Annons

Fråga - Dålig skärpa på Canon 28-135

Produkter
(logga in för att koppla)

frostahill

Aktiv medlem
Får ingen ordentlig skärpa med ovan objektiv tillsammans med min 20D, trots bilodstabilisatorn. Någon som upplevt samma problem? Jäkligt irriterande, eller är inte objektivet av bra kvalitet?

28-135 e kanske inte kænt før att vara det mest skarpa objektivet, men det borde absolut inte vara några problem att få helt ok foto iaf.

Kan ju alltid prøva att skruva upp skærpan i kameran, men risk før lite sæmre bildkvalite.

20d'n har ju haft lite problem med kalibereringen av autofokus, detta kan ju ev. vara problemet.

I ps kan man ju alltid skærpa sina bilder, något som de flesta får gøra om man inte har L skrivet på sin objektiv samling.

Jag upplever att mitt objektiv är oskarpt i bland. Jag förmodar att bländare och brännvidd har en avgörande roll för om bilden ska bli skarp eller inte. Tror att objektivet är som skarpast i mellanbrännvidderna, 40 - 100 mm eller något liknande. Du kan ju alltid prova att ändra bländaren så att den inte alltid står fullt öppen, prova med bländare mellan 5,6 - 8.

Med förhoppning om lyckade bilder!
Magnus

Har du någon testbild du kan lägga upp här på forumet så man vet hur dålig skärpan är och för att kunna jämföra med egna bilder.

ANNONS
Götaplatsens Foto