Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Framkallat svart-vitt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Framkallat svart-vitt?

  • Ja

    Röster: 1,175 79.8%
  • Nej

    Röster: 298 20.2%

  • Totala väljare
    1,473

dsandlund

Aktiv medlem
Estethia skrev:
bilder som körts genom channel mixer och sen skickats till crimson eller proprint (med respektive labbs färgprofil inbakad förstås).
Vad jag hört från flera källor så är colormailer lika bra eller att föredra framför proprint?
 

haze

Aktiv medlem
dsandlund skrev:
Övertro indeed.



När någon filmar av spelfilm från duken på en biograf med en videokamera ..

Inte heller när ett svartvitt negativ avfilmats med en videokamera...

papper med en inkjet....

Det är obestridlig fakta, att en papperskopia kopierad direkt från negativet, är en kopia på endast en generation....

Det är också fakta, att all typ av digital teknik fångar verkligheten genom ett begränsat synfält, sk dynamiskt omfång.

Om du scannar ett negativ och skriver ut det...


Ovanstående är obestridlig fakta och det är naivt att tro att något är bättre bara för att det är digitalt...

Bara för att man inte sett skillnaden, så behöver det inte betyda att den inte existerar och att många andra kan se den....

Att påstå något annat är lite som när ett barn håller för ögonen och nöjt gör klart för omgivningen att om jag inte ser dig, så finns du inte....etc

enbart att man inte är medveten om skillnaden (eller för att uttrycka det lite tydligare: att man inte har någon aning om vad det är man talar om)...

Om någon fortfarande tvekar över ämnet jag diskuterat i detta inlägg, sök inte svaret hos mig (jag anser ämnet slutdiskuterat).
Om du med detta svammel till inlägg försöker säga något som svar på min fråga, så håller jag fullständigt med dig.
(att någon inte har någon aning om vad det är man talar om, ämnet slutdiskuterat).
 

Graal

Avslutat medlemskap
Med utgångspunkt från vad denna diskussion glidit in på (analogt fotograferade svartvita gelatinsilverbilder vs. digitalt fotograferade svartvita bilder utprintade på papper) så vore det intressant att se exempel i original. Kan någon tipsa om någon utställning med digitala svartvita bilder av hög klass så att vi kan se vad som verkligen kan åstadkommas med den nya tekniken och likaledes efterlyses tips på utställningar med förstklassigt kopierade gelatinsilverbilder? Personligen vet man ju bara vad man själv kan åstadkomma med de båda tillvägagångsätten med de resurser man förfogar över. Många har åsikter om vad som blir bäst men har alla tillräckliga kunskaper/erfarenhet för att kunna ge rättvisande svar? Själv lyckas jag ypperligt med digitala färgutskrifter men med det svartvita digitala är det sämre beställt. Kanske beroende på mina okunskaper eller otillräckliga erfarenheter? Kanske beroende på mina stora krav att det svartvita ska ge samma känsla som mina analoga gelatinsilverbilder. Eller en kombination av bådadera? Något som jag inte provat men gärna skulle vilja pröva är de bläckpatroner som kan sättas i vissa skrivare och som med olika svartvita ton-nyanser mera ska kunna likna en svartvit gelatinsilverbild än att t.ex skriva ut bilden med färgbläck efter att bilden tonats i PS.
Hälsn, Nils.
 

dsandlund

Aktiv medlem
Haze, skaffa dig ett liv. Eller det kanske är för sent? Ouch.

Christel, om du inte har något att tillföra diskussionen, låt bli.

Nils, jag ser samma problem. Har inte sett något digitalt producerat som kommer nära analogt kopierade svartvita bilder. Och ovanstående missionärer verkar inte komma med belägg för något annat heller.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Ja, ta definitivt det där i en vs-tråd. Och försök hålla högre nivå på kommunikationen i den.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
dsandlund skrev:
Lite sur att ingen bryr sig när folk skriver skit som inte för diskussionen framåt.
Moderatorer inkluderade.
Allvarligt talat, Daniel. Bland inläggen som inte hör hemma i tråden har du en stor andel, så glöm inte det berömda glashuset.

Fler inlägg om analogt vs digitalt i den här tråden kommer att raderas omedelbart.
 

Graal

Avslutat medlemskap
Kanske man borde radera i fler forumdiskussioner där tråden glider allt längre och längre från ursprungsfrågan?

Känner mig själv lite med skyldig till att denna nu glidit snett och ska därför försöka få den att glida rätt igen.

Som jag berättat tidigare så återupptogs mitt analoga svartvita fotograferande och framkallande under hösten 2003. Anledningen till detta var att jag inhandlade en digitalkamera för ett par år sedan. Färgutskrifterna från denna kameras bildfiler har blivit över förväntan. Själv tycker jag de ser bättre ut än mina analogt fotograferade och kopierade färgbilder. När det gäller digitala utskrifter i svartvitt blev mina försök inte lika lyckade. Beslutade därför att åter börja framkalla svatrtvitt själv och inhandlade ett par beg. förstoringsapparater.

Har även börjat kopiera lite på plastpapper och Fotokemika FinePrint G verkar vara ett klorbromsilverpapper av absolut toppklass. En ny bekantskap för mig har också svartvitfilmen T-Max 100 blivit. Hade lite problem men framkallningen av denna till att börja med men efter lite tips och försök är jag nu mycket nöjd med denna.

Jag kommer att fortsätta med analogt svartvitt och framkallning/kopiering samtidigt som jag försöker lära mig mera om den digitala tekniken. Att helt lämna silverhaloidtekniken vore för mig som att rycka undan grundvalarna för det jag håller på med. Digitala svartvita bilder är helt enkelt inget alternativ för mig i dagsläget men kanske kan det bli det?

Jag efterlyste tidigare lite tips på utställningar med svartvitfotografi av hög klass. Här ska ni få ett: Bor ni i eller i närheten av Stockholm kan ett besök på Thielska Galleriet på Djurgården rekommenderas. Här visar Gunnar Smoliansky sina mästerligt kopierade svartvita bilder tillsammans med Lars Kleens skulpturer. men skynda dit den pågår bara till 18 jan, alltså söndag.
 

TwO

Avslutat medlemskap
Absolut , skulle kunna tillbringa många timmar i labbet . Har tillgång till allt via jobbet, egen nyckeln och fria framkallnigsvätskor så ni kan ju tänka er att det blir lite tid där. Ooch jag tycker det är roligare än att bearbeta en bild i Ps !! Mer känsla på något sätt !

Mvh Tess
 

Holtin

Aktiv medlem
Jag gör inte annat, fotar enbart med svartvit film som jag framkallar själv och kopierar därefter. Jag är visserligen i min linda inom fotografin men jag älskar det uttröttande mörkret och ångorna i mörkrummet.

Delar ett komplett mörkrum med en kamrat, tveksamt om jag skulle orkat om jag tvingats att vara hemma, det var så jag började, i badrummet.

Jag kommer fortsätta flera år till, särskilt nu när jag börjat med mellanformat vilket gör kopierandet till en fröjd !


// Axel
 

jns

Aktiv medlem
Har bara provat att kopiera s/v. Nån rulle c-41 s/v slinker förbi ibland men då lämnas den till netonnet som framkallar och kopierar för 9kr (VSFL). Gillar svart vitt men har inte tid att stå och slabba. Blir isf dig s/v.

//jns
 

Langsor

Aktiv medlem
kryssade i nej för att jag inte framkallat men har hänt sig så att jag har skaffat ett labb nu så nu har jag framkallat men kunde inte ändra min röst!
 

LindyLoo

Ny medlem
Ja. Har ett litet slitet rum på min nuvarande skola som jag mer än gärna vistas i...det är där mitt fotointresse startade.
 
ANNONS