Annons

Frågor om Epson 3800

Produkter
(logga in för att koppla)

Mikke Sandberg

Aktiv medlem
Jag har sökt en del på forumet om det här med utskrifter från en Epsom 3800. Har hört mycket gott om den skrivaren och tänkte nu köpa en i stället för att skicka bilderna till Crimson. Men jag förstår inte det här med skrivarprofiler, ICC och allt vad ni pratar om. Har jag förstått rätt att det inte bara är att koppla in skrivaren och köra igång med utskrifter. Man måste ha en "profil" för just det papper man använder? Eller?? Måste jag alltså ha olika profiler för ALLA olika papper jag kör med??? Och är det något som kostar pengar att köpa, eller tillhandahålles de av tillverkarna? Måste jag köpa något extra program för utskrifter? Har en dator med Win XP Home, CS3 eller PS Elements 6.
Nån som kan reda ut begreppen eller tipsa om var jag hittar svaren så är jag evigt tacksam. Gärna svenska sidor.
 
Har jag förstått rätt att det inte bara är att koppla in skrivaren och köra igång med utskrifter. Man måste ha en "profil" för just det papper man använder? Eller?? Måste jag alltså ha olika profiler för ALLA olika papper jag kör med???
Du måste ha en profil för de papper som du ska använda för att få bästa resultat. Till Epsons papper följer det med profiler när du köper skrivaren. Andra papperstillverkare brukar lägga ut profiler på sina hemsidan. Sedan är det inte säkert att kvaliteten på dessa profiler är OK.

Stefan
 
Jag har nyss handlat en 3800 och jag fattar heller inget om skrivarprofiler. Har dock experimenterat mej fram till en slutsats.
Nu har jag bara kört på ett Epson-papper, Premium Luster ska sägas.

Papperssort och storlek väljs ur färdiga menyer. Inte komplicerat.

Man ska bestämma sig för om Elements eller skrivarn ska hantera färgerna eller ingen färghantering. (Det är fullt möjligt att välja tårta på tårta också, att bägge får greja med färgerna samtidigt.) Komplicerat!

Jag tyckte det var bättre att låta skrivaren sköta färghanteringen än att elements gör det, oavsett vilken profil elements använder, har provat mååååånga.
Vid utskrift med skrivaren som färghanterare är det noga med matchande färgrymd, dvs skriv alltid ut tex en sRGB-fil med sRGB-inställning. Att skriva ut en bild sparad som Adobe RGB med utskriftsinställningen sRGB blir grönt och hemskt. Tvärtom blir inte lika hemskt men fortfarande dåligt.
Jag sitter med en 24" iMac och jag med ovanstående visdom använd så tycker jag skärmen och utskrifterna överensstämmer helt OK. Blir bra hver gang.

(En grafiker som inte gör annat än utskrifter på dagarna och jämför med sin kalibrerade skärm skulle säkert inte hålla med.)
 
(En grafiker som inte gör annat än utskrifter på dagarna och jämför med sin kalibrerade skärm skulle säkert inte hålla med.)

Du har helt rätt, jag håller inte med om detta arbetsflöde. Anledningen är framförallt att du stryper de färger du kan få ut ur din skrivare genom att välja sRGB. Ha din kamera inställd på att exportera bilder i Adobe RGB, välj att ditt program ska sköta färghanteringen och välj din skrivar/pappersprofil som din skrivarprofil. Välj relativ kolorimetrisk återgivning som återgivningsmodell och ha svartpunktskompensation vald. Välj sedan skriv ut och du kommer över till Epsons skrivardrivrutin. Välj här rätt mediatyp för ditt papper och stäng sedan av färghanteringen. Sitter du på en Mac OSX 10.5 sköts denna inställning automatiskt.

Stefan
 
Att Adobe RGB är att föredra framför sRGB att spara bilden i, är jag med på. (Det ser kanske ut som om jag förordar sRGB eftersom jag använde det som exempel när jag menade att man inte bör välja korsvis.)

Däremot med programmet som färghanterare har jag inte lyckats få till det bra. Det blir genomgående för mörkt.
Jag snubblar nog på punkten "välj din skrivar/pappersprofil som din skrivarprofil". Skulle du kunna utveckla detta lite till för jag inser inte riktigt vilken av alla 50-talet val som motsvarar min skrivar/pappersprofil, (det är dessa jag provat massor av). Svartpunktskompensationsknappen hittar jag inte heller.
Däremot relativ kolorimetrisk återgivning har jag haft vald som default och var jag stänger av Epsons färghantering har jag koll på oxå.

Har ännu OSX 10.4

Hur som helst, du menar alltså att löser jag bara de två frågetecknen ovan så är denna metod ytterligare lite bättre än att köra med Epsons drivrutiner som färghanterare, och Adobe RGB då förstås?
 
Ujujuj... undrar om jag vågar köpa en ny skrivare? Verkar vara en hel del att hålla reda på. Jag känner mig rätt säker när det gäller att fotografera, men sen blir det lite darrigt med alla inställningar som måste till... Hur ska jag kunna somna i natt nu då?
 
Att Adobe RGB är att föredra framför sRGB att spara bilden i, är jag med på. (Det ser kanske ut som om jag förordar sRGB eftersom jag använde det som exempel när jag menade att man inte bör välja korsvis.)

Däremot med programmet som färghanterare har jag inte lyckats få till det bra. Det blir genomgående för mörkt.
Jag snubblar nog på punkten "välj din skrivar/pappersprofil som din skrivarprofil". Skulle du kunna utveckla detta lite till för jag inser inte riktigt vilken av alla 50-talet val som motsvarar min skrivar/pappersprofil, (det är dessa jag provat massor av). Svartpunktskompensationsknappen hittar jag inte heller.
Däremot relativ kolorimetrisk återgivning har jag haft vald som default och var jag stänger av Epsons färghantering har jag koll på oxå.

Har ännu OSX 10.4

Hur som helst, du menar alltså att löser jag bara de två frågetecknen ovan så är denna metod ytterligare lite bättre än att köra med Epsons drivrutiner som färghanterare, och Adobe RGB då förstås?

För att skriva ut med rätt pappersprofil väljer du
Profile Name Paper Name / Media Type
Pro38 ARMP.icm Epson Archival Matte Paper
Pro38 EMP.icm Epson Enhanced Matte Paper
Pro38 PGPP.icm Epson Premium Glossy Photo Paper
Pro38 PLPP.icm Epson Premium Luster Photo Paper
Pro38 PPSmC.icm Epson Proofing Semimatte Paper
Pro38 PQIJP_MK.icm Epson Photo Quality Inkjet Paper
Pro38 PSPP.icm Epson Premium Semigloss Photo Paper
Pro38 SWMP.icm Epson Singleweight Matte Paper
Pro38 SWMP_LD.icm Epson Singleweight Matte Paper - Line Drawing
Pro38 USFAP.icm Epson UltraSmooth Fine Art Paper
Pro38 VFAP.icm Epson Velvet Fine Art Paper
Pro38 WCRW.icm Epson Watercolor Radiant White Paper

Hoppas denna lista hjälper.
Oj, den blev inte så snygg men först har du det namnet du hittar i listan vid utskrift och sedan kommer papperstypen.
/FW
 
Det blir genomgående för mörkt.
Jag snubblar nog på punkten "välj din skrivar/pappersprofil som din skrivarprofil". Skulle du kunna utveckla detta lite till för jag inser inte riktigt vilken av alla 50-talet val som motsvarar min skrivar/pappersprofil, (det är dessa jag provat massor av). Svartpunktskompensationsknappen hittar jag inte heller.

Till min Epson 11880 har jag valt ett Premium Glossy Photo Paper (PGPP) och använder relativ kolorimetrisk konvertering med svartpunktskompensation.
 

Bilagor

  • Photoshop.jpg
    Photoshop.jpg
    23.4 KB · Visningar: 461
PLPP = Premium Luster Photo Paper, det borde jag ha fattat när jag höll på och testa, men det missade jag så den testade jag inte. Men nu har jag testat! Klart bättre än drivrutins-metoden som jag föreslog i mitt första inlägg. Visst, lite lite mörkare blir det, men färgerna verkar "mera rätt", kontrasten och mättnaden är högre. Ett lager mjölk har försvunnit helt enkelt.
Tack för bra tips!
Så till er som inte vågar sova på nätterna, det är alltså inga svåra inställningar nu när man vet vilka man ska välja. Åk och handla.

Svartpunktskompensationen har jag däremot fortfarande inte hittat. Jag har ingen sån ruta att kryssa i. Är det för att jag snålar och kör Elements tro?
Kan det vara bristen på detta kryss som gör det mörkare än vad drivrutinen gör?
 
Eftersom man, för bästa tänkbara kvalitet, måste kalibrera skrivaren unikt per papper får man alltså med en unik personlighet i skrivaren. Vissa skrivare drar lite för mycket åt det ena hållet på en viss typ av papper, och andra fladdrar iväg lite överallt såfort de får chansen.

Nu är skrivarna relativt rumsrena och väluppfostrade vid leverans, och duger oftast utmärkt as is - men fortfarande krävs denna profil för att hjärntvätta personligheten fullständigt.

För övrigt har jag med lyckat resultat upplevt ljusare bilder på vissa papper på min 3800 UTAN Black Point Compensation. Detta är även något jag läst som rekommendation på flera ställen vilket naturligtvis är att gå stick i stäv med vad som rekommenderas av "proffsen".

Rekommenderar för övrigt pappret Museo Silver Rag som har en medföljande (nertankningsbar) profil som gör det hela skrämmande perfekt enligt min kalibrerade skärm. (Museo rekommenderar föressten att man stänger av Black Point Compensation när man skriver ut på detta papper - så helt inofficiellt kan detta tips inte vara i vissa fall)
 
För övrigt har jag med lyckat resultat upplevt ljusare bilder på vissa papper på min 3800 UTAN Black Point Compensation. Detta är även något jag läst som rekommendation på flera ställen vilket naturligtvis är att gå stick i stäv med vad som rekommenderas av "proffsen".

Rekommenderar för övrigt pappret Museo Silver Rag som har en medföljande (nertankningsbar) profil som gör det hela skrämmande perfekt enligt min kalibrerade skärm. (Museo rekommenderar föressten att man stänger av Black Point Compensation när man skriver ut på detta papper - så helt inofficiellt kan detta tips inte vara i vissa fall)
Du missar väl inte skillnaden mellan Relative Colorimetric och Perceptual nu? Stefan förklarade skillnaden tidigare i tråden.
 
Du missar väl inte skillnaden mellan Relative Colorimetric och Perceptual nu? Stefan förklarade skillnaden tidigare i tråden.

Stefans förklaring tidigare i tråden kan jag inte hitta. Tror mig känna till dess skillnad (i alla fall vad som händer med färgernas förhållanden matematiskt), men jag vet inte om black point compensation påverkar dessa omvandlingsalgoritmer. Klipp och klistra gärna in förklaringen. Är nybliven 3800-ägare som gärna vill veta på riktigt hur allt hänger ihop, istället för mina flummiga egna kvasiteotier :).

Stefan, det är långt till nästa kurs va?
 
ANNONS