Alex Freeman
Avslutat medlemskap
Då har jag säkert testat "fel" modell :-( eller hittade inte knappen.stefohl skrev:
De tangenterna finns på min MacBookPro och jag använder dem ofta.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Då har jag säkert testat "fel" modell :-( eller hittade inte knappen.stefohl skrev:
De tangenterna finns på min MacBookPro och jag använder dem ofta.
Alex Freeman skrev:
Då har jag säkert testat "fel" modell :-( eller hittade inte knappen.
Alex Freeman skrev:
Då har jag säkert testat "fel" modell :-( eller hittade inte knappen.
Alex Freeman skrev:
Idag har jag återlämnat till butiken en Macbok Pro 17"(senaste modellen, den som kostar 26000
Jag har använt den en hel vecka. Aperture och LR, iLife08, iWork08. Installerade Windows Vista x64 på vmWare Fusion. Körde MS Office 2007, bokföringsprogram och spel. Spel funkar bättre på PC.
Tidigare körde jag Hacintosh (Tiger OS 10.4.9) på min PC för att prova mig fram.
Jag har kommit fram till att PC passar mig och mina databehov bättre än Mac.
Jag köper aldrig mp3 låtar från iTunes för att smidigt övergöra dem till en iPod. Jag springer inte heller ute med en iPod dunka-dunka hela dagarna. Jag skyndar mig inte hem för att spela in en liten bit av musik på en gitarr mha iLife programmet och skicka det vidare den till mina kompisars iPhone. Mina kompisar tittar inte på bilder som jag tar och redigerar mha deras iPhone.
Titta gärna på demo-presentationer som finns på www.apple.com så ni förstår vad jag menar.
Macbok Pro hängt sig två ggr på en vecka så att jag var tvungen starta om dem mha På-knappen intrykt i ca 5 sek.
Bokstäverna är för små på en sådan skärm. Jag blir trött i ögona. Visst kan man öka storleken men då blir det inte lika skarpt...
Jag saknar "Delete" knappen och tycker inte om att dra filer till papperskorgen istället.
Photoshop och LR och en enorm mängd av andra program fungerar alldeles utmärkt på min PC. Jag kan också välja bland flera tillverkares hårdvara, från processorer och minnesmoduler ändå till tangentbord och mus.
Titta och jämför specifikationerna för en Mac och en PC. Med samma specar kostar Macen dubbelt så mycket än PC. Det är kanske värd om man använder sig av iPod, iPhone, iFu*k…
Alex Freeman skrev:
Det är exakt vad jag menar, det finns inte "Delete" knappen rent fysiskt utan det är en kombination av "kmd"+"bakslag" knapptnedryckningar eller "Fn"+"pilen upp"=Page Up osv.
stefohl skrev:
Tungt, två tangenter istället för en.
Stefan
Nej, inte alls svårt. Som en bekant, en psykolog, uttryckte sig - Mac användning för PC användarna är gemförbar med onani med vänster hand - obekvämt...Jeppe skrev:
Svårt att tänka om?
Typ svårt att ära gamla hundar sitta (nåja, inte så gammal i detta fallet).
Alex Freeman skrev:
Nej, inte alls svårt. Som en bekant, en psykolog, uttryckte sig - Mac användning för PC användarna är gemförbar med onani med vänster hand - obekvämt...
;-)
Ursäkta en stilla fråga; Vad jämför Du för tangentbord? Mac Book Pros med ett löst tangentbord för PC? Egentligen betyder frågan; Finns de efterlysta knapparna på en WinTel laptops tangentbord?Alex Freeman skrev:
Det är exakt vad jag menar, det finns inte "Delete" knappen rent fysiskt utan det är en kombination av "kmd"+"bakslag" knapptnedryckningar eller "Fn"+"pilen upp"=Page Up osv.
Jeppe skrev:
Svårt att tänka om?
Typ svårt att ära gamla hundar sitta (nåja, inte så gammal i detta fallet).
swepri skrev:
Tänk på att i det moderna samhället försöker vi underlätta för personer med olika funktionshinder. Då är tvåknappskombinationer för vanligt förekommande kommandon fel väg att gå.
/ Paj
ThomasC skrev:
Då kan man slå på "Hjälpmedel" under systeminställningar.....och anpassa efter syn, hörsel, eller rörlighetsproblem.....iaf på en mac. Hur gör man på Win?
swepri skrev:
I princip likadant om hårdvaran har sådana brister att det behövs. Men det är ju synd att bygga en dator på fel sätt från början. Ergonomi, funktion och tillgänglighet är viktiga faktorer.
/ Paj
ThomasC skrev:
Alla OS har sina brister/fördelar...
ThomasC skrev:
Alla OS har sina brister/fördelar...Just nu går väl switchandet till största delen från Win till Mac....men det passar givetvis inte alla.
Det finns gott om positiva berättelser från dessa switchers på olika nätforum......Är intresserad av att få tips om några trådar med det omvända switcherförhållandet.
Nejtannler skrev:
Ursäkta en stilla fråga; Vad jämför Du för tangentbord? Mac Book Pros med ett löst tangentbord för PC? Egentligen betyder frågan; Finns de efterlysta knapparna på en WinTel laptops tangentbord?
Är svaren de två frågorna; Nej, resp. ja, är jag beredd att hålla med Dig. Är svaren; Ja, resp. nej, tycker jag att det inte är något annat än ett rejalt självmål.
Nja inte riktigt...0, 001, kanske, för att det finns så många PC-tillverkare. Varje tillverkare har sin egen stil o ergonomisk lösning. Så det kan hända att någon av dem försöker kopiera Mactannler skrev:
OK - Toshiba Satellite 1 - Mac Book Pro 0 - ;-(
Fortfarande gäller dock min fråga; Finns Del-kappen på ALLA WinTel laptos? Att den finns på Toshiba Satellite ser vi ju och vi är informerade om att Mac saknar den.
Räknas det om jag hittar en enda WinTel laptop som saknar Del-knappen? Blir det 1 - 1 då?