Annons

Framkalla hos Crimson

Produkter
(logga in för att koppla)

Melmis

Aktiv medlem
Om ni tex tagit bröllopsbilder.
Framkallar ni allt själva eller hos tex Crimson?
Om ni skickar iväg era bilder till ett labb för framkallning kryssar ni då i rör inte min bild eller väljer ni att det ska göras en manuell koll på labbet på era bilder?
 

wilhelm.ohman

Aktiv medlem
Jag har framkallat hos Crimson, blev jätte nöjd. Fick 10st A3 förstoringar på 2 dagar. Jag brukar välja MATT iställer för GLANSIGT papper. Brukar välja att de inte skall röra min bild.
 

plenty1

Aktiv medlem
Om ni tex tagit bröllopsbilder.
Framkallar ni allt själva eller hos tex Crimson?
Om ni skickar iväg era bilder till ett labb för framkallning kryssar ni då i rör inte min bild eller väljer ni att det ska göras en manuell koll på labbet på era bilder?
Jag framkallar hos crimson med inställningen "rör ej min bild". Men då har jag kalibrerat min skärm och sedan skickat provbilder till Crimson för att se hur det stämmer överens med min skärm. Efter andra kalibreringsförsöket blev bilderna precis som jag har dem på skärman.
 

Gunnar-E

Aktiv medlem
Jag låter Crimson skriva ut mina bilder. Jag har en kalibrerad skärm och då stämmer det jag ser på skärmen mycket bra med utskrifterna från Crimson. Något att tänka på är var man bilderna ska hänga. Första gången tyckte jag att utskrifterna blev lite mörka jämfört med skärmen, men när jag insåg att jag skulle titta på bilderna när jag stod bredvid ett fönster (utan direkt solljus), så stämde även ljusheten i bilden.

Jag tror att du kan beställa hem referensbilder som utskrifter och sedan kan du jämföra dessa bilder med motsvarande som du kan ladda ner på din dator. Då kan du se om de stämmer i ljushet och färg.

Själv använder deras Prefix-tjänst. Där väljer oftast matt papper, men har även testat på akvarellpapper med gott resultat. I Prefix blir bilderna som du skickar in. Inga justeringar görs av Crimson.

/Gunnar
 

zlotte

Aktiv medlem
Jag börjar bli galen. Jag har inte aning om hur man fixar sin skärm så det ska se ut som det gör på utskrifterna. Beställde ett gäng bilder och alla blev extremt mörka jämfört med bilderna på datorn.

Vad händer om jag väljer "Manuell kontroll och ev korrigering" under "Special" när man håller på o beställer?

Tacksam för svar! :)
 

wilhelm.ohman

Aktiv medlem
Kalibrera din skärm.

Jag börjar bli galen. Jag har inte aning om hur man fixar sin skärm så det ska se ut som det gör på utskrifterna. Beställde ett gäng bilder och alla blev extremt mörka jämfört med bilderna på datorn.

Vad händer om jag väljer "Manuell kontroll och ev korrigering" under "Special" när man håller på o beställer?

Tacksam för svar! :)
Du måste kalibrera din skärm :) Läs mer på: http://skarmkalibrator.se

/ Wilhelm
 

styret

Aktiv medlem
nu vet jag inte vad du sitter på för skärm/dator. Jag brukar köra en fuling. Jag tar en print från labbet i fråga (jag använder alltid crimson). Öppnar filen jag skickade in och jämför dom. Ställ in skärmens ljushet så att printen och skärmens bild ser likadana ut. sen redigerar du om filen på den nu nedmörkade skärmen och skickar igen. För mig blir det rätt.

Kör du pc med windows så hittar du skärmens ljushetsinställning om du söker på "energialternativ" i startmenyns sökruta.

Många skärmar är för ljusa/kontrastrika då det är behagligare att surfa med.
 

Stuffert

Aktiv medlem
Jag lånar tråden lite då jag också fick väldigt mörka bilder från crimson.

Börjar förstå ert "flöde" med att skicka efter en/flera testbild/er och sen kalibrera skärmen så utskriften ser ut som på skärmen.

MEN då har jag en följdfråga: Jag har en bild http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/2870722.htm?set=mp som blev väldans mörk. Bakgrunden ska vara lite färg på, den jag fick hem var nästan helt svart.

Hur som helst, när jag öppnar kortet i LR får jag en annan "mörkhet" än om jag öppnar med windows egna visare?!

I windows egna blir bliden mörkare, vilken ska jag då gå efter om jag vill kalibrera skärmen mot fotot?

/Staffan
 

stefohl

Aktiv medlem
Hur som helst, när jag öppnar kortet i LR får jag en annan "mörkhet" än om jag öppnar med windows egna visare?!

I windows egna blir bliden mörkare, vilken ska jag då gå efter om jag vill kalibrera skärmen mot fotot?

/Staffan
Trots att Windows bildvisare kanske visar de mörkare partierna på ett mer korrekt sätt skulle jag ändå säga att du bör gå efter Lightroom, som är ett program som är färghanterat på ett korrekt sätt. Och även om du använder Crimsons testbild bör du skaffa en skärmkalibrator. Det du kan göra genom att jämföra en testbild, som den som kommer från Crimson, med din skärmbild är bara att få reda på rätt färgtemperatur och ljusstyrka på skärmen. Du kommer inte få en skärmprofil, vilket gör att du inte vet något om hur färgerna i bilden kommer att se ut. Så kombinationen av en kalibrering för att få skärmens ljusstyrka och färgtemperatur rätt och sedan en profilering av skärmen är det optimala.

Sedan kommer det ändå vara svårt med en sådan bild som du visar, med så mycket mörka partier. Jag har en kurvjustering som jag använder för att lyfta upp de mörka partierna. Jag gör alltså ordning bilden som jag vill att den ska se ut. När jag ser en bild med den återgivning i skuggorna som jag vill ha så lägger jag på denna justering som gör att skuggorna ser för ljusa ut på skärmen, men blir perfekta på utskriften.

Stefan Ohlsson
www.profiler.nu
 

Stuffert

Aktiv medlem
Mmm, får kanske tänka på att köpa nån.

Nu skriver jag inte ut så värst mycket bilder men det är ju kul om de blir som man tänkt sig.

Fast jag tycker ändå det är lite lurigt för den riktigt mörka bilden från crimson är nästan "svårt" att komma ner till i ljusstyrka. Efter det tycker jag skärmen är så mörk att det är svårt att jobba med den. Så ska det väl ändå inte vara?

Nu kanske jag ställer in helt fel men ändå.

/Staffan
 

flossy666

Aktiv medlem
Det låter rimligt. Tumregeln är att dra ner brightness på skärmen så långt det går. Särskilt om det är en konsument-skärm.
 

stefohl

Aktiv medlem
Mmm, får kanske tänka på att köpa nån.

Nu skriver jag inte ut så värst mycket bilder men det är ju kul om de blir som man tänkt sig.

Fast jag tycker ändå det är lite lurigt för den riktigt mörka bilden från crimson är nästan "svårt" att komma ner till i ljusstyrka. Efter det tycker jag skärmen är så mörk att det är svårt att jobba med den. Så ska det väl ändå inte vara?

Nu kanske jag ställer in helt fel men ändå.

/Staffan
Det är svårt att matcha återgivningen i skuggorna. Det är bättre att du försöker få till återgivningen i ljusa och mellangrå toner på rätt sätt med dina inställningar. Sedan får du leva med att skuggorna måste justeras uppåt för att bilden ska se bra ut när du skriver ut en sådan bild.
 

Stuffert

Aktiv medlem
Det är svårt att matcha återgivningen i skuggorna. Det är bättre att du försöker få till återgivningen i ljusa och mellangrå toner på rätt sätt med dina inställningar. Sedan får du leva med att skuggorna måste justeras uppåt för att bilden ska se bra ut när du skriver ut en sådan bild.
Ok, tack för tipset. Ska försöka fixa till det till nästa bild. :)

/Staffan
 
ANNONS