Annons

Framkalla bilden själv eller lämna in den.

Produkter
(logga in för att koppla)

jon__f

Medlem
Är det värt att skaffa sig en fotoskrivare och papper och skriva ur sina bilder själv eller ska man framkalla dem hos en riktig fotohandlare?? Själv tycker jag det känns bäst att läman in bildera och få dem framkallade för man vet inte hur bilderna man skriver ut själv ser ut om 25 år. Nån annan som tror sig veta något om detta??

Vad gäller hållbarhet på bilderna så är bilder utskrivna med pigmentbläck minst lika hållbara som de du får från fotohandlarn. Det under förutsättning att det är en fotoskrivare av känt fabrikat och att du använder originalbläck.

Ekonomiskt är det tveksamt om det är billigare att skriva ut själv. Men som bekant är inte alla beslut som har att göra med fotografisk utrustning fattade på rationella grunder. Men det är rätt kul att kunna skriva ut själv. Och alla bilder behöver kanske inte skrivas ut på värsta pappret, till vissa duger lite billigare alternativ.

Men det lär gå åt en del papper och bläck innan du får till det lika bra eller bättre än vad fotohandlarn presterar.

Färgerna i färgpatronerna kan dom bli dåliga om man inte skriver ut på ett tag, typ torka ihop eller nått?? Jag tånkte om man måste hålla på att skriva ut mycket eller om skrivaren kan bli stående ett par månader utan att färgen blir dålig i patronerna??

Färgerna i färgpatronerna kan dom bli dåliga om man inte skriver ut på ett tag, typ torka ihop eller nått?? Jag tånkte om man måste hålla på att skriva ut mycket eller om skrivaren kan bli stående ett par månader utan att färgen blir dålig i patronerna??

Ja, det kan bli igensättningar i de fina munstyckena i skrivarhuvudet. Fixas oftast med en rengöringscykel i skrivarens underhållsmeny. Det går dock åt en del bläck vid rengöring. Olika skrivare är olika känsliga för längre tids stillestånd.

Ett sätt att undvika problem, om man bara använder skrivaren till fotoutskrifter, är att använda den till andra utskrifter då och då eller skriva ut en liten testbild någon gång per vecka eller fjortonde dag.

ANNONS
Götaplatsens Foto