Annons

Fota byggarbetsplats

Produkter
(logga in för att koppla)

photoper

Medlem
Hej!

Tänkte gå och ta lite foto allt eftersom de bygger om där jag bor, för att dokumentera hur arbetet fortskrider. Men känner att det är lite svårt att ta intressanta bilder på motiv som i sig kanske inte är så intressanta, grävmaskiner, grus, betong, ljutning osv. Men det blir väl mer och mer intressant ju längre arbetet kommer.

Men någon som har ett tips på vad man skall tänka på och hur man kan få foton på en byggarbetsplats att se lite mer levande ut? Kommer nog att ta mest foton när bygget står still och inte när de håller på eftersom jag inte är hemma på dagarna då jag jobbar.

Var ute igår och såg direkt att jag kommer få lägga en hel del tid på att beskära bilderna på ett bra sätt eftersom "standardfotona" såg lite händelselösa ut.

mvh Per

Ett par tips:

1. Se om du kan hitta en plats där du kan ta samma foto under hela bygget. Blir kanske lite tomt i början, men kan ju bli ett häftigt bildspel när du sätter samman bilderna. Gärna med stativ ;)

2. Variera bilderna
2a. Vidvinkel över hela bygget
2b. Normal mot pågående arbeten, t.ex. översikt gjutning
2c. Tele för att endast få med en viss person och kanske anletsdragen i djup koncentration
2d. Detaljbilder utan människor
2e. Fullt ös på byggjobbarna dagtid vs. stillheten på natten

3. Ta många bilder så har du att välja från sedan.

ANNONS
Götaplatsens Foto