Annons

Fota i solsken med 450d!

Produkter
(logga in för att koppla)
Du fotar med en 450 d ser jag. Funderar själv på att köpa en och jag tror det lutar åt en sån. Tänkte lägga lite mera pengar på objektiv istället!

En grymt bra nybörjar kamera som man kan ha och växa i länge!

Kan varmt rekommendera dig den, men istället för kit ojektivet så tycker jag att du ska köpa till ett Sigma 18-50/2,8 Macro!

Nu läste jag bara i recensioner detta! Som nybörjare går man ju mycket på det vet du, när man inte vet/sett själv. Läser man det då som sagt då måste man ju få fråga de man anser kanske borde veta och är kunnig. Är man less på dessa frågor från nybörjare så förstår inte jag varför man svarar isåfall!

Är verkligen Canon eos 450d så dålig att fota med i solsken som många skriver?????

Min första (och hittills enda) systemkamera var en 450D - och känslan jag hade av den var att; ju mer ljus ju "bättre" bilder.
Iofs en känsla jag haft med alla kameror jag haft, men ändå.

Svaret på frågan, om jag får svara efter min erfarenhet, är:
" Nä! Låt ljuset flöda bara... Ju mer, ju bättre "

:)

Ja några skriver att canons kameror gärna vid soliga dagar, alltså om det är starkt solljus gärna vill "bränna" ut och göra bilden ljus???
Canon har en egenskap jämfört med exempelvis Nikon att exponera mer efter mellantoner och ha ett uttag som inte är lika vad det gäller högdagrar .Nikon har en mer sofistikerad evaluerad mätning som tar större hänsyn till hur hela motivet ser ut.
Man behöver mao minusexponera Canon något vid en ren jämförelse och samma motiv jämfört med hur Nikons evaluerade mätning som tar mer hänsyn till högdagrarna.

Canon har infört högdagerprioritet på senare modeller vilket betyder att kameran underexponerar motivet så att högdagrarna skall vara mer intakta samt att en kurva lyfter skuggor och mellantoner.

Jag har visat skilnader hur olika kameror exponerar samma motiv här på fotosidan sedan tre år tillbaka.Man kan generalisera och säga att exempelvis Nikon och även Sony har i kameran en bättre inbyggd konvertering till jpg uttag samt att Nikon/Sony har ett något bredare omfång eller rättare sagt bättre valt dynamiskt omfång än vad Canon återger vad det gäller att presentera en jpg bild med intakta högdagrar.

Fotograferar man med Canon i RAW är problemet inte särskilt stort med Canons kameror, jag har själv använt Canon i yrket sedan tre år tillbaka och Nikon sedan 1974 fram till D2x.

Ser man till DXO mätningar vad det gäller dynamiskt omfång så verkar Canon ha halkat efter bla Nikon och även Sony i dagsläget.

Så svaret blir: Pga av Canons exponeringsmätning samt uttag så kräver Canon ofta en svag minusexponering för att Canons högdagrar skall förbli intakta, detta gäller även mina 2st 5dmk2 där exempelvis min D2x klarar samma situation utan någon exponeringskompensation om motivet är kontrastrikt.
Fota i Raw så har du större slarvmarginal och kan rätta till en oförutsedd felexponering eller ta en titt på histogrammet och underexponera något i de fall där det är risk för blåsta högdagrar.

Senast ändrad:
Ju mer trådar man läser här på forummet ju fler otrevliga svar kommentarer hittar man från larsborg.

Jag kan visst hålla med om att det kanske inte var speciellt mycket substans bakom frågan/påståendet men det är helt ok om man är nybörjare, tycket iaf jag... Jag är också nybörjare men lär mig mer gör varje dag, både genom att testa mig fram med min egen kamera och genom att läsa forum inlägg här på fs.

Tycket inte man ska behöva få svar som " gå en fotokurs ist om du inte begriper nåt och ge fan i att köpa en systemkamera" det var inte så det stod men det var precis vad du menade larsborg.

Nej du må vara en superduktig och kunnig fotograf men du vinner inga popularitetstävlingar genom att trycka ner "okunniga nybörjare" med spydiga översittar kommentarer...

Så tycket jag iaf

Sunt förnuft är inte dumt att ha, men att vinkla till det, att jag skulle underförstått mena "gå en fotokurs ist om du inte begriper nåt och ge fan i att köpa en systemkamera" det var inte så det stod men det var precis vad du menade larsborg.", det är mycket lågt menat, från din sida!

Det får stå för dig, spydigheten, men några otrevliga svar av mig, nej, inte alls, enbart klara fakta!

Gick med 2003 i FS Forum, inte många kvar idag från den tiden, som intresserar sig för att svara, tråkigt, men sant!

Superduktig och kunnig fotograf eller inte har inte med saken att göra, det mesta, här på FS Forum kan alla svara på, med en liten gnutta sunt förnuft, nybörjare är man ofta en mycket kort tid, intresset för fotografering brukar tagga upp kunskaperna.

Sunt förnuft är inte dumt att ha, men att vinkla till det, att jag skulle underförstått mena "gå en fotokurs ist om du inte begriper nåt och ge fan i att köpa en systemkamera" det var inte så det stod men det var precis vad du menade larsborg.", det är mycket lågt menat, från din sida!

Det får stå för dig, spydigheten, men några otrevliga svar av mig, nej, inte alls, enbart klara fakta!

Gick med 2003 i FS Forum, inte många kvar idag från den tiden, som intresserar sig för att svara, tråkigt, men sant!

Superduktig och kunnig fotograf eller inte har inte med saken att göra, det mesta, här på FS Forum kan alla svara på, med en liten gnutta sunt förnuft, nybörjare är man ofta en mycket kort tid, intresset för fotografering brukar tagga upp kunskaperna.

Strunt samma, jag vill inte starta någon "pissingcontest" men det var ju uppenbarligen inte bara jag som uppfattade ditt svar som spydigt/översittar (läs kommentarerna efter din)

Tycker bara att om man blir irriterad av en fråga/påstående för att det verkar sakna substans och "taget ur luften" så kan det bero på okunskap och då kan man ist skita i att svara om man inte kan göra det på ett vänligt sätt...

Tack för mig

Jodå, det är det visst. Speciellt om man ska racka ner på någon så är det ännu viktigare att betänka hur man skriver. Ditt inlägg kunde inte gärna tolkas på något annat sätt än vad folk gjort här ovan. Så tolkade även jag det. Att jag sedan håller med i sak är något annat. Jag skrev inte det, och hade jag gjort det hade jag lindat in det snällare.

För att återgå till ämnet så är det väsentligt att man håller koll på histogrammen och överexponeringsvarningarna. Det är ju lätt att ratta in lite minusexponering, och med tiden lär man sig vid vilka tillfällen det kan vara passande.

Får nog köpa ett 55-250IS och sen ett macro när man lärt sig lite mera!
Uppfattade också att man ska intressera sig mera och fråga mindre. Spelar ingen roll... jag har fått trevliga svar från mycket trevliga personer här och det räcker för mig.
Tack!

Äh, det är klart man kan fråga. Häng inte upp dig för mycket på att somliga tycker du kunde funderat ut det själv.

Men i princip har du (nu?) rätt: Fotografi är mycket en upplevelseverksamhet, något som har accentuerats av digitaltekniken, där man kan uppleva "på studs". Det lär vara effektivare och snabbare att ta 500 bilder, begrunda dessa och lära därav än att ställa tjugo frågor här och försöka sortera ut 500 motstridiga svar.

Självklart förstår jag att man måste märka och upptäcka vissa saker själv! Tänkte mest på att när man är nybörjare kan få lite tips om utrustning och jag tror att jag kommer lära mig mycket med en 450d.

Vem har skrivit, att man inte kan foto i solsken, med en Canon 450D, då?
På ett sådant påstående, tar jag på mig mina solglasögon, skrattar åt den tönten, som har påstått sådant dravel!

Har du ingen egen förmåga, att sila bort skitsnack?
Verkligen tid nu för en mycket grundlig studie om fotografering, utan den grunden, är det bara totalt onödigt att köpa en system kamera D-SLR!

Jag börjar fundera på om du egentligen kan särskilt mycket om foto själv eller om du bara mår gott av att kräka ur dig spydigheter? För de poster jag har sett från dig bygger alltför ofta på vilda gissningar och grova generaliseringar.

Klart man kan köpa en avancerad kamera utan att ha någon förkunskap om foto? Hur ska man annars lära sig foto? Genom att tröttsamt läsa sida upp och sida ner i böcker och webbsidor? Bättre anser jag att börja gå ut och knäppa och parallellt lära sig teorin efterhand. Har man en kamera så kommer även motivationen till att lära sig mer. Och då är det säkrast att skaffa sig en kamera med många möjligheter där man själv är begränsningen.

Klart!

Nu är då jag ägare till en canon eos 450d iallafall!
Fick ett bra erbjudande med kamera, 8 gb minneskort och en väska för 6995:-.
Helt klart nöjd!
Kommer att ha det jag gör innan jag lärt mig denna känner jag! :)

Nu är då jag ägare till en canon eos 450d iallafall!
Fick ett bra erbjudande med kamera, 8 gb minneskort och en väska för 6995:-.
Helt klart nöjd!
Kommer att ha det jag gör innan jag lärt mig denna känner jag! :)

Grattis! Du har köpt en jättebra kamera!

Glöm nu inte att, om du vill utvecklas:

1. Läsa manualen
2. Läsa en massa annat, t ex artiklarna här på fotosidan.
3. Testa, testa och testa, samt också fundera över varför det blev som det blev. Oavsett om det blev som du ville eller ej.

Känns intressant detta. Vissa kort blir riktigt fina, andra inte. ;) Kul att utvecklas. Känns som att ett macro skulle va kul att införskaffa, men tror att ett tele får komma först.

Grattis! Du har köpt en jättebra kamera!

Glöm nu inte att, om du vill utvecklas:

1. Läsa manualen
2. Läsa en massa annat, t ex artiklarna här på fotosidan.
3. Testa, testa och testa, samt också fundera över varför det blev som det blev. Oavsett om det blev som du ville eller ej.

Skulle vilja lägga till:

4. Läs manualen igen!

I början kan det vara svårt att ta till sig allt som står i manualen, varför det kan vara bra att återkomma till den efter ett tag. Kanske lossnar polletten först andra gången du läser.

ANNONS
Götaplatsens Foto