Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografera på Scandinavian Masters?

Produkter
(logga in för att koppla)
Fotoförbud? Jaha. Ja, inte konstigt kanske. Många spelare verkar bli störda om det faller ett löv från ett träd när de påbörjar sin sving...

Ni kan ta bilder dagarna innan när de spelar in sig på banan. Då är där inte så mycket folk och man kan få bra bilder.

Löjligt!

De ska väl vara glada om folk vill plåta golf!
Denna smått hysteriska sport, eller vad det nu är...förbannat lång promenad, har nån sagt.
Fotoförbud? Hostförbud?
Näe, sånt kan icke godkännas.
Vi borde gå samman och klicka på av bara f-n.

Re: Löjligt!

zappafan skrev:
De ska väl vara glada om folk vill plåta golf!
Denna smått hysteriska sport, eller vad det nu är...förbannat lång promenad, har nån sagt.
Fotoförbud? Hostförbud?
Näe, sånt kan icke godkännas.
Vi borde gå samman och klicka på av bara f-n.

Varför skall de vara glada att du vill plåta dem??

Hmm...tänkte på min egen bakgrund när jag svarade som frilansfotograf/journalist.
Menade att publicitet från en tävling har väl sällan skadat en idrottsman/kvinna.
I det följer mer sponsorpengar etc.
Alla vet ju att här finns en slags symbios mellan media och "kändisar".

kanske ints så kul om 25 journalister med mk2:eek:r håller inne avtryckaren när de ska svinga..

lite blixtar på det så...

Varför är det så viktigt för just golfare då ?

Det måste ju vara liknande problem för de flesta idrottare, fast vi kanske ska börja med tysta hockeymatcher och friidrottsgalor också ?

Fredrik H skrev:

Det måste ju vara liknande problem för de flesta idrottare, fast vi kanske ska börja med tysta hockeymatcher och friidrottsgalor också ?

hmmm, är inte golf ett sakta spel jämfört med dina exempel? Kan se hockyspelaren framför mig, när han rättar till hjälmen, ställer sig bredbent, swingar ett par prov för att sedan putta in pucken i mål.

Vill man fota golfspelare så filma dom istället, stör inte lika mycket. Är det fotoförbud så är det - Jag ser inget som helst löjligt med detta. Varför är det så svårt att respektera? Jag tror golfspelare klarar sig nog ändå utan en massa fotosessioner under tävlingsmomenten. Dessutom så kan ju fotograferingsförbudet uppkommit pga att någon annan har ensamrätt på bilder från tävlingen, ingen som har tänkt den tanken?

Fredrik H skrev:

Skytte, Tennis och många andra idrotter är det samma tystnad.

zappafan skrev:
Hmm...tänkte på min egen bakgrund när jag svarade som frilansfotograf/journalist.
Menade att publicitet från en tävling har väl sällan skadat en idrottsman/kvinna.
I det följer mer sponsorpengar etc.
Alla vet ju att här finns en slags symbios mellan media och "kändisar".

Det finns en symbios mellan kända golfares utslag & puttar och tystnad också. Men den verkar du inte att bry dig om.

Golfare är lätt neurotiska, men kör ni med digitalkameror o undviker blixt så lär de inte höra att ni plåtar... kanske stör det om ni kikar i sökaren, men då ere ju bara att vinkla ut LCD´n o kika lite diskret... eller?

Fredrik H skrev:

Eh, kallar du golf för idrott?

tänkte bara springa in en liten kommentar här..

Jag spelar golf ganska mycket. Och jag vet själv hur störande det är när folk pratar i mobiltelefon,, pratar för högt, ungar som skriker.

Men jag kan också säga att ljudet ifrån EN kameraslutare inte är så värst farligt (tycker jag då). Men sen är väl kanske en stor tävling med ett X antal fotografer en annan sak. En mobiltelefon ringer i genomsnitt några sekunder innan nån svarar kan jag tänka mig. Men en kameraslutare gör ju sitt jobb på en 1/1000 sekund (när omständigheterna tillåter).

Men jag håller också med om att om det är fotoförbud så är det det. Lite synd om stackars sörenstam där missar birdie putten på 15,e..

Tystnad gäller under den korta stund när en spelare svingar, inte före och efter. Ett högst rimligt krav i stora tävlingar.

Flera verkar dra in frågan till att bli någon mystisk blandning mellan en diskussion för eller mot golf blandat med frågan om en kamera stör eller inte.

Läs på baksidan av en biljet till hockey, konserter, teater etc. Det är fotoförbud på rätt många ställen. Jobbar ni på en tidning, eller kan visa intyg på att ni frilansar på uppdrag är det inga problem att få tillstånd till Masters. Däremot vill man inte ha dit en massa glada amatörer med systemkameror i klasar om halsen, och de främsta skälen är två: Trängsel och rättigheter. Därför är det ju inte ett problem om någon i den vanliga publiken tar fram en liten kompakt och trycker av ett par bilder där de står - de är inte ivägen för publiken eller ackade fotografer och de ska knappast trycka upp affischer av sina bilder.

Har ni yrkesmässiga behov av att plåta, så är det bara att söka i god tid. Det brukar inte vara speciellt svårt. Jag tror inte Fredrik har hand om det längre, men det är bara att ringa förbundet så får ni veta hur ni ska gå tillväga.

Enkelt svar.
Vi ger väl fanken i att plåta då!
Man står ju inte upp i ansiktet på dem och drar iväg några bilder heller.
Smått löjligt. De allra flesta fotografer är seriösa och vill komma tillbaka till olika arrangemang och visar hänsyn.

Står man på 10-20 meters håll och tar bilder ska det till mycket för att det kan uppfattas störande.

Och det är väl på det avståndet, om inte större som bilderna tas.
Blixt har jag aldrig varit med om att använda eller sett nån använda.

Ingen, vare sig arrangör eller objekt av de jag plåtat under åren har inte heller klagat.
Respekt är det som gäller, men den måste gälla på båda håll.
De gör ett jobb på golfbanan, precis som jag.

Nog kommenterat från mig nu.

ANNONS
Götaplatsens Foto