Annons

Fota månen

Produkter
(logga in för att koppla)

fotobollfoto

Aktiv medlem
Hm. Stjärnljus verkar vara väldigt väldigt svagt.

https://www.google.se/amp/scienceblogs.com/startswithabang/2012/08/02/its-never-night-on-the-moon/amp/

though the Sun, itself, is 400,000 times brighter than the Full Moon, the Full Moon is nearly 2,000 times brighter than the planet Venus, the next brightest thing in the night sky, and millions of times brighter than the dim stars you’ll see on a moonless night.


Sidan har också en illustration över hur jordljuset lyser upp de delar av månen som ligger i solskugga.
 

Jan af Lisö

Aktiv medlem
Men 0.4 s är alldeles för lång slutartid. Dessutom låter det med de inställningarna som du borde fått rejäl överexponering tycker jag.
Det blev rätt exponering för måne som reser sig ut ur havet, det är ett rödorange klot som inte alls lyser så starkt. Men 0,4 sek kan vara anledningen till lätt rörelseoskärpa vid 200 mm på en crop sensor.
 

ma59

Aktiv medlem
Detdär har jag alltid haft svårt med.

"f11 utan teleplus.
f5.6 med teleplus.
Fattat rätt?"
Tvärtom:
Om objektivet har f:5.6 som ljusstyrka, likt din zoom på max brännvidd (eller om objektivet står inställt på f:5,6 även fast det vore ljusstarkare) och du använder en 2x telekonverter så blir det resulterande bländarvärdet f:.11.

= Du tappar alltid 2 bländarsteg när du använder en 2x telekonverter.
Tex f:2,8 blir f:5,6, f:4 blir f:8 och så vidare.


Angående månfotande kan du tex ställa ljusmätmetoden som "spot", den minsta mätytan kameran klarar*, och med din telezoom på max brännvidd borde du då ha månens yta ungefär lika stor som spot-punkten kameran mäter på. Sen får du ta några provbilder och kanske lägga en exponeringskompensation på lite plus eller minus, tills du finner en bra exponerad måne, där detaljer syns. Rejält stativ är bäst, då F:11 inte ger så värst bra möjlighet för tillräckligt kort slutartid för handhållen kamera. Högt ISO vill man helst inte heller använda om man vill få fram fina detaljer.

Som någon annan skrev:
på månen är det ju så att säga ljusan dag vilket ger kortare slutartid än man kanske skulle luras att tro om man mäter med standardläget (evaluerande mätning/flerfältsmätning/matrixmätning) Detta eftersom vid detta mätläge är själva månen bara en liten del av den yta kameran mäter mot**, och iaf under kvälls och nattetid kommer månen då bli en rejält ljus prick utan detaljer.


*Jag har inte kollat ifall just din kamera har spotmätning inställbar, men det brukar de flesta kameror ha, tex min gamla pensionerade EOS 350D hade det.
**Visserligen kunde man med ett verkligt supertele få månen att fylla ut bilden mer, men jag exemplifierar för fallet med en typisk telezoom, som slutar vid 300mm eller liknande, på en APS-C eller FF-sensor.
 

ma59

Aktiv medlem
Det blev rätt exponering för måne som reser sig ut ur havet, det är ett rödorange klot som inte alls lyser så starkt. Men 0,4 sek kan vara anledningen till lätt rörelseoskärpa vid 200 mm på en crop sensor.
Ja, jag tänkte direkt: "uj vad lång tid".
Har funnit att det behöver vara kortare än nånstans runt 1/30-1/60 sekund om man ska slippa att få månens rörelse att ställa till det....när jag fotat med min "småsensor"-Olympus, med telezoomen inställd på max, 150mm + 1.,4 konverter.
(Motsv. bildvinkel som med 420mm på "full"format).
 

Gimbal

Aktiv medlem
Jag fotade månen häromdagen med 1/30s, f13, iso100 och 600mm och det blev helt ok.

Provade även 1/20s och det blev något sämre, men det kan också varit andra faktorer som ställde till det så det är inte helt säkert att det var just slutartiden som orsakade försämringen.
 

lofling

Aktiv medlem
Ja, jag tänkte direkt: "uj vad lång tid".
Har funnit att det behöver vara kortare än nånstans runt 1/30-1/60 sekund om man ska slippa att få månens rörelse att ställa till det....när jag fotat med min "småsensor"-Olympus, med telezoomen inställd på max, 150mm + 1.,4 konverter.
(Motsv. bildvinkel som med 420mm på "full"format).
Ja, precis. Månens rörelse påverkar hur lång slutartid man kan ha om man vill ha skarp bild. I mitt fall har jag dock inte testat så långa för då brukar jag få problem med skak, trots stabilt stativ, också.
 

gliz68

Aktiv medlem
Slutartid

Jag fotade månen häromdagen med 1/30s, f13, iso100 och 600mm och det blev helt ok.

Provade även 1/20s och det blev något sämre, men det kan också varit andra faktorer som ställde till det så det är inte helt säkert att det var just slutartiden som orsakade försämringen.
1/100s, blir det för kort tid menar du.
Skulle 1/30s ge bättre skärpa. Det är ju 3 ggr längre tid som slutaren är öppen då.
 
Senast ändrad:

fotobollfoto

Aktiv medlem
"There aint no dark side of the moon" -Pink Floyd.
Begreppet ’dark side of the moon’ syftar på månens ’baksida’. Alltså den sida som alltid är vänd från jorden. Som ingen hade sett före 1958 ( eller när det nu var).

Men visst finns det ingen sida på månen som alltid är mörk. Månen roterar runt jordaxeln på 28 dagar. Det betyder att varje punkt på månen är upplyst av solen i fjorton dagar, och ligger i mörker de andra fjorton.
 

Gimbal

Aktiv medlem
1/100s, blir det för kort tid menar du.
Skulle 1/30s ge bättre skärpa. Det är ju 3 ggr längre tid som slutaren är öppen då.
Nja, det beror ju på vilken bländare och iso du väljer. Jag menar bara att 1/30s är ok för 600mm utan att det blir suddigt pga månens rörelse. Sen är det ju en digitalkamera du har, det är bara att prova sig fram, blir det för mörkt med 1/100 så öka tiden.

Men nu är det så gott som fullmåne och då blir det inte särskilt bra hur man än bär sig åt, allt blir platt och detaljlöst.
 

gliz68

Aktiv medlem
Nu jar jag fotat den

Lägger upp ett par bilder på månen jag fotat i kväll. 75-300mm Objektivet kärvar lite så bilderna blev inte perfekta...
 

afe

Aktiv medlem
Jag gjorde en bild ikväll där bland annat månen var med. ISO 200, 1s, f/8. Månen blev förstås överexponerad, men det gick utmärkt att justera i Lightroom. Fuji X-Pro 2 med Fujin 56mm f/1.2.

Klicka på bilderna för att se dem större så syns det att det fortfarande är bra täckning i månen.
.
 

Bilagor

holmbo

Aktiv medlem
En bild av månen från 2015. 450mm, f7.1, 1/100 sekund och ISO 100. För att få den här skärpan krävs att atmosfären är fri från dis och värmedaller. En klar höst eller vinternatt brukar vara bra. Stativ är givet för bra resultat.

//Lars
 

Bilagor

gliz68

Aktiv medlem
Månen svåtfotad

En bild av månen från 2015. 450mm, f7.1, 1/100 sekund och ISO 100. För att få den här skärpan krävs att atmosfären är fri från dis och värmedaller. En klar höst eller vinternatt brukar vara bra. Stativ är givet för bra resultat.

//Lars
WaW.
Mitt 75-300mm objektiv kärvar lite, vill inte fokusera rätt. Ska testa mitt 80-200 med 2xteleplus.
 
ANNONS