Annons

Frågor ang. objektiv och tilbehör.

Produkter
(logga in för att koppla)

HerrBjörck

Aktiv medlem
Jag fick tipset att ha ljuskänsliga objektiv när jag skulle plåta skejt, då underar jag hur vet man att ett objektiv är ljuskänsligt?
Spelar objektivet storlek roll (tänker på diametern)`?

Sen undrar jag vad man har mellanringar till?a
och även vad en telekonverter är?

Jag tackar alla som orkar svara och dela med sig av sin kunskap!
MVH Staffan

Hej,
ljusstryrkan mäts i Bländartal
2.8,3,5-4 osv.
Det är ljusstrykan,
att du har ett större bländartal ex 2.8 kommer motivet du fokuserar på att bli suddigt i motivets bakgrund!

Mvh Markus

Ljusstyrkan anges i minsta bländarvärde (Största öppningen) En bra ljusstyrka på ett zoom objektiv är 2.8 och på ett fast normal till vidvinkel objektiv är det 1.8 bra.

På ljusstarka objektiv är ofta diametern större men det behöver inte vara så en normaloptik (50/1.8) är ofta pyttelitet, (50/1.8 betyder brännvidd 50mm ljusstyrka 1.8).

Mellanringar används för att fota närbilder. Med mellanringar mellan objektivet och kamerahuset kan du få fokus några millimeter framför linsen.

Telekonvertern används för att förlänga objektivets brännvid.

Var mitt svar luddigt prova att söka i forumen det finns miljoner svar som är bättre än mitt :)
Mvh

Martin

Telekonverters är verktyg för brännvidsförlängning av objektivets brännvid.
Mellanringar är nästan samma grej, fast mellanringar kan du köra med tex när du fotograferar macromotiv, då du kan komma närmare med en mellanring.

Mvh markus

tack

JAg fattade inte riktigt det här bara?
speciellt det angående "suddigt i motivets bakgrund"... någon som kan förklara det LITE enklare...

ljusstryrkan mäts i Bländartal
2.8,3,5-4 osv.
Det är ljusstrykan,
att du har ett större bländartal ex 2.8 kommer motivet du fokuserar på att bli suddigt i motivets bakgrund!

Hej igen!
Såg såhär, du tar en bild på en blomma, och fokuserar på blomman.
Ställer in största möjliga bländartal, ex 2.8.
Bakgrunden blir suddig och oskarp, då bara blomman är skarp.
Har du tex bl. 8 eller mindre på blir bakgrunden skarpare och skarpare för ju mindre bländare du bländar ner till.
Men hjälp av större bländartal, ex 2.8 eller (större) får du också kortare slutartid. Du kan alltså få skarpare bilder UTAN OSKÄRPA i bilderna.
Här är ett exempel från mej, där jag använde stor bländare!
http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?_q=1&ID=485424

Mvh Markus Asp, fråga gärna mer...

jag förstår

Tack så mycket Mr.Asp

ang. mellan ringar/telekonverter, är det värt att köpa begagnade sånna? eller är det inte så dyrt?

Han menar att med en stor maximal bländaröppning, vilket är samma sak som ljusstarkt objektiv, kan man få bakgrunden oskarp medan motivet du fokuserar på blir skarpt. Du får alltså ett kortare "skärpedjup". Detta kan användas för att isolera/framhäva motivet eftersom man inte distraheras av en rörig bakgrund. Ett lågt bländarvärde, t ex 2,8 om det är en zoom, innebär en stor bländaröppning och ljusstarkt objektiv.

Ett 50mm f/1,8 är alltså betydligt ljusstarkare än t ex 18-50mm f/3,5-5,6. Det är de sista sifforna i varje beteckning som anger maximal bländaröppning (ljusstyrka).

Sedan har objektivets konstruktion viss påverkan på ljusgenomsläppligheten, men det har mindre betydelse och är en längre historia.

Hoppas det klarnade!

EDIT: Jag var lite sen och frågan var redan klargjord av Markus Asp själv!

/Pontus

Som angivits ovan: Ljustyrkan avser hur stor den största bländaren är ex 2,8, 1,8 etc. (Är för övrigt värdet på hur många gånger den största bländaren får plats inne i objektivets inre diameter...en bländare med värdet 1,0 betyder således att bländaren är precis lika stor som objektivets inre diameter.) Ju mindre värde, desto jusstarkare objektiv.

Stor bländare (ex 2,8) = Kort skärpedjup.
Liten bländare (ex 11) = Större skärpedjup.
(Bländare 1,8 ger ex ett skärpedjup som inte ens når från näsan till örat vid ex headshots o dyl)

Telekonverter: Förlänger objektivets brännvidd. Ex En konverter med värdet 1,4 = Förlänger brännvidden med 1,4 ggr (300mm * 1,4 = 420mm). Förminskar dock även den största användbara bländaren med 1 steg. Telekonvertern används generellt på teleobjektiv.

Mellanringar: Förflyttar objektivets fokuseringsområde på ett sätt som tillåter att man kommer närmare objektet. Kan på detta sätt användas som ett ok alternativ till ex macrooptik. Finns i lite varierande versioner bla 12 och 25mm. (varje tillverkare brukar ha ett eget set med mellanringar, ofta i set om 3 st) Dessa ringar kan kombineras för att komma så nära som möjligt. Ger riktigt sköna effekter om man använder det på ett vidvinkelobjektiv. Själ även en del ljus!

Ja, det finns mycket att säga om detta men det är bara att plöja igenom forumet...finns mycket skrivet här.

Mvh Mikael

HerrBjörck skrev:
Jag fick tipset att ha ljuskänsliga objektiv när jag skulle plåta skejt, då underar jag hur vet man att ett objektiv är ljuskänsligt?
Spelar objektivet storlek roll (tänker på diametern)`?

Sen undrar jag vad man har mellanringar till?a
och även vad en telekonverter är?

Jag tackar alla som orkar svara och dela med sig av sin kunskap!
MVH Staffan

Hej, det är alltså väldigt bra att du har bra ljusstarka objektiv om du ska plåta skatebord.
Sen är det viktigt att välja vilka objektiv du ska ha. Har du någon budget?

Mvh Markus

Re: Re: Frågor ang. objektiv och tilbehör.

Digi skrev:
Hej, det är alltså väldigt bra att du har bra ljusstarka objektiv om du ska plåta skatebord.
Sen är det viktigt att välja vilka objektiv du ska ha. Har du någon budget?

Mvh Markus

Mja, min ekonomi är ju inte på topp nu när jag just köpt kameran. men jag har nog viljan att spara lite.
Men inte allt för högt. men vart bör budgetten vara för att få ett objektiv som passar mina nitressen?

Re: Re: Re: Frågor ang. objektiv och tilbehör.

HerrBjörck skrev:
Mja, min ekonomi är ju inte på topp nu när jag just köpt kameran. men jag har nog viljan att spara lite.
Men inte allt för högt. men vart bör budgetten vara för att få ett objektiv som passar mina nitressen?

Problemet är att det är ursäkta uttrycket "Svindyrt" att köpa ljusstarka objektiv med skärpa i toppklass, kolla in på www.cyberphoto.se -hemsida så får du se priserna med egna ögon. Själv ska jag snart köpa ett
EF 17-40F/4 som också kostar en del, för att jag oftast frilansar och behöver den bästa kvaliteten för pengarna jag tjänar.

Mvh Markus, lycka till!

Mikael Å cyklar fort

Mikael Å, du är ute och cyklar när du försöker förklara bländare/ljusstyrka. Alla objektiv har bländare som kan öppnas helt och "får plats inne i öppningen". Bländartalet F är enkelt uttryckt helt enkelt = brännviden/frontlinsens diameter. Med en frontlins på 100 mm diameter kan du maximalt få största bländaröppning F=1,0 på ett 100 mm objektiv.

Re: Mikael Å cyklar fort

Tonyeagle skrev:
Mikael Å, du är ute och cyklar när du försöker förklara bländare/ljusstyrka. Alla objektiv har bländare som kan öppnas helt och "får plats inne i öppningen". Bländartalet F är enkelt uttryckt helt enkelt = brännviden/frontlinsens diameter. Med en frontlins på 100 mm diameter kan du maximalt få största bländaröppning F=1,0 på ett 100 mm objektiv.

Egentligen är talet "f" enklare än så - det är helt enkelt objektivets brännvidd. Om man ska vara kinkig har det har alltså inte heller med diametern på frontlinsen att göra. Ett objektiv med brännvidden 100 mm och ljusstyrkan f/2 har alltså en största bländaröppning på 50 mm. Frontlinserna är väl för det mesta större än objektivets största bländaröppning.

Ärligt talat, jag som tycker att jag börjat fatta detta m bländare och brännvidd rätt bra vid det här laget blir bara mer förvirrad av denna tråd m alla lite krångliga förklaringar.

Är det inte så här?

Ett ljusstarkare objektiv (ju lägre tal t ex f1.8 eller f2.8 desto STÖRRE bländare=ljusstarkare/snabbare) gör att du kan ha kortare slutartider för att få rätt exponering. Men dessa objektiv har ju mera glas i sig = blir tyngre, större och dyrare.

Att få korta slutartider antar jag är mkt viktigt ifall du ska fota skejtbilder = snabbt o rörligt motiv. Sen bör du också kanske ha en kamera som klarar seriebildstagning förstås. Canon 20D är väl rätt snabb.

Men med stor bländare t ex f2.8 blir också skärpedjupet kortare (bakgrunden snyggt blurrigare). Vill du ha kortast möjljiga slutartid får du nog acceptera ett kort skärpedjup också.

Har för mig att de flesta objektiv däremot är som skarpast om man kör m f8.

Läs även denna tråd om steg och bländare som gjorde att poletten trillade ner för mig:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=46948

Det blir lätt lite begreppsförvirring när man går på djupet. Vilket är onödigt egentligen. Din förklaring täcker det praktiskt vktiga Karin! :)

/Pontus

Pongu skrev:
Det blir lätt lite begreppsförvirring när man går på djupet. Vilket är onödigt egentligen. Din förklaring täcker det praktiskt vktiga Karin! :)

/Pontus

Nädå, vi tar det lugnt och du ska få svar på dina frågor också Pontus!
Ska du bli en duktik skateboardfotograf ska du nog veta allt det Karin berättade!

Mvh Markus

Digi skrev:
Nädå, vi tar det lugnt och du ska få svar på dina frågor också Pontus!
Ska du bli en duktik skateboardfotograf ska du nog veta allt det Karin berättade!
Jag har inte några frågor jag kommer på direkt! Och fotografera skateboard har jag aldrig funderat på att göra... Och det som Karin berättade har jag kunnat rätt många år! ;-) Det var kanske trådstartaren du menade att rikta inlägget till..?

/Pontus

Cykel eller inte...

Tonyeagle skrev:

Vad menar du med att jag är ute och cyklar när jag förklarar bländare och ljusstyrka?

Det du tar upp handlar väl snarar om vad F-värdet egentligen anger? I övrigt så hävdar jag att min förklaring är helt riktig.

Har jag verkligen sagt att det finns objektiv där inte bländaren kan öppnas helt!? Ska du citera får du verkligen försöka göra det riktigt.

Till saken: För övrigt så är din ekvation helt riktig. För att bländaren 1,0 skall kunna uppnås så skall objektivets frontlins vara lika bred som objektivet är långt (och då är det alltså brännvidden som avses). Mitt 100-300mm tele har en frontlins på ca 80mm detta ger ett största F-värde på ca 3,7. Objektivet har största bländare 4,0. Har även jag blivit lite klokare.

Cykla fort tänker jag dock fortsätta med...då fastnar det ingen mossa.

/Mikael

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto