jag tagit fotot där det blixtrade så zoomade jag direkt in för att se om den kom med och då var där en död pixel ungefär där blixten var. Den var inte med på de bilderna jag tog tidigare den dan, men jag kan inte svära på att den inte var där på korten alldeles innan kortet med blixten. Den finns iaf med på alla kort efter blixtbilden. Kan blixtar långt bort orsaka döda pixlar?
Den bilden som jag lägger in här är iaf den första bilden som har en död pixel och den jag tror det blixtrade på. Pixeln syns inte då ACR tar bort den automatiskt.

Lyckades inte kopiera in exifen så jag skriver av den istället, säg till om nåt saknas:

Shutter speed: 5 sec
Exposure program: Manual
F-stop: f/13
Aperture Value: f/13
Max Aperture Value: f/4,0
ISO Speed Ratings: 100
Focal Length: 10 mm
Flash: Did not fire
No strobe return detection (0)
Compulsory flash suppression (2)
Flash function present
No red-eye reduction
Metering mode: Spot

Antingen var blixten inte inom ramen för din bildvinkel, eller så var helt enkelt din exponering redan över när det blixtrade.
 
Jag kanske kommer med en mycket dum kommentar och ber om ursäkt i så fall: När man fotar blixtar så tar man en bild på måfå med lång exponeringstid och hoppas att det blixtrar under tiden. Om det är så att man försöker spana efter en blixt och trycker på knappen när man ser blixten finns ingen chans i världen att blixten kommer med på kortet. När man väl trycker är blixten över för länge sedan.
 
Jag kanske kommer med en mycket dum kommentar och ber om ursäkt i så fall: När man fotar blixtar så tar man en bild på måfå med lång exponeringstid och hoppas att det blixtrar under tiden. Om det är så att man försöker spana efter en blixt och trycker på knappen när man ser blixten finns ingen chans i världen att blixten kommer med på kortet. När man väl trycker är blixten över för länge sedan.

helt korrekt =)
 
Antingen var blixten inte inom ramen för din bildvinkel, eller så var helt enkelt din exponering redan över när det blixtrade.

Inom bildvinkeln var den, men då måste det vara så att exponeringen var klar och den höll på att bearbeta bilden (brusreducera) och jag inte märkte det i förtjusningen över att det kom en blixt;) Var så säker på att jag fick med den, men måste ju ha tagit fel då. Typiskt, här åskar så sällan också, men jag får helt enkelt testa igen vid nästa åskväder!
 
Jag kanske kommer med en mycket dum kommentar och ber om ursäkt i så fall: När man fotar blixtar så tar man en bild på måfå med lång exponeringstid och hoppas att det blixtrar under tiden. Om det är så att man försöker spana efter en blixt och trycker på knappen när man ser blixten finns ingen chans i världen att blixten kommer med på kortet. När man väl trycker är blixten över för länge sedan.

Riktigt så blixtsnabb är väl ingen;) Nä, men skämt åsido så det visste jag redan, men det är ingen dum kommentar för det - för några år sen hade jag kanske inte vetat det:)
 
Lyckades faktiskt fånga blixtar med min kompaktkamera för många år sedan. Det gick iofs en hel 36-rulle för att få två-tre hyfsade bilder. Vissa blixtar kan nog lysa i ½ sekund eller så. Är man då nog snabb så ska det gå att få med dem.
 
Jag har lyckats få en blixt på bild med en slutartid på 1/100 sekunder. Slå det ni :p
(det spöregnade så fick först springa in, men sen satte mig vid dörrgaveln dock utan stativet då det var trångt och fler kollade. Sen tryckte jag bara av för fulla muggar)
 
ANNONS