Annons

Fotoväska till pressfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

gustavmårtensson

Aktiv medlem
Hej!
Jag vill ha lite konkreta tips på bra fotoväska.

Jag jobbar som pressfotograf. Kommer att ha ca: 4 objektiv med mig + blixt. Även en Tripper/x-drive eller liknande och annat smått o gott.
Jag är inte särskillt väl bygd om man säger så, kort å smal. Så väskan får inte vara fööör stor.
Dessutom måste jag komma åt objektiven snabbt.

Hoppas nån har nått bra tips!

Jag har en Domke F-2 Original Bag, en snygg och klassisk fotoväska som anses vara den första pressfotoväskan.

http://www.central-camera.com/cases/domke/700-02.htm

Tuff väska som bara blir snyggare med åren. Köp den om du vill ha klassiskt snygg väska som rymmer allt du har.

Det finns också en riktigt snygg modern variant:

http://www.central-camera.com/cases/domke/700-J2B.htm

Men ett hett tips är annars att köpa små bältesväskor för objektiv och blixt, att släpa omkring på en stor fotoväska är rent förödande för axlar och rygg, tro mig. Dom flesta pressfotografer kör med den typen av väskor nu för tiden.

/Joakim

Eller en fet väst.. Jag köpte en väst i kraftig bomullscanvas (riktigt kraftig).

Den har massor av fickor och en ryggficka som rymmer ett 300/4 eller 70-200/2.8 utan problem.

Jag kan lasta i blixt, 4 objektiv, konvertrar, X-Drive och slddar och andra småpryttlar, utan att den blir obekväm att bära..

Det går snabbt att komma åt alla fickor.

Annars gör tamrac väldigt fina och hållbara väskor. Men jag är på Joakims sida.. axelväskor är en pina. www.tamrac.com

Jag brukar använda en domkeväska. Men får som ni säger ont i ryggen av den. Tycker fotoväst är så förbannat fult (förlåt mig ;)
Midjeväska skulle nog vara det bästa. men är rädd att jag inte får plats med allt och att jag är för smal så allt glider av! :)

Finns det axelväskor med midjeband?? Eller liknande?

Jag kör med en Lowepro Stealth AW 600

http://www.lowepro.com/pages/series/stealth/stealth600.htm

Jag har 3 objektiv ( 100-400L, 24-70, 85/1.8 ) två kameror (EOS3) 1 blixt (550EX) och massor med film och två filter väskor. Har traskat omkring i Paris i 5 dagar med denna väska med nästan alla dessa prylar i (tror jag inte hade blixten med mig på dagarna) Köp till bältet för det är suveränt om man ska gå långt, det sparar ryggen.

+ Att du har fack för att plocka med dig en laptop och ett bra regnskydd som du kan dra över locket. Helt underbar väska!

Snapphaneledaren skrev:
Jag kör med en Lowepro Stealth AW 600

http://www.lowepro.com/pages/series/stealth/stealth600.htm

Jag har 3 objektiv ( 100-400L, 24-70, 85/1.8 ) två kameror (EOS3) 1 blixt (550EX) och massor med film och två filter väskor. Har traskat omkring i Paris i 5 dagar med denna väska med nästan alla dessa prylar i (tror jag inte hade blixten med mig på dagarna) Köp till bältet för det är suveränt om man ska gå långt, det sparar ryggen.

+ Att du har fack för att plocka med dig en laptop och ett bra regnskydd som du kan dra över locket. Helt underbar väska!

Tack för tipset! Den såg inte alls tokig ut!
Har man väskan på ryggen när man använder midjebältet? (Lowepro Stealth AW 600 alltså)

Väst är ingen hit oftast. Då bär man alltid allting och inte lägga av utrustningen tillfälligt. Jag kör bara väst på vissa evenemang då jag ändå inte vill släppa ifrån mig nått.

En midjebälte är poppis. Det sitter mycket bättre än vad man först kan tro. Man blir otroligt smidigt och känner inte av vikten. Dessutom kan man lätt ta av bältet eller hänga det kring axeln. Domkes bälte är ostoppat och grovt. AT Phototech som är generalagent för Domke säljer därför ett eget alternativt bälte.

Jag har iblande en Domke F-4X när jag inte ska ha allt med mig. Jag får ändå ner två hus och två eller tre L-zoomar plus blixt. Men under fotografering måste man ha en del grejor uppe eftersom det är lite pulande för att få ner allt.

Oftast kör jag med ryggsäck för att spara ryggen. jag kör ofta två hus med zoomar och då behöver man ju inte komma åt sakerna i ryggan så ofta. Dessutom har jag stora fickor i jackan. Fotosidans rygga (DaKine) är trevlig och robust.

Tamrac har en särskilt rygga om man vill ha dator med sig.

Magnus Fröderberg
pressfotograf

Jag kör med en Lowepro Stealth AW 650. Är kanonnöjd med den. Väldigt skön axelrem och många fickor. Rymmer det mesta inklusive en stor bärbar dator.

Det enda jag tycker är negativt med väskan är att den nästan har för många fack. Det är enkelt att tappa bort något i ett av småfacken ;-)

Ett mycket bra köp om man behöver den storleken. Går t.ex. att trycka ner ett 300/2.8 (lite trångt kanske) tillsammans med en 70-200/2.8 och en 28-70 plus ett hus en blixt och extra batterier.

Snapphaneledaren skrev:
Nu när du säger det så heter min också 650? Men 600 fanns inte innan, eller? Det verkar vara samma mått, är det en ny version?

Vet ej, men jag köpte min för ca två år sedan. Det fanns iaf två modeller att välja på då (på Fotohörnan i Umeå), en större (650) och en mindre (300? 600?). Hursomhelst så är det en väldigt trevlig väska =)

Konsumkasse ?

Domke har väl aldrig varit bra, bara snygg ?!
Kameran skramlar väl bara runt i den... Men man ser förbaskat seriös ut, med en sliten Domke...

:eek:)

Re: Konsumkasse ?

sipamoid skrev:
Domke har väl aldrig varit bra, bara snygg ?!
Kameran skramlar väl bara runt i den... Men man ser förbaskat seriös ut, med en sliten Domke...

:eek:)

Hehe, håller med dig fullständigt! Domke väskan har blivit en "inne-grej".
Nej, jag ser hellre en modern och ergonomisk väska, som är anpassad för den nya tekniken.
Frågan är bara vilken väska som är bäst! :)

Lowepro Orion AW

Jo, Orion AW är en trevlig väska med bra höftbälte plus Axelräm (Alternativt en rycksäck som går att fästa på väskan. Väldigt skön att bära på även när den är fullpackad. Grejorna är lättåtkommliga för att locket aldrig är i vägen eftersom det fälls utåt, alltså ifrån kroppen.
Lycka till

/David

ANNONS
Götaplatsens Foto