Annons

Fråga om skärpedjup

Produkter
(logga in för att koppla)

sundis73

Aktiv medlem
Jag fotar ofta min son när han är i farten.
Funderar på att skaffa ett ljusstarkare objektiv typ 135/2,0 L USM för att kunna köra kortare slutartid när ljuset är dåligt.

Nu till min fråga.
Om jag kör på stor bländare för att dra nytta av det lilla ljuset som finns, gör inte den stora bländaren att skärpedjupet blir väldigt kort då?
Hur fungerar det att få bra focus på någon som rör sig i så fall?
Är enda lösningen för längre skärpedjup, mindre bländare och högre ISO??
Avståndet till det jag focuserar på spelar väl också in på skärpedjupet. Eller?

Eller är det befintliga ljuset vid fototillfället också en faktor som påverkar skärpedjupet vid olika bländarvärden?
 
Jag svarar Ja, på allt utom på sista där svarar jag Nej.

Det som påverkar skärpedjupet är 1. avbildningsskalan (avståndet till motiv i förhållande till brännvidd enkelt sagt och 2. bländarens storlek.
 
Svar har du redan fått på dina frågor av Jeppe. Dock har jag lite övriga tankar...

135mm brännvidd låter gigantiskt för att plåta inomhus om det är det du ska göra...


135mm motsvarar på din kamera 216mm! Vi pratar alltså kraftig teleobjektiv... Kan nog bli minst sagt begränsat inomhus.

Ang träffa fkous rätt p åett springande barn så är det bara övning som ger färdighet, medföljande fokus kan vara ett knep...
 
sundis73 skrev:
Jag fotar ofta min son när han är i farten.
Funderar på att skaffa ett ljusstarkare objektiv typ 135/2,0 L USM för att kunna köra kortare slutartid när ljuset är dåligt.

Nu till min fråga.
Om jag kör på stor bländare för att dra nytta av det lilla ljuset som finns, gör inte den stora bländaren att skärpedjupet blir väldigt kort då?
Hur fungerar det att få bra focus på någon som rör sig i så fall?
Är enda lösningen för längre skärpedjup, mindre bländare och högre ISO??
Avståndet till det jag focuserar på spelar väl också in på skärpedjupet. Eller?

Eller är det befintliga ljuset vid fototillfället också en faktor som påverkar skärpedjupet vid olika bländarvärden?
En 50 1,8 eller 1,4 är vad du behöver för bra inomhusporträtt och då blir det pengar över till en 85 1,8, ytterligare en kalasglugg för porträtt.
 
Jag fotograferar lite inomhusfotboll lite då å då med ett Sigma 70-200/2.8 och det som gäller är ju största bländare, inget snack om saken. Sen brukar jag ställa in så enbart fokuspunkten i mitten används och se till att det jag vill ha i fokus är i mitten av bilden. Men visst missar man rätt fokus på många bilder. Men fördelen med att fotografera digitalt är ju att det är billigt att fotografera mycket. Senast jag fotograferade en innematch så tog jag ca 250-270 bilder. Slängde ungefär 200 av dem. Vissa pga fokus låg fel andra pga att bilden inte var bra av andra skäl.
 
Bengt Johnsson:
Gjorde inte bara en sökning i forumet utan flera, men hittade inte riktigt det jag ville ha svar på.
Sökfunktionen är inget jag missat utan använder flitigt.

Vad jag tänkte men kanske inte framgick var just att jag tänkte om det korta skärpedjupet ställer till svårigheter när man fotar någon som rör sig.
Inte kul med tex ett skarpt öra men resten suddigt.
Det bland annat fann jag inte i sökningen.

Men för övrigt...

Det är mest utomhus jag vill använda objektivet, därför kikade jag just på 135mm eftersom jag upptäckt att det är den brännvidden jag oftast hamnar på med mitt zoomobjektiv.

50/1,8 är jag helnöjd med inomhus. Bara en f1,4 eller f1,2 skulle göra mig mer nöjd.

Blev nöjd med svaren, tack. :)
 
Senast ändrad:
sundis73 skrev:
Bengt Johnsson:
Gjorde inte bara en sökning i forumet utan flera, men hittade inte riktigt det jag ville ha svar på.
Sökfunktionen är inget jag missat utan använder flitigt.

Vad jag tänkte men kanske inte framgick var just att jag tänkte om det korta skärpedjupet ställer till svårigheter när man fotar någon som rör sig.
Inte kul med tex ett skarpt öra men resten suddigt.
Det bland annat fann jag inte i sökningen.

Men för övrigt...

Det är mest utomhus jag vill använda objektivet, därför kikade jag just på 135mm eftersom jag upptäckt att det är den brännvidden jag oftast hamnar på med mitt zoomobjektiv.

50/1,8 är jag helnöjd med inomhus. Bara en f1,4 eller f1,2 skulle göra mig mer nöjd.

Blev nöjd med svaren, tack. :)
Måste bara poängtera att just Canons 135 2,0 L är en verkligt skarp o fin glugg, rent av en legend. Den är dessutom optimerad för stora bländaröppningar så det blir efter din förklaring, trots allt mitt sluttips.
 
ANNONS