Annons

Fota månen

Produkter
(logga in för att koppla)

gliz68

Aktiv medlem
Min måne fotad i Maj i år.

Klicka på länken till galleriet för större bild.
https://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/3611194.htm?set=mp
Din bild är enastående snygg.
Fotat månen i dag igen. Kameran accepterade inte ljuset
så ett tips om ingen tänkt på det tidigare. Aktiverade blixten
via menyn, då kunde jag minska bländaren några snäpp till.
Blixten blixtrade inte så den störde inte motivet. Använde timern.
Mindre bländaröppning ger lite bättre skärpa som ni säkert vet.
Bilden är med 2 x teleplus på 75-300mm inställd på 300 så 600mm

Bilden är bearbetad i ZOOMBROWSER EX. Glömde notera ändringarna.

IMG_1296 Bearbetad.jpg
 
Senast ändrad:

fotobollfoto

Aktiv medlem
[...]
Bilden är med 2 x teleplus på 75-300mm inställd på 300 så 600mm
[...]
Bilden, redan i lilla formatet, saknar en hel del av skärpan som några av de tidigare bidragen visar upp.
Det skulle kunna bero på objektivet, telekonvertern eller kombinationen.
Vore kul att se en jämförelse där du tar en bild med och en utan konverter. I övrigt under samma omständigheter.
 

Gimbal

Aktiv medlem
Att ställa in skärpan kan också vara ett pilljobb utan like, det är inte bara att vrida ringen till ändläge.

Inzoomad liveview underlättar, utan live view är det trial and error som gäller.
 

lofling

Aktiv medlem
Din bild är enastående snygg.
Fotat månen i dag igen. Kameran accepterade inte ljuset
så ett tips om ingen tänkt på det tidigare. Aktiverade blixten
via menyn, då kunde jag minska bländaren några snäpp till.
Blixten blixtrade inte så den störde inte motivet. Använde timern.
Mindre bländaröppning ger lite bättre skärpa som ni säkert vet.
Bilden är med 2 x teleplus på 75-300mm inställd på 300 så 600mm

Bilden är bearbetad i ZOOMBROWSER EX. Glömde notera ändringarna.

Visa bilaga 144895
Jag kan inte kolla om du har exif med bilden. Men vad hade du för inställningar?

Blixt eller inte har väl inte med exponeringen att göra? Det låter som du kör på något auto-läge. Ställ in allt manuellt. Jag fotade månen idag och i förrgår och hade 1/500 s, ISO400 och bländare f8. Blev en aning överexponerad men inga uträtta detaljer.

Ska försöka länka till en bild när jag kommer hem.
 

ma59

Aktiv medlem
Månen igen..

Fotade denna 2/11.


Hyggligt nöjd med tanke på den ganska rejäla beskäringen, från en 16 mpix jpeg fil.
Autofokus och spotmätning använda. f:5, ISO 100, 1/400 sek, vitbalans på dagsljus, exp. minus 2,3 steg, bländarförval.

När det åter blir månklar kväll/natt ska jag testa med samma objektiv igen men då med 1.4x telekonvertern monterad på E-M1:an.

(Olympus E-M1 mk1 och Olympus 40-150mm/2,8)

https://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/3611918.htm?set=mp
 

Bilagor

gliz68

Aktiv medlem
Bilden, redan i lilla formatet, saknar en hel del av skärpan som några av de tidigare bidragen visar upp.
Det skulle kunna bero på objektivet, telekonvertern eller kombinationen.
Vore kul att se en jämförelse där du tar en bild med och en utan konverter. I övrigt under samma omständigheter.
Kanske behöver ta fram putsduken.
Bilden är redigerad och jag fokuserade på ljus/mörker i bilden inte kontrast/skärpa.
 
Senast ändrad:

gliz68

Aktiv medlem
Fotade denna 2/11.


Hyggligt nöjd med tanke på den ganska rejäla beskäringen, från en 16 mpix jpeg fil.
Autofokus och spotmätning använda. f:5, ISO 100, 1/400 sek, vitbalans på dagsljus, exp. minus 2,3 steg, bländarförval.

När det åter blir månklar kväll/natt ska jag testa med samma objektiv igen men då med 1.4x telekonvertern monterad på E-M1:an.

(Olympus E-M1 mk1 och Olympus 40-150mm/2,8)

https://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/3611918.htm?set=mp
Min kamera är kanske inte bästa alternativet när man ska fota måne (CANON eos 1000D) Begagnade grejer så man vet inte vad dom varit utsatta för. Min första digitala systemkamera så jag har mycket att lära mig.
 

gliz68

Aktiv medlem
Jag kan inte kolla om du har exif med bilden. Men vad hade du för inställningar?

Blixt eller inte har väl inte med exponeringen att göra? Det låter som du kör på något auto-läge. Ställ in allt manuellt. Jag fotade månen idag och i förrgår och hade 1/500 s, ISO400 och bländare f8. Blev en aning överexponerad men inga uträtta detaljer.

Ska försöka länka till en bild när jag kommer hem.
Blixten i sig gör ingen verkan på exponeringen men när jag stod och trixade med olika inställningar tänkte jag att om jag aktiverar blixten mäter kameran ljuset som kommer in i kameran annorlunda, visade sig att ljuset som i läget med blixt aktiverad tillåter ett högre bländartal då. Det i sin tur gör att skärpan blir bättre.
 

gliz68

Aktiv medlem
Din bild är enastående snygg.
Fotat månen i dag igen. Kameran accepterade inte ljuset
så ett tips om ingen tänkt på det tidigare. Aktiverade blixten
via menyn, då kunde jag minska bländaren några snäpp till.
Blixten blixtrade inte så den störde inte motivet. Använde timern.
Mindre bländaröppning ger lite bättre skärpa som ni säkert vet.
Bilden är med 2 x teleplus på 75-300mm inställd på 300 så 600mm

Bilden är bearbetad i ZOOMBROWSER EX. Glömde notera ändringarna.

Visa bilaga 144895
Samma bild obeskuren och ren.

IMG_1296.jpg
 

lofling

Aktiv medlem
Blixten i sig gör ingen verkan på exponeringen men när jag stod och trixade med olika inställningar tänkte jag att om jag aktiverar blixten mäter kameran ljuset som kommer in i kameran annorlunda, visade sig att ljuset som i läget med blixt aktiverad tillåter ett högre bländartal då. Det i sin tur gör att skärpan blir bättre.
Jo. Om man bländar ner från fullt öppet kan det ge bättre skärpa. Fast i ditt fall hamnar du väl på f11 som största bländare och mindre än så råkar du ut för en försämring av skärpan pga diffraktion. Så det är inte optimalt.

Oavsett detta, ställa in bländare kan man göra oberoende av blixten. I alla fall på de systemkameror jag har haft. Du kan välja antingen Av (tror jag det är hos Canon) eller helt M. Men det troliga är att du använder något auto-läge vilket gör att blixten kanske påverkar inställningarna.
 

gliz68

Aktiv medlem
Jo. Om man bländar ner från fullt öppet kan det ge bättre skärpa. Fast i ditt fall hamnar du väl på f11 som största bländare och mindre än så råkar du ut för en försämring av skärpan pga diffraktion. Så det är inte optimalt.

Oavsett detta, ställa in bländare kan man göra oberoende av blixten. I alla fall på de systemkameror jag har haft. Du kan välja antingen Av (tror jag det är hos Canon) eller helt M. Men det troliga är att du använder något auto-läge vilket gör att blixten kanske påverkar inställningarna.
Använde M och med 2 x teleplus på ville den inte alls enns på f5.6 men med blixten aktiverad ville den till f11 men den bilden blev mycket mörkare. Blixten blixtrade inte men det va inte det jag va ute efter. Jag va ute efter kamerans sätt att mäta inkommande ljus.
 
Senast ändrad:

gliz68

Aktiv medlem
Använde M och med 2 x teleplus på ville den inte alls enns på f5.6 men med blixten aktiverad ville den till f11men den bilden blev mycket mörkare. Blixten blixtrade inte men det va inte det jag va ute efter. Jag va ute efter kamerans sätt att mäta inkommande ljus.

Bilden. Den mörka.

IMG_1295.jpg
 

PMD

Aktiv medlem
Använde M och med 2 x teleplus på ville den inte alls enns på f5.6 men med blixten aktiverad ville den till f11 men den bilden blev mycket mörkare. Blixten blixtrade inte men det va inte det jag va ute efter. Jag va ute efter kamerans sätt att mäta inkommande ljus.
Om du har M-läget inställt så borde det inte vara några som helst problem att ställa in vilken bländare som helst.

Du behöver inte mäta ljuset när du fotograferar månen. Ställ in enligt "looney 11"-regeln och se hur det blev. Om du inte tycker att det blev bra så kan du justera för mer eller mindre exponering och ta en bild till.

Looney 11 innebär att man ställer in bländaren på f/11 och slutartiden på 1/<inställd ISO>. Man kan förstås ändra bländaren uppåt eller neråt om man gör motsvarande justering (neråt eller uppåt) av slutartiden.
 

forstheim

Aktiv medlem
Här en mindre vanlig variant av månen tror jag, både bildmässigt och vad gäller inställningar.. :)

- Liten måne i det stora mörka
- Handhållet
- Fotograferad genom en fönsterruta
- Vill minnas att det var grenar i vägen dessutom
- Direkt ur kameran förutom då nedskalning till 800 pix och pålagd skärpa i efterhand
- 150 mm, f/5, 1/400 s, ISO 1600 med Canon 7D Mk II + Tamron 150-600/5.0-6.3 G2
 

Bilagor

gliz68

Aktiv medlem
Kameran vägrade

Om du har M-läget inställt så borde det inte vara några som helst problem att ställa in vilken bländare som helst.

Du behöver inte mäta ljuset när du fotograferar månen. Ställ in enligt "looney 11"-regeln och se hur det blev. Om du inte tycker att det blev bra så kan du justera för mer eller mindre exponering och ta en bild till.

Looney 11 innebär att man ställer in bländaren på f/11 och slutartiden på 1/<inställd ISO>. Man kan förstås ändra bländaren uppåt eller neråt om man gör motsvarande justering (neråt eller uppåt) av slutartiden.
När jag ställt in kameran i läge M och ska ta bilden har kameran inte tagit bilden när jag knäpper av. Den piper inte till när jag håller knappen i fokusläget. Är det någon parameter jag ställt in fel? Tänkte till och funderar på parametern "one shot" , "al focus" & "al servo". Kan den påverka att kameran inte fokuserar riktigt och att det är det som gör att den inte vill? Kollade, den står på one shot. Undrade varför kameran inte ville för tyckte att den borde ju bara följa det kommandot man matat in i läget M. Min första digitala systemkamera, hade en canon eos 50 för 12-13 år sedan men fotade bara på dom automatiska lägena. Nu när man kan se resultatet direkt och inte måste anväda film och kan kassera det som inte blir bra utan att det kostar extra är det kul att experementera. Min eos 50 blev stulen i samband med att jag flyttade och har inte skaffat ny riktig kamera förrän nu. Kan fokuspunkterna justeras och göra det lättare för kameran att fokusera rätt? Och området av ljusmätningen?
 

Keld

Aktiv medlem
Du skall kolla inställningen "focus priority". Den gör att kameran inte kan ta en bild om den inte hittar fokus.
 
ANNONS