Annons

Fota med gömsle

Produkter
(logga in för att koppla)

A_Erik

Medlem
Hur kommer man igång med gömslefoto? Jag vill ta bättre bilder på fåglar och djur och funderar på hur jag ska komma närmare. Det är jättesvårt att komma tillräckligt nära.

Har ett tältgömsle men har väldigt svårt för att komma igång. Känns så dumt att bara gå ut i skogen och sätta sig och vänta. Hur hittar man bra ställen att sitta på? Ska man locka, mata, eller något annat? Förstår ju att man kan få sitta väldigt länge och ibland ändå komma hem tomhänt.

Har ni några tips?
 

Oförbätterlig

Aktiv medlem
Är inte så erfaren med portabla gömslen (även om jag också har ett) och lite mer stationära, men desto mer av fågelskådning.

- Sätt upp det där du vet att det är mycket trafik på fåglar eller djur du är intresserad av. Kan vara ett hygge där älgarna äter varje kväll, vid ett vatten som ofta hyser fåglar, vid en boplats/ spelplats/ sångplats för någon fågel du vill fotografera (utan att störa!)
- Locka djur/ fåglar med mat. Kan vara allt från en enkel matning med solrosfrön/ mask (funkar på sommaren också) och ett vattenbad till att åtla med större mängder mat. Men kött får man inte lägga ut hur som helst.

Jag har mestadels fotat på häckplats av alternativen ovan. Man vet att fåglarna kommer regelbundet, men många arter är också väldigt skygga och vaksamma då de är måna om att inte avslöja för rovdjur var boet ligger.

Mvh

Daniel
 

PMD

Aktiv medlem
Leta rätt på jakttorn. De är placerade där jägarna väntar sig att vilt finns ofta.
Kontakta jakträttsinnehavaren där jakttornen är placerade och be om tillstånd att sitta i ett torn för viltfotografering.

www.lantmateriet.se finns fastighetskartor så att man kan ta reda på fastighetsbeteckning för marken där ett intressant jakttorn finns. Sen får man nog kontakta Lantmäteriet med email för att få veta vem som äger fastigheten.
 

gunte

Aktiv medlem
Kolla mycket på kartor över intressanta områden, leta efter mindre vatten, småvägar, öppna ängar och hagar. Snika runt på småvägar i dom områden som kan verka intressant. Tar lång tid att "lära känna" områden men det får man ta. Hittar du ställen som kan vara intressanta så kolla av omgivningen. Finns det viltstigar eller syns det i högre gräs att det gått vilt där, finns det spillning från hjortdjur eller märken efter bökande svin?. Kolla av mindre vatten, finns det vass, småöar och torrakor som kan tänkas vara tillhåll för fågel. Kolla av bakgrunder, var solen går upp mm.

Hittar du någon spännande plats så gör ett besök och kolla av läget, kolla hur du går till platsen, reka och plocka bort störande kvistar på den "stig" du ska använda för att komma till stället där du ska sätta gömslet. Det bör ju ske innan det blir ljust så memorera hur du tar dig dit. Sen är det bara att vänta, ibland blir det bara bilder på kottar och grässtrån.

Förutom detta så är bilen ett alldeles utmärkt gömsle.Snika runt på småvägar och stanna till på lämpliga skyddade platser. det är bra med ett litet "maskeringsnät" som du hänger upp över det öppna sidorutan. Många djur är "vana" med bilar men gillar inte att man sitter och viftar med stortelet i rutan.
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Jag tror att det från början måste bli en del på måfå, tills du hittat platser som de arter du vill fotografera vistas på.

Dock kan du göra det mindre på måfå om du lär sig mycket om de arter som är intressanta: om du vet vilken typ av miljö arten/-erna vistas i så omvandlar du frågan från det svåra "Var kan jag hitta arten X?" till det något enklare "Var finns det en miljö enligt Y?" Skillnaden är att miljön lär vara lättare att hitta, då den är större.

Det samma gäller artens/-ernas beteende: om du vet vilka tider på dygnet den/de är aktiv/-a så slipper du sitta och vänta vid fel tider.

Om du å andra sidan bara vill fotografera vilda djur, oavsett vilken art det är, så tror jag att det räcker med att du går ut i skogen och sätter dig, gärna på gränsen mellan skog och ängar. Helst med lite vatten i närheten.
 

A_Erik

Medlem
Ja det blir till att testa, jag har några ställen där det är väldigt mycket älg allafall. En väldigt grund sjö där det är väldigt mycket älgspår. Skulle kunna vara värt ett försök. Sen har jag en liten tjärn där det är en räv som strövar omkring ibland.

Under jakt så är det en del som kör med lock är typ på rådjur och räv är det någon som provat det och vet om det funkar. Finns ju speciella lockpipor för det men vet inte hur effektivt det är.

Något riktigt bra fågelställe får jag nog leta lite efter. Har 2 fågelsjöar i närheten, men den ena är för stor så man kommer inte alls nära. Och den andra är det för mycket vass runt så man måste upp i fågeltornet för att se något och då blir det lite för långt att fota och en tråkig vinkel snett uppifrån.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Är inte så erfaren med portabla gömslen (även om jag också har ett) och lite mer stationära, men desto mer av fågelskådning.

- Sätt upp det där du vet att det är mycket trafik på fåglar eller djur du är intresserad av. Kan vara ett hygge där älgarna äter varje kväll, vid ett vatten som ofta hyser fåglar, vid en boplats/ spelplats/ sångplats för någon fågel du vill fotografera (utan att störa!)
- Locka djur/ fåglar med mat. Kan vara allt från en enkel matning med solrosfrön/ mask (funkar på sommaren också) och ett vattenbad till att åtla med större mängder mat. Men kött får man inte lägga ut hur som helst.

Jag har mestadels fotat på häckplats av alternativen ovan. Man vet att fåglarna kommer regelbundet, men många arter är också väldigt skygga och vaksamma då de är måna om att inte avslöja för rovdjur var boet ligger.

Mvh

Daniel
Trafikdödat vilt som hittats inom den egna kommunen eller grannkommunen är OK att använda. Dessutom ser det mycket naturligare ut om örnen eller vad det nu kan vara sitter att äter på en hare än på en utlagd gris.
 

ctlindsten

Aktiv medlem
Jag brukar sitta i mitt portabla gömsle någon gång ibland, det är ett 2 manna tält så jag tar med mig en kompis också ibland.

Testa att sitta vid ett fält bredvid en skog eller skogsdunge, där brukar djuren komma fram för att beta eller jaga. Det är mitt bästa tips, annars prova att använda artportalen.se och kika var djuren håller hus.

krävs mycket tålamod när man sitter i ett gömsle.
 

SSD

Aktiv medlem
Många tips redan men här är en länk till en Youtube video av Trond Westby: https://youtu.be/MetGlWIJ2eY

Det finns massor på Youtube, några är bra en del mindre bra. Amerikaner är överrepresenterade bland de ”obra” ;) men Trond Westby och Morten Hilmer är 2 skandinaver som jag tycker har en skön inställning. Där kan du få en del inspiration!
 
ANNONS