Annons

fråga batteriladdaren NC-E2

Produkter
(logga in för att koppla)

fotose2004

Aktiv medlem
Hur fungerar refresh knappen på NC-E2 ? ska jag trycka in den före eller efter laddningen.
Tack i förhand.

Gogel sa:

Jag vet inget om laddaren, men för kul skull slog jag en enkel gogel och hittade genast detta, skrivet i oktober 2004 i ett forum av någon som heter Belmondo. Jag ansvarar på intet vis för att innehållet är korrekt. :)
----
I have the instruction sheet. (not manual) It's one of the fold-up multi-language things.

The button is to "refresh" the battery. If you press it, the battery will be completely discharged before charging. This is to keep the battery from developing 'memory' and not accepting a full charge. Caution....if you're in a hurry, it can take as long as 8 1/2 hourse for the the refresh to complete, and then you have to wait for the battery to charge. This is one of those things that's best done while you sleep.

The LED is orange during the refresh cycle, red while charging, and flashing red (twice per second) when fully charged.
----
ALj

Bra.

Nu vet jag inte vad du har för typ av batteri, men "minneseffekten" är något som framför allt gamla NiCd-batterier lider av. Batterityper som NiMH och olika litiumtyper lär inte drabbas i nämnvärd grad. Däremot tycks en gemensam rekommendation av olika apparattillverkare vara att man ska tömma batteriet genom normal användning så där var annan till tredje månad. Visst, då kan man ju använda knappen på laddaren istället. Men om man brukar köra batterierna nästan tomma då och då bör behovet knappast uppstå.

ALj

ANNONS
Götaplatsens Foto