Annons

Frågelådan - vilket djur/insekt är detta?

Här kommer mitt sista inlägg när det gäller denna spindel.

Det finns diverse automatiska artbestämningstjänster på nätet. De som allmänt anses vara de bästa är den svenska https://artfakta.se/sok-med-bild och den norska https://orakel.artsdatabanken.no/

Jag matade in dessa spindelbilder i de två tjänsterna och de är rörande överens - brospindel, Larinioides sclopetarius

Take it or leave it! Over and out!

Bilagor

• Screenshot 2025-08-19 073710.png
    Screenshot 2025-08-19 073710.png
    376.8 KB · Visningar: 13
  • Screenshot 2025-08-19 073822.png
    Screenshot 2025-08-19 073822.png
    136.8 KB · Visningar: 12
Dina bilder är tyvärr inte så bra, i mörkret är alla spindlar grå, liksom katterna. Andra sajter brukar ange olika förslag med procent för de olika förslagen, den norska gjorde det kanske, den svenska inte. Utifrån dina bilder var den säker på sin sak - vilket alltså är tveksamt. Bättre bilder nästa gång.

Dina bilder är tyvärr inte så bra, i mörkret är alla spindlar grå, liksom katterna. Andra sajter brukar ange olika förslag med procent för de olika förslagen, den norska gjorde det kanske, den svenska inte. Utifrån dina bilder var den säker på sin sak - vilket alltså är tveksamt. Bättre bilder nästa gång.
Det är inte mina bilder

Jag känner mig efter vidare efterforskning i alla fall nöjd med brospindel även om det det inte är bortom all tvivel.

Husspindlar har vi massor hemma och enligt min högst okvalificerade gissning var det inte en sådan och jag såg den i 3D i bra ljus.

Tror inte tekniken för det finns än. Så jag får be om ursäkt för att jag istället valde bilder och länk till bättre bilder istället.

Vad kan det här vara för krabat?

Hittad i en tvättho, där den var alldeles stilla. Förmodligen för att det var för halt för den att ta sig därifrån. Den verkade bli ganska glad över att få flytta därifrån till ett hörn i ett annat rum där den förhoppningsvis hittar byten.

Jag räknar till åtta ben, och uppskattade längden till cirka 8 mm. Falsk svart änka?

Bilagor

• spindel_tvättho.jpg
    spindel_tvättho.jpg
    402.3 KB · Visningar: 5
ANNONS
Götaplatsens Foto