Annons

fotar du tjejer på stan?

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Fast, Göran.
När jag skrev mitt första inlägg hade jag varit medlem i 12 minuter.

(Sedan dess har det blivit ett inlägg var tolfte minut dygnet runt.)
 
Eh, förstår inte logiken.. får man inte ställa frågor om man just blivit medlem?
Eller hänger det ihop med "troll".. som jag nog inte riktigt förstått innebörden av? Ni som verkar förstå.. dela med er till mindre erfarna forumhajjar är ni snälla..
 
kommer att tänka på när jag besökte umeå i somras... Dag 1 såg vi nedanstående löpsedel... gissa om folk var misstänksamma i byn när vi kom tre kompisar, varav två medlemmar på fotosidan, med kameror o plåtade var vi gick... en dam kastade sej t o m över mej o frågade om jag var en i "ligan" *asg*

Fast den ligan har en hemsida, bara min anständighet förbjuder mej att länka till den. Stackars Maja-Stina skulle få en chock...
 

Bilagor

  • miniligan.jpg
    miniligan.jpg
    32.5 KB · Visningar: 1,060
SunKi skrev:
Eh, förstår inte logiken.. får man inte ställa frågor om man just blivit medlem?
Eller hänger det ihop med "troll".. som jag nog inte riktigt förstått innebörden av? Ni som verkar förstå.. dela med er till mindre erfarna forumhajjar är ni snälla..

"Troll" kommer av "trolling", engelska för att fiska/ro drag.
Ett "troll" är alltså ett medvetet brandfarligt inlägg enbart för att provocera fram allvarliga svar (ju allvarligare desto roligare, typ).
Man liksom kastar ut betet till forumhajarna, för att använda din liknelse.
 
SunKi skrev:
Eh, förstår inte logiken.. får man inte ställa frågor om man just blivit medlem?
Eller hänger det ihop med "troll".. som jag nog inte riktigt förstått innebörden av? Ni som verkar förstå.. dela med er till mindre erfarna forumhajjar är ni snälla..
Björn.
Troll säger man om de som lägger ut en fråga eller ett påstående i syfte att reta upp folk.
Att få igång en diskussion (häftig eller sansad) och sedan sitta och skratta åt de som tar det hela på allvar.

Jag vet inte om det är fallet i denna tråd men det känns lite åt det hållet.
Jag tycker frågan är konstig och språket är iögonfallande.

”När jag går på stan är de allti en massa pojkar och gubbar (30+) som smyger efter med diggitalkameror såna där som man ser bilden i och försöker ta bilder på mej...

Kanske är det inte så och då har frågan besvarats.
 
Re: Re: fotar du tjejer på stan? Svar Njaej!

mipert skrev:
Deta förstår jag inte riktigt.
Varför är det självklart att hon inte ville ha bilderna?


Visst kanske man kan tycka att hon borde ha tagit emot bilderna MEn eftersom hon inte visst att hon hade blivit fotograferad och efteråt liksom nästan blir (hennes upplevelse)"påhoppad" med färdiga kopior så förstår i alla fall jag att hon kännde sig "spontant lite antifotograf just då".. jag var inte med så jag vet inte exakt hur det gick till,,

Jag tycker i alla fall att det låter som ett minst sagt litet ostrategiskt framgångsätt.

Mvh Niclas.
 
För att svara på ursprungsfrågan så fotar jag tjejer på stan. Jag fotar dom lika mycket som killar och gubbar och gummor när jag försöker göra situationsbilder eller spännande bilder på spännande människor. Är det fel?

PS! Min egen ålder är 45 om det är viktigt för saken ;)
 
Lizard skrev:
Det är väl inte förbjudet att publicera dem på internet..

Bara om man har tvivelaktigt uppsåt typ..

Jo, det är förbjudet. Du måste ha personernas uttryckliga samtycke (helst på papper, det blir så svårt att bevisa annars!) innan du får publicera bilder på identifierbara personer på nätet.
 
Att trådstartaren ännu inte ens gått in (med det konto som användes för att starta tråden...) för att titta på svaren som tråden generade kan ju anses vara en rätt klar "troll"-signal.
Sen att personen beskriver en kamera på ett överdrivet korkat sätt gör är en annan.
*suck*
 
majzann skrev:
När jag går på stan är de allti en massa pojkar och gubbar (30+) som smyger efter med diggitalkameror såna där som man ser bilden i och försöker ta bilder på mej. Får dom göra så? vad ska dom ha alla bilder till? gör ni så? varför?

Jag förstår ditt problem... Det kan inte vara lätt alls... Usch, alla dessa gubbar (30+).
Jag har nu tagit upp frågan hos "Bullen", och hoppas på ett svar.

Stå med huvudet högt, och ge inte upp!

/Amir
 
Jag kan förstå att det kan kännas påfrestande att ha folk som på nära håll tar bilder om det sker ofta. Det borde tillhöra normalt hyfs att fråga innan man knäpper. Det här med åldern var tydligen känsligt. Vid 30 "fyller man gubbe".

Oscar/30 år och gubbe.
 
hehehe...

Fotosidans medlemmar är inte nådiga i sin kritik. ;O)

Är det så otroligt att Anna-Stina inte är intresserad av fotografering men tyckte att det var vettigast att ställa sin fråga till "riktiga" fotografer?


Min lillasyster fyller 18 i år och hon kallar mig gubbe för att jäklas (jag fyller 33 i år). Faktum är att jag faktiskt börjar känna mig som en gubbe (i både positiv och negativ bemärkelse) ;O)


Anna-Stinas frågor har besvarats flera gånger om så jag gör en personlig reflektion istället;

Blamage-demonen skulle anfalla mig från alla håll och kanter om jag sprang runt och fotograferade okänt folk på stan. Vill jag verkligen ta en bild på nån jag inte känner så frågar jag först. Måhända får jag sämre bilder än för den som fotar först och frågar sen men jag kan sova lugnt på nätterna i alla fall :O)

Att välja att inte fota folk som jag inte med säkerhet vet vill bli fotade är en lyx jag kan unna mig som glad amatör.
 
För en tid sedan snurrade jag runt på en massa modellsajter där unga tjejer vänder ryggen mot kameran och drar ned jeansen lite så man se rumptråden.

Och jag märkte att för många är det avtändande med ”äckliga kåta gubbar”.
Mitt flin blev en grimas när jag insåg att om jag skulle dyka på dessa 19-åringar på stan och fråga om en fotografering så skulle jag vara en av dessa ÄKG.

Fast, på en fest i vintras trodde en tjej (23 år) att jag var 29.
Så nu är jag förvirrad, gubbe eller inte? Får nog singla om det.
 
Jag kan bara vara inne på kvällarna en liten stund. Jag har två snorungar till brorsor som sliter i datorn också. Nu ska jag göra som min kompis, hon låter sin flickvän som är securitasvakt, gå bakom henne. 50 meter eller nåt. När nån tar billder på henne går hon fram och tar kameran eller minnet av dom.

Dom som lämmnar namn och address får tillbaka sitt kort när hon har tömmt det men inte dom andra.

Jag går inte särsilt speciellt klädd vanliga jeans eller kjol iblannd.

Jag är inget troll som ni säjer jag är med på Lunar med samma namnet.
 
Låter inte som en smart idé att själv begå en brottslig handling, fotograferna har lagen på sin sida.
 
majzann skrev:
Jag kan bara vara inne på kvällarna en liten stund. Jag har två snorungar till brorsor som sliter i datorn också. Nu ska jag göra som min kompis, hon låter sin flickvän som är securitasvakt, gå bakom henne. 50 meter eller nåt. När nån tar billder på henne går hon fram och tar kameran eller minnet av dom.
Låter som egenmäktigt förfarande, tror nog att den här securitasvakten skall avstå från sådana övningar om hon vill ha jobbet kvar.

Torbjörn/43 år (bortom gubbe)
 
He-heeh, precis. Under alla gånger jag har varit "på stan" har jag aldrig sett någon smyga bakom en kvinna för att fotografera henne. Är jag blind, eller?

Däremot har jag givetvis sett åtskilliga damer som skulle göra sig bra framför kameran... men det är ju inte samma sak. ;-)

Majzann kanske är särskilt iögonenfallande, eller kanske en rymdvarelse, om hon nu är så drabbad av smygfotografer.
 
Lizard skrev:
Det är väl inte förbjudet att publicera dem på internet..

Bara om man har tvivelaktigt uppsåt typ..

Öh jo, det är förbjudet och kriminellt. Det bryter mot Personuppgiftslagen (PUL, www.pul.nu) och renderar böter och skadestånd.

Det är inte så ovanligt med smygtagna foton som folk tycks tro. Har själv sett många killar som, i tron att ingen ser något, vänder kameran mot en snygg tjejs bakdel och knäpper av en snabb bild. Jag tror inte att man ska ta Maja-Stinas ordval så bokstavligt, jag har också mycket svårt att tänka mig att någon bokstavligen smyger omkring på stan bakom tjejerna. Men sedan när behöver vi vara så jäkla noga med hur vi säger saker? Och unga människor har dessutom ett annat sätt att uttrycka sig på än vad vi vuxna har, det krävs inte alltför mycket finurlighet för att lista ut att Maja-Stina givetvis inte blir fotograferad VARJE gång hon sätter sin fot på stan bara för att det står så i hennes inlägg. Men har det hänt vid upprepade tillfällen så fungerar det faktiskt att säga "alltid".

Och angående det här med att man får fota vad man vill ute på stan, det får man faktiskt inte. Du får visserligen fotografera vem du vill ute på stan, men du får inte uppträda på ett sådant sätt att det är störande för personen du har gett dig på. Du får inte köra upp en kamera i ansiktet på någon utan lov, du får inte fotografera någons bakdel på ett närgånget sätt utan lov. Du får heller inte förfölja någon och ta foton i tid och otid i en massa situationer för att "dokumentera" eller vad katten som helst. Det blir då förargelseväckande beteende eller intrång på den privata sfären (det heter något, vete fan vad bara just nu...).

Att beslagta kamera/minneskort är egenmäktigt förfarande och förbjudet i lag, inte att rekommendera. Den som skulle försöka sig på att sno mina grejer skulle antingen få en fet smäll eller en polisanmälan (beroende på mina utsikter att vinna fighten förstås). Därmed inte sagt att jag smygfotograferar tjejer på stan... ;-)

Och varför skulle man förresten inte kunna skriva sitt första inlägg 20 minuter efter att man har registrerat sig? Varför skulle man inte kunna registrera sig här, ställa en fråga i forumet men låta bli att ladda upp egna bilder på samma gång? Registrering är ju ett krav för att kunna fråga något i det forum som samlat den största andelen svenska fotografer i landet.
 
majzann skrev:
Jag kan bara vara inne på kvällarna en liten stund. Jag har två snorungar till brorsor som sliter i datorn också.

Ok, om gränsen för att vara gubbe går vid 30, var går då gränsen för att vara snorunge? <19?

Majsan verkar trolla framgångsrikt även i sitt andra inlägg :eek:)

/Richard som är 20 pluss
och som ibland går på staden som en helt vanlig street photographe... hmm mm ...man
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS