Annons

Fotopapper som minimerar färgbandning

Produkter
(logga in för att koppla)

closette

Aktiv medlem
Jag är på jakt efter ett fotopapper (digitalt) som minimerar färgbandning. Det ska ha struktur, gärna lite magasinliknande, och ge en analog känsla. Det är främst färgutskrifter jag ska göra.
 
Bandning har nog inget med fotopapperet att göra och struktur och magasin går inte riktigt ihop heller, om jag nu inte missförstår vad du menar.

Ett bra papper som liknar analogt mörkrumspapper är tex Canson Baryta. Det är blankt som i ett magasin.

http://www.c-infinity.se/baryta-pho...tographique-310g-a4-10-ark-3148950022899.html

Det går inte att förebygga bandning med ett bra papper alltså?

Skärmavbild 2013-10-13 kl. 16.35.00.png
Skärmavbild 2013-10-13 kl. 16.28.14.png
När jag menar att pappret ska ha en struktur och vara magasinliknande menar jag att det ska gå åt det här hållet.
 
Det går inte att förebygga bandning med ett bra papper alltså?

Visa bilaga 131608
Visa bilaga 131609
När jag menar att pappret ska ha en struktur och vara magasinliknande menar jag att det ska gå åt det här hållet.

Bandning beror antingen på en dålig, för kraftig bearbetning av en bild, särskilt om du har börjat med en bild i 8 bitars läge. Eller beror det på en dålig pappersprofil. Instämmer i förslaget om Cansons Baryta Photographique. De profiler som Canson har gjort har fungerat bra på de skrivare jag testat detta papper på.
 
ANNONS