Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

fota med blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

ariadne

Aktiv medlem
synktiden, sitter den i kameran eller i blixten?

synktiden på min inbyggda blixt (eller kamera) är 1/90. om jag ska använda en annan blixt,som jag ansluter till kameran är det 1/90 som gäller då också?

eftersom jag är nollad på det här så tänkte jag att om jag först mäter med kameran och hör vad den säger om jag hade använt den inbyggda blixten och sedan minskar exponeringen med ett steg då denna är något kraftfullare ( vet dock ej hur mkt)

låter det som en bra väg?

vad är annars grundprincipen när man fotar med blixt? ( exponeringmätningen)

Var jag har förstått så är synktiden på 1/90 i kameran. Under den tiden eller långsammare tider kommer hela filmen att vara i exponeringsläge. Blixten avfyras på kanske en tusendel så man kan även ta mycket kortare tider än 1/90, men då kommer det vanliga ljuset att påverka bilden.

Men som sagt du ska alltid ha tider som är 1/90 eller långsammare då du fotograferar med din kamera och det är kameran som sätter den begränsningen.

/ Marcus

oki.

men är det inte tvärtom? dvs att snabbare tider än 1/90 ska man inte ha men längre går bra?

jag har förresten en hemsk ovana att först fråga och SEN i nästa andetag söka i forumen. det fanns en del om blixt..

Varför sägs det alltid annars att man är helt låst till kamerans synk-tid gentemot blixten vid blixt-plåtning? Att om man till exempel har en synk-tid på 1/125 så ger inte blixten någon effekt på tider snabbare än den.

Jag kan ha fel, men så här har jag fattat att en kamera och blixt fungerar.

Om man tex har ridåslutare (vilket nog är vanligast) så åker först en ridå åt sidan följt av att en annan ridå åker lite efter. Det blir då en liten lucka och filmen kommer exponeras. Då en blixt avfyras på en tusendel eller snabbare måste hela filmen vara öppen för att allt ljus ska komma på den. Filmen har då en synktid (tex 1/90) där kameran först flyttar en ridå och hela filmen blir då öppen och sen kommer den andra ridån och stänger vägen för ljuset. Om det fungerar så här så kan man ha långsammare tider (tex 1/30) för filmen kommer även då att vara öppen under blixtens sken, men samtidigt så kommer filmen hinna få det allmänna ljuset på sig. Om man däremot har det helt svart i sitt rum så kan man ta blixtkort på tex 1 minut, men när blixten har avfyrats så kan man låta kameran stå där och modellen kan gå hem, för rummet är ju mörkt och påverkar då inte filmen.

Hasselbladare och en del andra kameror öppnar ju sin slutare i linsen och då kan man ta blixtkort på alla tider. Anledningen är ju att när slutaren öppnar så finns det alltid ett läge då filmen är helt öppen för ljusflödet.

Tar man däremot en blixtbild med en tid som är snabbare än vad synktiden är så kommer ju bara en del av bilden få blixtljuset på sig och den andra blir någorlunda svart då ridån fortfarande är ivägen.

Hoppas att det inte blev för grötigt :)

/ Marcus

Som jag har fattat det när man kör med high-speed sync (som finns på många externa blixtar), är att blixten pulserar en himla massa gånger (40 000 ggr/s) under tidens slutaren öppnas och stängs så att man inte får problemet med att ena ridån är i vägen för blixtljuset. Detta klarar inte den inbyggda blixten.

Staffan

ANNONS
Götaplatsens Foto