Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fototävling

Produkter
(logga in för att koppla)

afe

Aktiv medlem
Det var inget illa ment, men visst- kanske alla fototävlingar borde vara öppna för alla oavsett utrustning (även om det inte ens går att använda prylarna för tävlingens tema). Och nej, din lilla Ixus kan faktist inte användas för makrofotografering - det går att göra bra närbilder med den, men det blir inte äkta makro.
 

Lintott

Aktiv medlem
Men om det är en makrotävling så kan jag ju ta bra närbilder ändå, det går rätt bra att komma nära med den lille.
 

lonian

Aktiv medlem
Finns det ingen man kan låna en Nikonkamera av då? Kanske nån här som bor nära dig är villig att låna ut? Själv bor jag i Umeå.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Men om det är en makrotävling så kan jag ju ta bra närbilder ändå, det går rätt bra att komma nära med den lille.
Men jag kan inte komma nära med min kamera, så jag är diskriminerad från makro-tävlingar.

Vilket inte stör mig, jag är inte intresserad av makro.

Jag stör mig inte heller på Nikon-tävlingar. Fastän jag bara har Canon.
Jag förstår att det är ett samarbete med Nikon. Utan samarbetet hade det nog inte funnits många priser att tävla om.
 

Homy

Aktiv medlem
Två frågor till Fotosidan

Hej! Jag har två frågor till Fotosidan.

1. Omslaget handlar alltid om temat i tidningen. Vad är det för tema i nr 2/2018? eller är det inget tema eller tema Omslagsfoto? Hade varit bra att veta för att skicka relevanta bilder. Kan man t.ex. skicka både färg- och svartvita bilder?

2. Det står "helst stående bilder, men ev kan kvadratiska funka. Liggande är ytterst liten chans vinna". Betyder det att ni inte kommer att beskära liggande bilder alls för enkelhetens skull? Jag har liggande bilder som med beskärning passar bra som omslag. Har t.o.m. testat att skapa flera Fotosidanomslag för att se om de passar.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Hej! Jag har två frågor till Fotosidan.

1. Omslaget handlar alltid om temat i tidningen. Vad är det för tema i nr 2/2018? eller är det inget tema eller tema Omslagsfoto? Hade varit bra att veta för att skicka relevanta bilder.
I detta fallet är det främst en lyckad bild för omslaget vi letar efter. Så temat är inte viktigt denna gången.

2. Det står "helst stående bilder, men ev kan kvadratiska funka. Liggande är ytterst liten chans vinna". Betyder det att ni inte kommer att beskära liggande bilder alls för enkelhetens skull? Jag har liggande bilder som med beskärning passar bra som omslag. Har t.o.m. testat att skapa flera Fotosidanomslag för att se om de passar.
Liggande kan funka men det är risk att de vid beskäring till stående inte har tillräckligt med upplösning att hålla som stående bild. Men det kan funka som sagt om bildfilen är stor nog som grund.
 

Homy

Aktiv medlem
I detta fallet är det främst en lyckad bild för omslaget vi letar efter. Så temat är inte viktigt denna gången.



Liggande kan funka men det är risk att de vid beskäring till stående inte har tillräckligt med upplösning att hålla som stående bild. Men det kan funka som sagt om bildfilen är stor nog som grund.
Tack för snabbt svar! När jag beskär kvadratiskt blir det ca 4000x4000 så det borde räcka att beskära till 3000x2000. :)
 
ANNONS