Två olika svar (Clindh och David har semester och läser inte mejl frekevent, så jag svarar i deras frånvaro)
Svar 1:
En av maskinerna som sköter en stor del av webbarna på Mainloop mår dåligt, det ökar trycket på den maskinen som FS normalt körs på. Det är det som är själva grundproblemet. Den maskinen kommer jag få ordning på senast imorgon troligen inatt, jag vill också gå på semester ...
Svar 2:
"Fotosidan är för tillfället hårt belastad" är ett skydd för att inte sänka FS totalt. Problemet när lasten går upp på maskinen är att det köas upp 100-tals SQL-frågor. Och dom låser varandra och sen låser sig hela Apache:n. Då får man vänta tills vi startar om allt manuellt. Genom att göra "back off" på lite trafik" i väntan på dom långsamma SQL-frågorna så reparerar det sig själv. Vi justerade funktionen idag, och texten kanske skulle skrivas lite mer förklarande.
Alternativ lösningen är att stänga av sökning av slumpvisa bilder, det är dom som "sabbar" när maskinen får mycket att göra.
Hade Clindh inte varit på semester så hade han fått svara själv, och kunde troligen formulerat sig tydligare och mer korrekt.
-Thomas