Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fråga?

Produkter
(logga in för att koppla)

congas

Medlem
Fråga?

Hej nybörjar fråga,jag har köpt en digital canon D30 men min fråga gäller objektiv,
vilken eller vilka passar till canon D30.passar alla eller de som finns det till analoga passar ej till digitala canon ,ibland står AF,FD,EF vilken passar.mvh.Carlos

EF optik skall du se efter.
FD & FDn är manuell optik som endast passar analoga hus som tar dessa objektiv. (Finns även analoga EOS EF hus).

Det finns också adaptrar som gör det möjligt att använda FD/FDn optik på ditt dslr/aslr-EOS,hus. Men då tror jag att man tyvärr konsekvent förlorar fokus på infinity (skarpt på oändligt avstånd).

Kika efter objektiv med EF,fattning så är du helt trygg (finns dock äldre optik Tex Tokina/Sigma som inte är kompatibla till EOS Dslr..).

MVH Niclas,

Men vad står då AF för? Jag blev lite sugen på kampanjen dom har på cyberphoto på det här objektivet: Tamron AF 55-200/4-5,6 Di II men det är ju ett AF. Dom skriver att det är gjort för att passa digitala systemkameror med mindre sensor. Passar det min 350D?

// Richard

mile skrev:
Men vad står då AF för? Jag blev lite sugen på kampanjen dom har på cyberphoto på det här objektivet: Tamron AF 55-200/4-5,6 Di II men det är ju ett AF. Dom skriver att det är gjort för att passa digitala systemkameror med mindre sensor. Passar det min 350D?

// Richard
AF står för autofokus och ja, det passar din 350D

AF = Autofokus det anger alltså att det är ett autofokusobjektiv. När det gäller "piratoptik" såsom Sigma och Tamron m.fl så får man kolla att det i annonsen står angivet att det är för Canon EF eller liknande. I privatannonser med begagnade prylar glömmer en del ibland att skriva till vilken kamera det passar men då får man kontakta säljaren och fråga.

För att komplettera Niclas svar ovan så finns det viss specialoptik som passar som har annan beteckning.

Canon har tilt/shift-objektiv som har beteckningen TS-E och ett extremmacro som har beteckningen MP-E som också passar.

Dessutom så finns EF-S objektiv som är gjorda för och endast passar digitalkameror med en cropfaktor på 1,6x

ANNONS
Götaplatsens Foto