Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fråga om Micro-NIKKOR 105mm 1:4

Produkter
(logga in för att koppla)

KubaAnders

Ny medlem
Hej!

Nybörjare som jag är så har jag en fråga om ovanstående objektiv, verkar gammalt som gatan.

Hittade det skräpandes hemma hos en kompis och undrar nu om det är något som jag kan använda på min D50... Har detta något att göra med det som kallas AI-konvertering??

Om serienumret är under 185663 måste det AI-filas för att kunna monteras riskfritt. Här kan du se bilder på de olika varianterna. Gammalt som gatan är det inte, de äldsta är från 1975. Fast din definition är kanske en annan än min? :)

Är det AI, AI-S eller konverterat till AI kan du använda det. Men du kommer inte att få någon ljusmätning. För det krävs objektiv med elektronik i. Du kan dock använda det med testskott och histogram- eller högdagerblinkkoll, eller med lös ljusmätare.

ANNONS
Götaplatsens Foto