Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografera av diabilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Gille Spie

Aktiv medlem
Hörde om någon som istället för att använda scanner fotograferade av diabiler med digitalkamera med hjälp av någon "släde" eller liknade se satte framför kameran. Någon som vet något? Har erfarenhet? Alternativ till filmscanner - spec om det inte är många dia?
Gunnar

Borde fungera med tanke på att det finns sådana tillsatser för vanlig duplicering med film. Färgbalansen kan justeras mot ljuskällan i kameran.

Jag har vid några tillfällen under sent 90-tal avfotograferat projecerade diabiler för att få bilder till websidor. Fungerade hyfsat..Men det blir skillnader i ljusstyrka mot kanterna jämfört med mitten.

Funkar gör det. Jag plåtade av en del på ljusbord med Coolpix innan jag köpte skanner.

Däremot lär du tappa skugg- och/eller högdagerteckning i diorna. Nu har jag inte örnkoll på de nya digitala systemkamerorna men jag tror att de brukar ha ett omfång på ca 6 steg. Ungefär som en diafilm alltså. Det betyder att den kan fånga ett omfång på ca 1.8D, att jämföras med diat som har ett omfång som lätt sträcker sig över 3D.

I senaste numret av Ljud&Bild testade de filmscanners och de hade även som jämförelse med en digitalkamera med diaduplikatortillsats.

Kvaliteten blev inte lika bra som med en filmscanner, men vem hade trott det :). Självklart beror kvaliteten även på vilken digitalkamera man använder.

/Fredrik

Som funderar på en filmscanner, men ännu så länge kör flatbädd med diatillsats.

ANNONS
Götaplatsens Foto