Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotosidan är för tillfället hårt belastad

Produkter
(logga in för att koppla)

Kristian h

Aktiv medlem
Fotosidan är för tillfället hårt belastad - vg försök igen om en stund.
(Denna funktion är experimentell och under intrimning)

Vad är detta... Dyker upp som en tätting numera ! Är det fler än jag som är tillfälligt hårt störda på detta ?

/Kristian

Du är inte ensam Kristian! Funderade faktiskt oxå på att starta en tråd om detta, men du hann först!

Ja mailade redaktionen igår kväll om detta, men har ännu inte fått något svar. Iaf så skrev jag i mailet att om detta är något som ska införas för all framtid vill jag att vi som betalar för våra medlemskap ska slippa detta.

Två olika svar (Clindh och David har semester och läser inte mejl frekevent, så jag svarar i deras frånvaro)

Svar 1:
En av maskinerna som sköter en stor del av webbarna på Mainloop mår dåligt, det ökar trycket på den maskinen som FS normalt körs på. Det är det som är själva grundproblemet. Den maskinen kommer jag få ordning på senast imorgon troligen inatt, jag vill också gå på semester ...

Svar 2:

"Fotosidan är för tillfället hårt belastad" är ett skydd för att inte sänka FS totalt. Problemet när lasten går upp på maskinen är att det köas upp 100-tals SQL-frågor. Och dom låser varandra och sen låser sig hela Apache:n. Då får man vänta tills vi startar om allt manuellt. Genom att göra "back off" på lite trafik" i väntan på dom långsamma SQL-frågorna så reparerar det sig själv. Vi justerade funktionen idag, och texten kanske skulle skrivas lite mer förklarande.
Alternativ lösningen är att stänga av sökning av slumpvisa bilder, det är dom som "sabbar" när maskinen får mycket att göra.

Hade Clindh inte varit på semester så hade han fått svara själv, och kunde troligen formulerat sig tydligare och mer korrekt.

-Thomas

Stäng av slumpvisa bilder för det stör oehört mycket att man ibland inte kan kommentera en bild...

/Kristian

Får hålla med Kristian. Bättre att offra slumpvisa bilder till förmån för resten av funktionerna på Fotosidan om queryn är tung och servern inte orkar med.

Grundproblemet är den trasiga maskinen, om jag löser det problemet så kommer vi tillbaka till ruta noll igen.

-Thomas

Dom slumpmässiga sorteringen är faktiskt omskriven för ett tag sedan, så de tynger inte lika mycket. Men som Thomas säger, grundproblemet är att vi för tillfället kör mer trafik via vår server än vad den är avsedd för. Och att Fotosidans läsare är mer aktiva än vi räknat med, kan det inte komma lite värme och sol snart? :)

Ja, vädret är nog orsaken till att man sitter inne vid datorn ist för att ligga på stranden.

Nu skall dom värsta problemen vara ur världen, säg till om ni ser eller märker några tendenser till tröghet.

-Thomas

Belastar jag servern onödigt mycket om jag aldrig/sällan loggar ur?
Alltså om jag har en fotosidansida öppen i min webbläsare även om jag gör annat.

Nej, så länge du bara har sidan öppen och läser på den, eller om den bara ligger öppen i bakgrunden, spelar ingen roll. Det uppstår ingen trafik. Det är bara när du laddar en sida som du belastar.

ANNONS
Götaplatsens Foto