Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fråga om lightroom previews

Produkter
(logga in för att koppla)

mie009

Avslutat medlemskap
Vad gör ni? Väljer ni "render standard size previews" eller 1:1 Previews.

Kan det kanske gå lite snabbare att bläddra i lightroom om man har standard size, eftersom lightroom då inte behöver förminska bilderna?

Och vet någon om lightroom raderar previews när man delitar bilder?

/Marie

Jag kör standard previews. Visst behöver bilden laddas in någon sekund om jag ska titta på någon ny bild men samtidigt blir inte katalogen så fasligt stor som den antagligen skulle bli med fullsize previews (1:1).

Jag har ett bibliotek på kanske 2000 bilder med en preview katalog på runt 800 MB och kan tänka mig den skulle växa betydligt med fullsize previews.

Jag tar förgivet att Lightroom gör sig av med previews när man raderar bilden. Jag skulle bli väldigt förvånad annars då det skulle betyda att mappen med previews konstant skulle växa oavsett hur du gör med biblioteket.

Edit: Skulle också gissa att det går snabbare att bläddra bland bilderna i Biblioteks vyn om, som du säger, Lightroom inte behöver hantera och förminska all bildata från 1:1 previews. För att inte tala om allt arbetsminne som borde gå åt.

Men nu blev jag lite konfunderad här. Jag tog bort alla mina 1:1 previews (discard) och gjorde om till standard, men lightroom scannade igenom och tyckte bara att jag hade 70 st "orenderade" bilder? Jag har precis importerat dem och inte kollat igenom alla 3000 bilder,

Jag renderar alltid 1:1 previews och så har jag ställt in att dessa raderas efter 30 dagar. På det sättet har jag en månad på mig att jobba snabbt med full upplösning och katalogen växer inte orimligt mycket.

Stina> Det var en bra idé, det ska jag göra.

Men någon som fattat vad som händer med prevvisarna när man har raderat dem? Omvandlas de till standard size? För jag raderade precis min katalogs 1:1 och Lightroom tycker sig inte behöva bygga nya "standard-size".

Tror de byggs när du behöver dem, inte i förväg. Och det är ju smart, så slipper man previews på en massa bilder man aldrig tittar på.
Optimera katalogen, så får du reda på hur LR verkligen anser att katalogen ska vara enligt de inställningar du gör.

Jag renderar alltid 1:1 previews och så har jag ställt in att dessa raderas efter 30 dagar.

Smart, jag visste inte ens att man kunde se till att de raderades efter en viss tid. Det verkar ju i sådana fall vara det optimala. Då hinner man redigera och rensa i bilderna och sen lagom till att man är klar så raderas dem.

Tror de byggs när du behöver dem, inte i förväg. Och det är ju smart, så slipper man previews på en massa bilder man aldrig tittar på.
Optimera katalogen, så får du reda på hur LR verkligen anser att katalogen ska vara enligt de inställningar du gör.

Nej, jag tror de byggs på samma sätt som 1:1. Eftersom man kan välja just "Render standard-size previews" som alternativ och dessutom gå in på inställningar och välja storlek på dem.

Men jag är nyfiken på varför dessa verkar finnas kvar trots att ajg har raderat alla 1:1

Min Lightroom katalog minskades dessutom bara från 50gb till 30 gb efter att jag raderat alla 1:1

Det borde ju indikera att Lightroom faktiskt konverterade 1:1 till standard size?

Vad tror ni andra?

Vad är bäst vad gäller previews när man har en superlångsam dator, 1:1 eller standard? Den dator jag kör på för tillfället är gammal och riktigt seg.

1:1 previews är bra för att slippa att de ska renderas så fort man vill kolla på bilderna i full upplösning, men blir en sån katalog så stor att den slöar ner allt annat?

Om man kör standardpreviews å andra sidan, så måste ju 1:1-previews renderas allt eftersom när man jobbar med bilderna och vill se dem i full upplösning.

Har renderat 1:1-previews för ett antal bilder, men undrar om det blir snabbare att "discard 1:1-previews" och köra standardpreviews i fortsättningen?

Tacksam för synpunkter angående detta!

ANNONS
Götaplatsens Foto