Annons

Fotoväska till pressfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

gustavmårtensson

Aktiv medlem
Hej!
Jag vill ha lite konkreta tips på bra fotoväska.

Jag jobbar som pressfotograf. Kommer att ha ca: 4 objektiv med mig + blixt. Även en Tripper/x-drive eller liknande och annat smått o gott.
Jag är inte särskillt väl bygd om man säger så, kort å smal. Så väskan får inte vara fööör stor.
Dessutom måste jag komma åt objektiven snabbt.

Hoppas nån har nått bra tips!

Jag har en Domke F-2 Original Bag, en snygg och klassisk fotoväska som anses vara den första pressfotoväskan.

http://www.central-camera.com/cases/domke/700-02.htm

Tuff väska som bara blir snyggare med åren. Köp den om du vill ha klassiskt snygg väska som rymmer allt du har.

Det finns också en riktigt snygg modern variant:

http://www.central-camera.com/cases/domke/700-J2B.htm

Men ett hett tips är annars att köpa små bältesväskor för objektiv och blixt, att släpa omkring på en stor fotoväska är rent förödande för axlar och rygg, tro mig. Dom flesta pressfotografer kör med den typen av väskor nu för tiden.

/Joakim

Eller en fet väst.. Jag köpte en väst i kraftig bomullscanvas (riktigt kraftig).

Den har massor av fickor och en ryggficka som rymmer ett 300/4 eller 70-200/2.8 utan problem.

Jag kan lasta i blixt, 4 objektiv, konvertrar, X-Drive och slddar och andra småpryttlar, utan att den blir obekväm att bära..

Det går snabbt att komma åt alla fickor.

Annars gör tamrac väldigt fina och hållbara väskor. Men jag är på Joakims sida.. axelväskor är en pina. www.tamrac.com

Jag brukar använda en domkeväska. Men får som ni säger ont i ryggen av den. Tycker fotoväst är så förbannat fult (förlåt mig ;)
Midjeväska skulle nog vara det bästa. men är rädd att jag inte får plats med allt och att jag är för smal så allt glider av! :)

Finns det axelväskor med midjeband?? Eller liknande?

Jag kör med en Lowepro Stealth AW 600

http://www.lowepro.com/pages/series/stealth/stealth600.htm