Annons

Frågor till Terje Hellesø

Produkter
(logga in för att koppla)

iSolen.se

Guest
...och när de mest aktiva forumskrivarna hittade till andra trådar - då blev det tyst...

Så det kanske innebär att det inte finns andra frågor att ställa?
Det är tyst i de trådarna också. Avknoppade trådar brukar tystna för som du säkert sett så får man inte automatisk notering om inlägg i de nya trådarna, ens om man omnämnes.
 

Terje H

Aktiv medlem
Det är tyst i de trådarna också. Avknoppade trådar brukar tystna för som du säkert sett så får man inte automatisk notering om inlägg i de nya trådarna, ens om man omnämnes.
De avknoppade trådarna har jag ingen koll på, eller om jag blivit omnämnd. Kanske skulle det varit som på Facebook, att nämner någon ens namn så kommer det info om detta.
 

snap01

Aktiv medlem
När det lugnade sig med personliga påhopp, och när de mest aktiva forumskrivarna hittade till andra trådar - då blev det tyst...

Så det kanske innebär att det inte finns andra frågor att ställa?
Då får du en fråga. Är du yrkesfotograf i dag eller hobbyfotograf?
 

Terje H

Aktiv medlem
Är du ute efter att detta ska bli en oändlig frågerunda? Jag kan förstå att man vill ha uppmärksamhet, men är det inte dags att släppa det som varit nu om folk verkar ha fått svar på det de undrar?
Att släppa det som varit? Självklart! Men det kanske finns frågor om annat, eller så finns det inga sådana. Det får vi ju se, efterhand som tiden går.
 

Terje H

Aktiv medlem
Vilket är ditt favorit objektiv och varför?
Jag har egentligen inget favoritobjektiv, då jag arbetar rätt så brett med hela objektivregistret i kameraryggsäcken. Men ofta har jag med 400mm på ljusstyrka 2.8 (Nikon), som jag använt sedan 1999. Ett objektiv som jag alltså haft i 19 år!

Med objektivet fotograferar jag fåglar, däggdjur, insekter, blommor och landskap. Den stora bländaröppningen ger mig samtidigt ett kort skärpedjup och oskärpemönster jag kan arbeta med tillsammans med det korta skärpeplanet. Nu under juni 2018 har jag fotograferat rådjur, älg, räv, olika fåglar - men också nattviol och trollsländor med objektivet.

Ett relativt nytt objektiv jag ofta använder och som också blivit lite av en favorit är 10-17 fisheyezoom från Pentax till mina Pentaxkameror. På sistone har det blivit rätt mycket bilder på paddor med det objektivet (ibland i kombination med blixt).

/Terje
 

Terje H

Aktiv medlem
Följer även upp med med denna till Terje; vilken/vilka är din favoritapplikation(er) gällande framkallning och redigering?
Med applikation, menar du då program? I så fall använder jag mest Photoshop. Framkallar gör jag inte längre, slutade med analog fotografering 2005... Annars så arbetar jag inte med RAW, så filerna behöver inte konverteras/framkallas. För redigering är det Photoshop.

Annars var det Kodak D-76 för svartvitt på den analoga tiden... Diafilm gick iväg till labb, mest Prolabbet i Stockholm. ;)

/Terje
 
Bildskärm

Hejsan Terje.

En fråga. Jag har precis skaffat en begagnad bärbar dator. När jag tittar på mina och andras foton. Så är dom inte lika "skarpa" som på min stationära dators bildskärm. Har du nåt tips om hur man kan ställa in olika skärmar så dom blir "lika" när det gäller kvalitet. Programvara eller dylikt?

MVH/Ernst
 

Terje H

Aktiv medlem
Hejsan Terje.

En fråga. Jag har precis skaffat en begagnad bärbar dator. När jag tittar på mina och andras foton. Så är dom inte lika "skarpa" som på min stationära dators bildskärm. Har du nåt tips om hur man kan ställa in olika skärmar så dom blir "lika" när det gäller kvalitet. Programvara eller dylikt?

MVH/Ernst
Jadu Ernst, du frågar nog fel person här. Jag är ingen expert på något sätt om detta - och har därför heller inga bra tips att komma med.

Men jag lämnar gärna din fråga över till andra som läser; kanske någon kan ge dig bra tips om detta?
 

bildsten

Aktiv medlem
Det kan finnas flera orsaker till sämre skärpa och detaljupplösning på en bildskärm.
Men börja med det här om du har Win 10 installerat:
Under Windows inställningar, System, Visningsalternativ kollar du att upplösningen på skärmen är den rekommenderade, kallas också "Native Resolution".
 

tocar

Aktiv medlem
Är du ute efter att detta ska bli en oändlig frågerunda? Jag kan förstå att man vill ha uppmärksamhet, men är det inte dags att släppa det som varit nu om folk verkar ha fått svar på det de undrar?
Kan inte annat än att fullt ut hålla med, först ville Terje stänga tråden, sen svängde det lite, ja då skulle den vara öppen. Nu hänvisar Terje i ett par inlägg till sin egen blogg en blogg han har reklam på, så han tjänar pengar via Fotosidan. Terje använder nu tråden till att skapa sig en ny plattform att få uppmärksamhet ifrån. Nu får det vara nog, att han är manipulativ har jag skrivit förut och nu har han plötsligt fixat en helt egen tråd på Fotosidan, STÄNG TRÅDEN admin "mata inte trollen".
 

Terje H

Aktiv medlem
Kan inte annat än att fullt ut hålla med, först ville Terje stänga tråden, sen svängde det lite, ja då skulle den vara öppen. Nu hänvisar Terje i ett par inlägg till sin egen blogg en blogg han har reklam på, så han tjänar pengar via Fotosidan. Terje använder nu tråden till att skapa sig en ny plattform att få uppmärksamhet ifrån. Nu får det vara nog, att han är manipulativ har jag skrivit förut och nu har han plötsligt fixat en helt egen tråd på Fotosidan, STÄNG TRÅDEN admin "mata inte trollen".
Helt otroligt vad du kan få fram. Reklam på min blogg går rakt i fickan på Wordpress.

Manipulativ? Kraftiga ord från en person som inte känner mig.

Sluta göra dina bedömningar på mig, det blir bara fel. Sedan finns ju inläggen här i tråden att läsa, även de tidigare - så alla kan göra sin egen bedömning.

/Terje
 
ANNONS