Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Från Lightroom till Fotosidan

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik--S

Medlem
Hej, jag försöker exportera bilder från Lightroom direkt till min sida på Fotosidan. Jag har skapat efter vad jag tror är rätt, en samlingssida i Lightroom under publiceringstjänster. Jag har använt mig av utbildningsvideo som Mattias på Moderskeppet har skapat och använt pluggin som rekommenderas, https://www.fotosidan.se/download/fotosidan_lrplugin_r1_4.zip.

Jag får det inte att fungera och det är säkert jag som gör något fel. Jag får ett felmeddelande när jag försöker exportera bilder. Se bifogad fil med felmeddelande.
Har någon en idé på vad det kan vara eller en bättre, läs enklare, manual hur man ska göra, vore jag mycket tacksam om någon vill dela denna.
Tack på förhand Fredrik

Bilagor

• Felmeddelande Lightroom.pdf
    173.8 KB · Visningar: 28
Så det är fler som har problem med det. Mitt slutade fungera häromdagen. Installerade om plugginen, men det hjälpte inte. Fick ladda upp bilderna manuellt. Fick samma meddelande.

Då kanske det inte är jag som är ute och cyklar . Tack för respons. Hoppas att någon tar tag i problemet och att det löser sig.
Är det fler som har samma problem?

Fotosidan plug-in är gammal som gatan. Flera av oss har bett om en uppgradering så det fungerar synka vad som finns på Fotosidan respektive LRC. Nu fungerar det inte alls. Ser plug-in Fotosidan men nu fungerar det inte alls. Det känns som Fotosidan håller på att självdö.

Min bild (som inte behöver stämma) är att det är väldigt få som använder såväl plug-in som koppling av egen domän till portfolio.

Felet som beskrivs finns både om man försöker använda Fotosidan publiceringstjänst som om man använder "exportera till Fotosidan".

Min bild (som inte behöver stämma) är att det är väldigt få som använder såväl plug-in som koppling av egen domän till portfolio.

Felet som beskrivs finns både om man försöker använda Fotosidan publiceringstjänst som om man använder "exportera till Fotosidan".
Jag vet inte hur representativ jag är, men jag använder Fotosidans plug-in med Lightroom Classic för alla mina uppladdningar (förutom till blogginlägg) och tycker att det är himla smidigt. Väl medveten om att denna plug-in ursprungligen är skriven som ett ”hobbyprojekt” men tycker att Fotosidan kunde se till att det uppdateras på nåt vis. Det är lättare att koda än nånsin medelst AI och eftersom man lägger ned energi på AI-genererade bildkommentarer så kan vi betalande medlemmar tycka att det är rimligt att fixa fram ett schysst plug-in?

Jag vet inte hur representativ jag är, men jag använder Fotosidans plug-in med Lightroom Classic för alla mina uppladdningar (förutom till blogginlägg) och tycker att det är himla smidigt. Väl medveten om att denna plug-in ursprungligen är skriven som ett ”hobbyprojekt” men tycker att Fotosidan kunde se till att det uppdateras på nåt vis. Det är lättare att koda än nånsin medelst AI och eftersom man lägger ned energi på AI-genererade bildkommentarer så kan vi betalande medlemmar tycka att det är rimligt att fixa fram ett schysst plug-in?
Instämmer - jag tycker den är väldigt smidig. Som jag ser det måste man antingen fixa den inom rimlig tid eller ta bort den. Har tyvärr inte fått någon återkoppling på min felanmälan.

Har fått svar i denna tråd att man ska kolla felet.

Jag följer frågan med största intresse och hoppas på en smidig lösning. Jag har själv aldrig använt tjänsten men tyckte att det verkade vara en fantastiskt smidig lösning vid export till FS. Blev mycket besviken över att det inte funkade när jag skulle börja. Där av att jag ställde frågan i forumet.
Utan att själv kunna något om kodning/programmering tycker jag, precis som Frekeman skriver, att det inte borde vara så svårt att få till en bra lösning för dom som vet hur man gör.
Håller tummarna för att det går att ordna.

N u finns en ny version.Se inlägg med länk i slutet av denna tråd

Har testat snabbt och både publiceringstjänten och att exportera till Fotosidan verkar fungera förutom att jag fick ett meddelande om att kommentarer inte kunde läsas in

Har testat snabbt och både publiceringstjänten och att exportera till Fotosidan verkar fungera förutom att jag fick ett meddelande om att kommentarer inte kunde läsas in
Låter bra. Det där med kommentarerna har väl varit så nåt år nu men det är ju inte så viktigt. Tycker jag.

Har prövar med nya plug-inen och funkar nu att exportera till FS. Däremot får jag inte bort bilder från samlingen, alltså där jag lägger bilder för att publicera. Försökt allt efter publicering men finner inte hur jag ska ta bort redan publicerade bilder från samlingen.
Någon som har en idé?

En fråga bara: (jag har inte sett denna plug-in) men jag har laddat upp en del bilder nyligen manuellt.

Den där plug-inen, täcker den verkligen alla de inställningar och funktioner som finns i Fotosidans "Album / Portfolio"-bildimportfunktion?

Missar man något om man kör via Lightroom?

Har prövar med nya plug-inen och funkar nu att exportera till FS. Däremot får jag inte bort bilder från samlingen, alltså där jag lägger bilder för att publicera. Försökt allt efter publicering men finner inte hur jag ska ta bort redan publicerade bilder från samlingen.
Någon som har en idé?
Jag har vanliga (inte "smarta") samlingar under publiceringstjänsten och tar jag bort en bild ur samlingen och trycker på Publicera igen så försvinner den från albumet på Fotosidan. Däremot finns ingen koppling åt andra hållet

Den integration jag har via SmugMug är helt överlägsen. Det går att synka åt båda riktningar. Göra ändringar och publicera dessa direkt. . Allt går oerhört snabbt. Till och med tanka ner bilder från ett gammalt album där man tappat kopplingen och kanske inte har kvar albumet. Det går då tanka ner bilderna och återställa albumet i LR och få tillbaka kopplingen.. Tyvärr Fotosidan ni så där 15 år efter SmugMug.

ANNONS
Götaplatsens Foto