Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Fota objekt i rörelse
- Trådstartare Ivanap
- Start datum
Köpte min första systemkamera, en Canon eos 500D, igår och har fotat lite hemma och idag testade jag fota hunden utomhus och har en fråga.. Hur fotar jag objekt i rörelse utan att det blir suddigt? Har bara använt AF hittills om det spelar in.
Hej!
Det är lite svårt att ge ett riktigt bra svar utan att veta mer
Suddighet kan orsakas av flera saker, de tre vanligaste:
1) att man inte håller kameran tillräckligt stilla
2) att motivet (hunden i det här fallet) rör sig för snabbt
3) att man inte ställt fokus (avståndet) rätt
Enklaste sättet att undvika 1) och 2) är att få så kort slutartid som möjligt. Nu är min misstanke att du så här i början kanske kör kameran på helautomatik då man inte själv styr slutartiden. Men prova motivprogrammet för sport- och actionbilder eller ställ kameran på bländarautomatik (Tv) där du själv bestämmer en slutartid (jag skulle föreslå 1/500).
Problem 3) avhjälper man lättast med träning
PS
Hundar är kul att fota
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2327027.htm
wfrank
Aktiv medlem
Grevture skriver kloka saker. En sak till tycker jag man ska lägga till, och det är att din kamera har också en förnämlig följfokus. Det är det som heter AI Servo. Vill du tex fota en bil i hög hastighet från sidan (eller snett från sidan etc) så ska du ställa om AF till det (antagligen står din kamera just nu på "One Shot" och det är det som du alltså ska ställa om till "AI Servo").
Då är du inte på samma sätt beroende av korta slutartider, istället gäller det att följa bilen/tåget/hästen med kameran under exponeringen. Ditt objektiv bör har IS dvs bildstabilisering, det kommer hjälpa dig. Med sådana inställningar kan du få objektet skarpt medans bakgrunden blir suddig - du följer ju objektet med kameran. Kräver kanske lite övning men är förvånandsvärt enkelt med dagens kameror. Ju längre slutartid, ju suddigare bakgrund men högre krav ställs på att du är stabil på handen när du följer ditt objekt.
En gammal (och användbar) tumregel jag själv använt är att sikta på tider "1 genom hastigheten på bilen i km/h". Dvs kör bilen i 50km/h så rikta in dig på 1/50 sek som slutartid för trevlig "följoskärpa" på bakgrunden.
Då är du inte på samma sätt beroende av korta slutartider, istället gäller det att följa bilen/tåget/hästen med kameran under exponeringen. Ditt objektiv bör har IS dvs bildstabilisering, det kommer hjälpa dig. Med sådana inställningar kan du få objektet skarpt medans bakgrunden blir suddig - du följer ju objektet med kameran. Kräver kanske lite övning men är förvånandsvärt enkelt med dagens kameror. Ju längre slutartid, ju suddigare bakgrund men högre krav ställs på att du är stabil på handen när du följer ditt objekt.
En gammal (och användbar) tumregel jag själv använt är att sikta på tider "1 genom hastigheten på bilen i km/h". Dvs kör bilen i 50km/h så rikta in dig på 1/50 sek som slutartid för trevlig "följoskärpa" på bakgrunden.
Virre
Aktiv medlem
jag tror att det inte skulle vara helt fel för dig att ta och läsa i manualen. Där står t.ex om hur man fångar rörelse och även lite ideer om rörelseoskärpa eller inte.
Kortslutartid tar bort rörelseoskärpa som sagt, men det gör ett stativ också vilket kan vara en bra investering i längden, speciellt om du fotar på kvällar / i dåligt ljus eftersom kameran kan vara lite så där på höga ISO-tal.
Kortslutartid tar bort rörelseoskärpa som sagt, men det gör ett stativ också vilket kan vara en bra investering i längden, speciellt om du fotar på kvällar / i dåligt ljus eftersom kameran kan vara lite så där på höga ISO-tal.
Nidhogg
Aktiv medlem
Hur menar du nu med att stativ tar bort rörelseoskärpa? Du måste väl syfta på skakoskärpa. För objekt i rörelse är det enda att få ner slutartiderna.
Ett stativ däremot gör att du kan fota med längre slutartid utan att kamerarörelser orsakar oskärpa.
Ivanap
Medlem
Jag har läst manualen, där det står att det bara är att följa motivet när man fotar med helautomatik så slås al servo på när man håller ner avtryckaren halvt. Jag glömde dock bort att man kan ställa in kameran på sport/action, så först och främst tänkte jag testa detta. Funkar inte det har jag fått några andra alternativ jag tänkte testa. Tycker tyvärr inte att manualen är så tydlig alla gånger.