Annons

Fotografera hemma

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!
Jag har ingen studio hemma och det finns inte alls plats till det.
Någon som har några tips på hur man enkelt kan göra en "tillfällig studio"? Alltså en som inte tar flera timmar att sätta upp och plocka ned.
Vill testa porträttfotografering då det känns som det som saknas mest i min fotosamling.
Alla tips mottages!

Ett nyckelord för sökning är "hemmastudio", så kommer det fram en drös läsvärda strängar.

Studio för fotografering av prylar finns beskriven här

Vad har du för kriterier?
Vad får det kosta att köpa grejerna?
Hur lång tid får det ta att sätta upp, respektive ta ner, grejerna. Du får nog räkna med minst en timme för varje, särskillt innan du har kommit underfund med ljusmätningen.
Hur stor yta har du? Du kan nog räkna med att du får flytta en del grejer för att få plats. Jag brukar räkna att jag behöver 1,5*3 meter, (minst, gärna 2*4) för att sätta upp grundstudion för barnfotografering. Du måste ju kunna ha minst en meter mellan modell och bakgrund och blixten ska ju hellst inte vara rakt på för nära.

Greven

Den enklaste hemmastudion tar ingen tid att sätta upp. Den finns vid närmaste fönster. Det finaste ljuset hittar man oftast vid ett fönster. Dessutom är det gratis.

Är inte bakgrunden bra kan man sätta upp ett lakan på väggen.

Blir skuggorna för djupa kan man lätta upp det med något stor och vitt (lakan) och låta ljuset studsa tillbaka.

Exempel: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=254060

PerFogelberg skrev:
Den enklaste hemmastudion tar ingen tid att sätta upp. Den finns vid närmaste fönster. Det finaste ljuset hittar man oftast vid ett fönster. Dessutom är det gratis.

Är inte bakgrunden bra kan man sätta upp ett lakan på väggen.

Blir skuggorna för djupa kan man lätta upp det med något stor och vitt (lakan) och låta ljuset studsa tillbaka.

Exempel: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=254060

Den här typen av tips menar jag! Som är mersom gratis och lätt att göra hemma. Utan en massa utrustning. T ex hur man kan få till spännande ljussättning utan specialdesignade lampor, hur man kan få till bra bakgrunder osvosv..

alla mina poträtt bilder e tagna inomhus i en lägenhet
det gäller enkla lösningar o att kunna gömma grejer man inte vil ha med

fönsterljus och ett lakan som bakgrund funkar alldeles utmärkt.
man kan justera ljuset oxå beroende på var man placerar motivet.

nära fönstret och rakt på-ljus.

fönstret i bakgrunden med ljuset reflekterat på ljus yta.

snyggast blir ljuset från sidan, men det hade jag inget annat exempel på än en dokumentärbild.

har man en extern blixt med vridbart blixthuvud kan man avancera lite tillsammans med fönsterljus, men ändå få till det studioliknande hemma.
blixtljus på håret och fönsterljus på ansiktet.

uj, det blev några exempel.
men det är som sagt mycket enkelt att fixa.
jag började min "karriär" med påslakan på väggen, bords- och golvlampor från IKEA och 60W lampor som ljussättning.

Eller om fotograferingen sker en tidpunkt då fönsterljuset försvunnit eller om du bara vill stänga ljuset helt ute iaf går det att styra med mjukt glödljus, typ skrivbordslampor med skärm. Iaf om du accepterar höga isotal.
Aluminiumfolie är ok både som reflexskärm om man klär en kartong och bra över spotlights för att "runda av" och styra ljuset.
Madrass-skydd i frotte funkar bra som bg.

Alla bilder på denna länken är plåtade under mycket provisoriska förhållanden (som beskrevs ovan) i min första "hemmastudio". Iof var den rätt pemanent med madrasskyddet riggat och lampor "utkastade" i rummet men det går nog att få upp på någon timme med.

Diaduken fungerade riktigt bra som reflektor vissa andra gånger.

ANNONS
Götaplatsens Foto