Annons

Fotografering i regnskog

Produkter
(logga in för att koppla)

Jordans

Ny medlem
Hej,
Vi skall i april åka till en liten ö i västindien, och kommer tillbringa mycket tid med fotografering i regnskogen. Är det någon som har tips på vad man skall tänka på för att inte utrustningen skall ta skada? Även andra tankar angående foto i regnskog är av stort intresse.
MVH
Heinrich
 

kahler

Aktiv medlem
Fotograferat en del i regnskog, aldrig haft problem med fukt, men vet andra med vädertätat kit som har haft det.
Mitt tips är ljusstarka objektiv och gärna stativ, det är mörkare än man tror där inne. Även polfilter är bra för att ha.
 

Jordans

Ny medlem
Tack för tipsen Rickard,

Vi skall till Dominica som verkar vara ett paradis med massor av regnskog med underbara vattenfall och en av världens största kokande sjöar.
Lite pinsamt, men förstår tyvärr inte vad du menar med vädertätat kitt :( , vill du vara snäll och förklara?
Läste i en reseberättelse på nätet att dom hade problem med kondens på linsen i skogen, någon erfarenhet av detta? Om så, finns det något man kan göra för att förhindra det?

MVH
Heinrich
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Vädertätat kit = vädertätad kamera + vädertätat objektiv :)

Jag håller med om stativ, jag lämnade mitt när jag var på Nya Zeeland och jag fick inte en vettig bild innifrån skogen. Även om ögonen vänjer sig vid mörkret är det oftast mycket mörkare än man tror inne i skogen.
 

Marcus_Nilsson

Aktiv medlem
Tack för tipsen Rickard,

Vi skall till Dominica som verkar vara ett paradis med massor av regnskog med underbara vattenfall och en av världens största kokande sjöar.
Lite pinsamt, men förstår tyvärr inte vad du menar med vädertätat kitt :( , vill du vara snäll och förklara?
Läste i en reseberättelse på nätet att dom hade problem med kondens på linsen i skogen, någon erfarenhet av detta? Om så, finns det något man kan göra för att förhindra det?

MVH
Heinrich
Kondensen som bildas främst beror på temperaturskillnaden i kombination med den fuktiga luften och uppstår framför allt när kameran tas från ett luftkonditionerat rum och ut i värmen utanför och tvärtom. Bästa sättet att undvika detta är att låta kameran sakta anpassa sig efter omgivningens temperatur. En bra kameraväska med bra isolering är bästa hjälpmedlet samt att inte plocka upp kameran direkt när du kommer in på hotellrummet eller ut utanför dörren.
 

johanlind

Aktiv medlem
En sak som spelar väldigt stor roll är hur lång tid du spenderar i regnskogen, och hur fuktig den verkligen är. Är du där en kortare tid som en eller ett par veckor räcker det ofta att bara vara allmänt försiktig som vore man på en fjälltur.

Ska du stanna länge blir situationen annorlunda, och snäppet mer utmanande. T ex när jag jobbade på Madagaskar för många år sedan under en längre tid blev det ett rent helvete. Det började växa svamp inuti optiken till slut (tror i alla fall att det borde varit nån slags svamp)... Svamparna dog när optiken kom tillbaka till kalla Sverige :). Det som fungerade bäst för mig var att dels förvara all utrustning, en sak för sig, i täta ziplock-påsar med silicagel i varje påse. Jag använde då silicagel som kunde torkas ut i kastrull över eld och på så sätt återanvändas gång på gång. Och så klart att låta utrustningen torka upp ordentligt emellanåt. Kameran klarade sig bra och håller än(!), men en del optik "dog".

Lycka till och hoppas du får se mycket skoj!
/Johan
 

Jordans

Ny medlem
Stort tack för svaren och länken.
Har försökt och ta lärdom vilket inneburit att jag köpt ett stabilt stativ som fått bra betyg här på FS (Manfrotto 055XPROB) samt börjat samla på silicapåsar på jobbet. Stativet kommer troligen knäcka ryggen på mig, men hellre det än att komma hem med suddiga bilder :).

MVH
Heinrich
 

Marcus_Nilsson

Aktiv medlem
Stort tack för svaren och länken.
Har försökt och ta lärdom vilket inneburit att jag köpt ett stabilt stativ som fått bra betyg här på FS (Manfrotto 055XPROB) samt börjat samla på silicapåsar på jobbet. Stativet kommer troligen knäcka ryggen på mig, men hellre det än att komma hem med suddiga bilder :).

MVH
Heinrich
Det tror jag är ett bra val, men oroa dig inte, jag hade 10 kg kameragrejer på ryggen upp för Mt Kinabalu på Borneo och jag är en liten skit dessutom.
Du kommer inte ens att känna av ryggsäcken efter ett tag. Du kommer ha så mycket annat att tänka och titta på. Den värmen som ryggan tillför sliter nästan värre än vikten av den.
 

Jordans

Ny medlem
Det tror jag är ett bra val, men oroa dig inte, jag hade 10 kg kameragrejer på ryggen upp för Mt Kinabalu på Borneo och jag är en liten skit dessutom.
Du kommer inte ens att känna av ryggsäcken efter ett tag. Du kommer ha så mycket annat att tänka och titta på. Den värmen som ryggan tillför sliter nästan värre än vikten av den.

AJ FAN, en bra rygga behöver jag också:) !
 

Marcus_Nilsson

Aktiv medlem
AJ FAN, en bra rygga behöver jag också:) !
Det är det fina med denna hobbyn, det finns alltid en grej till att köpa.
Se till att du inte köper en rygga som bara rymmer massa kamera utrustning, du kommer vilja ha med dig vatten, myggspray, extra tröja, regnjacka osv kolla efter en med både fack för kamera grejer och sen separata fack för övriga saker, så slipper du lägga en blöt regnjacka tillsammans med kameran.
 
ANNONS